عصر خودرو

دسانکو در آستانه ورود به فرابورس

عصر بازار- مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت را تشریح کرد و از عرضه اولیه سهام " دسانکو" در آینده ای نزدیک در فرابورس خبر داد.

دسانکو در آستانه ورود به فرابورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیر عامل شرکت دارویی سبحان انکولوژی با بیان اینکه شرکت دارو سازی سبحان انکولوژی در سال 1381 تأسیس و در سال 1388 افتتاح و به بهره برداری رسید، گفت: این مجموعه اولین تولید کننده داروهای ضد سرطان در ایران و خاورمیانه بوده و در حال حاضر نیز بزرگترین تولید کننده داروهای ضد سرطان در کشور است که فرم های تزریق به شکل ویال مایع و ویال لیوفیلیزه، قرص و کپسول های ضد سرطانی را تولید می کند؛ از همین رو تنها تولید کننده داروهای تزریقی در ایران محسوب می شود و شرکت های سرمایه گذاری اعتلاء البرز و گروه دارویی سبحان سهامداران عمده این مجموعه دارویی می باشند.

    سید حمید مصطفوی خاطرنشان کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع و زیر بنایی بیش از 10 هزار متر مربع تأسیس شده و طراحی اولیه این شرکت توسط شرکت LSMW آلمان انجام شده است؛ بنابراین از مراحل طراحی اولیه نیز به نحو مطلوبی فعالیت خود را آغاز کرده و از پیشرفته ترین و به روزترین ماشین آلات معتبرترین تولید کنندگان ماشین آلات دارو سازی استفاده کرده است.

    این مقام مسئول درخصوص ویژگی های این مجموعه گفت: یکی از ویژگی ها و نقاط قوت سبحان انکولوژی همکاری با شرکت های بین المللی و معتبر تولیدکننده داروهای ضد سرطان است. به عنوان مثال شرکت روش سوییس و سانوفی فرانسه که جزو 10 شرکت اول تولید کننده دارو در دنیا هستند،و نیز شرکت های نیپون کایاکو ژاپن، استراژن سوییس، سیپلا هند، گدون ریختر مجارستان و نیز بایوسین آلمان از جمله مجموعه هایی هستند که سبحان انکولوژی تحت لیسانس آن ها به تولید انواع داروهای ضد سرطان فعال است.

    وی ادامه داد: با توجه به این همکاری ها سطح دانش فنی و کیفیت در سبحان انکولوژی بسیار بالا است. به عنوان مثال، مهمترین دارویی که در این مجموعه تولید می شود، یکی از مهمترین دارو های ضد سرطان در دنیا به نام ویال تکسوتر است که از سال 92 تحت لیسانس سانوفی فرانسه به عنوان چهارمین تولید کننده برتر دنیا،در مجموعه سبحان انکولوژی تولید می شود.

    مدیرعامل شرکت دارویی سبحان انکولوژی با اشاره به اینکه داروی ویال پکلی تکسل نیز تحت لیسانس استراژن سوییس تولید می شود، اظهار کرد: کپسول ایماتیب نیز تحت لیسانس سیپلا هند نیز از دیگر تولیدات سبحان انکولوژی است و فرمولاسیون برخی داروهای دیگر نیز از جمله نانو دیپوزون داکسوریپوسین که در واحد توسعه محصول سبحان انکولوژی به نتیجه رسیده و با دانش فنی بومی تولید می شود، با همکاری یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید شده است تا ایران بعد از آمریکا دومین شرکت تولید کننده این نوع داروها در دنیا باشد.

    وی افزود: ویژگی مهم این دارو آن است که اولین داروی ضد سرطان است که با فناوری نانو در داخل کشور تولید شده و از سطح تکنولوژی بالا و در عین حال هزینه درمانی پایینی برخوردار است. به طوریکه این دارو پیش از این به قیمت 700 دلار وارد کشور می شد، درحالیکه امروزه به همت متخصصان سبحان انکولوژی این دارو به قیمت 570 هزار تومان در اختیار بیماران قرار می گیرد.

    مصطفوی با اعلام اینکه پروانه تولید تعدادی از دارو های جدید نیز طی دو هفته اخیر دریافت شده، گفت: این پروانه ها شامل هشت پروانه جدید است تا کل دارو های دارای پروانه تولید این مجموعه از 18 به 26 افزایش یابد.

    این مقام مسئول ادامه داد: از کل هشت محصول جدید پنج محصول برای اولین بار در داخل کشور تولید می شوند که در میان آن ها داروی لینادینومایند به عنوان یکی از مهمترین و پر فروش ترین داروی ضد سرطان در دنیا مطرح است که قیمت یک عدد قرص وارداتی آن 850 هزار تومان است؛ حال آنکه با تولید این محصول در این مجموعه هزینه درمانی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در این راستا و برای آغاز فروش این دارو از سازمان غذا و دارو درخواست قیمت کرده ایم.

    وی تأکید کرد: حدود 14 محصول دیگر نیز در پایپ لاین شرکت هستند و برخی از آن ها در حال حاضر جزو پر فروش ترین دارو های ضد سرطان در دنیا محسوب می شوندکه یکی از آن ها از مهمترین داروهای این بیماری است که به امید خدا تا سه ماهه اول سال آینده پروانه آن نیز دریافت و وارد بازار خواهد شد.

    مصطفوی با بیان اینکه 14 محصول جدید در سال 95 وارد سبد داروهای سبحان انکولوژی خواهند شد، گفت: از طرف دیگر با توجه به اینکه داروهای ضد سرطان سایتو توکسید هستند و هم بر روی محیط زیست و هم بر روی افرادی که در واحد تولید کار می کنند، اثرات سوئی در پی دارند، از نظر حفاظت فردی و مسایل زیست محیطی بالاترین سطح استانداردها را در سبحان انکولوژی رعایت می کنیم. به نحوی که بزرگان این صنعت در دنیا علاقه مند هستند با سبحان انکولوژی همکاری و مشارکت داشته باشند.

    وی پیرامون برنامه فروش صادراتی محصولات برمبنای توسعه همکاری های بین المللی اظهار کرد: بر اساس این همکاری ها فرصت مطلوبی برای صادرات وجود دارد، چراکه تعداد شرکت های تولید کننده داروهای ضد سرطان در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه خیلی کم هستند و در همین راستا، مجموعه سبحان انکولوژی از دو سال قبل صادرات خود را آغازکرده و امیدواریم حجم صادرات ما در پایان سال 94 به حدود سه میلیون دلار برسد.

    مصطفوی افزود: طبق این برنامه ها مراحل ثبت داروها را در برخی کشورهای منطقه شروع کرده ایم و خطوط تولید شرکت مورد بازدید وزارت بهداشت این کشورها قرار گرفته و امیدواریم از سال بعد شاهد رشد چشمگیری در حجم صادرات باشیم. بطوریکه پیش بینی می شود در سال 95 بین 15 تا 20 درصد از کل فروش شرکت به صادرات اختصاص یابد.

    مدیرعامل شرکت دارویی سبحان انکولوژی با بیان اینکه در سال94 انتظار داریم 82 میلیارد تومان فروش داشته باشیم، تأکید کرد: با توجه به اینکه کل حجم بازار محصولات انکولوژی در دنیا حدود هزار میلیارد تومان است، سهم مجموعه سبحان انکولوژی حدود هشت درصد از کل این رقم می باشد که بر همین اساس فرصت مناسبی وجود دارد که سهم خود را از تولیدات این گروه محصولات افزایش دهیم. بطوریکه با بررسی هایی که انجام شده فروش صادراتی و قیمت های آن بسیار جذاب تر از فروش داخلی است؛ ولی چون هر بازار هدفی شرایط متفاوتی دارد، بایستی بررسی کرد که در هر بازار با چه استراتژی و چه سطح قیمتی فروش صورت گیرد.

    مدیرعامل شرکت سبحان انکولوژی کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، تاجیکستان و قزاقستان را هدف اولیه صادرات محصولات برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر حدود 200 قلم داروی ضد سرطان در دنیا تولید می شود و ما نیز در نظر داریم تا پایان سال 95 با احتساب محصولات که در پایپ لاین بوده و پروانه تولید دارند، حدود 40 قلم محصول را تولید کنیم.

    وی ادامه داد: سبحان انکولوژی مجموعه ای است که تولیدکننده محصولات ژنریک یا برندژنریک است ولی از نظر سطح استانداردهای کیفی با بزرگترین شرکت های داروسازی دنیا توان رقابت داریم؛ کما اینکه در حال حاضر نیز محصولات خود را تحت لیسانس بزرگترین شرکت های داروساز دنیا تولید می کنیم و از طریق یکی از این شرکت ها نیز مجوز صادرات به 10 کشور از کشورهای منطقه را دریافت کرده ایم.

    وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در ایران تنها سبحان انکولوژی توان تولید این قبیل محصولات را دارد، با برخی شرکت های داروسازی داخلی قراردادهایی امضا شده تا بتوانیم استانداردهای کیفی خود را به آنها آموزش داده و سطح کیفیت تولیدات آنها را ارتقا دهیم.

    وی به سایر همکاری های خارجی این شرکت داروساز اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیت های بین المللی و صادرات نیز درخواست هایی از کشورهای همسایه داریم تا سبحان انکولوژی بتواند تکنولوژی تولید این داروها را به آنها انتقال دهد. افزون بر این، ظرفیت های تولید این مجموعه در حال حاضر نسبت به سه سال گذشته حدود چهار تا پنج برابر افزایش یافته و علاوه بر آن دو پروژه سرمایه گذاری نیز در نظر گرفته شده که هر دو در راستای افزایش ظرفیت بوده و یکی جهت تولید فرآورده های تزریقی محلول و دومی تولید فرآورده های لیوفیلیزه است که البته در حال حاضر هم امکانات تولید آن را داریم، اما این دو پروژه جهت افزایش ظرفیت تولید طی دو سال آتی به بهره برداری می رسد.

    مصطفوی با بیان اینکه شرکت سبحان انکولوژی در بازار فرابورس با نماد "دسانکو" درج شده و پس از ارایه بودجه سال مالی 95 و سایر گزارش های عملکردی بزودی شاهد عرضه سهم در بازار سرمایه خواهیم بود، پیرامون شرایط پسا برجام گفت: در شرایط پسابرجام فرآیندها به ویژه در بحث خرید مواد اولیه تسهیل می شود؛ چرا که تاکنون خرید مواد مصرفی به صورت نقدی انجام می شد و مشکلاتی در ارتباط با نقل و انتقال پول وجود داشت. اما در حال حاضر با گشایش اعتبارات اسنادی یا LC فرصت های بیشتری جهت کاهش هزینه های صنایع ایجاد شده است. ضمن اینکه این چالش ها برای سبحان انکولوژی بیشتر وجود داشت؛ چرا که عمده خرید مواد اولیه مصرفی ما از کشورهای اروپایی بوده و این گشایش ها شرایط بهتری را برای ما فراهم آورده است.

    وی ادامه داد:بحث مهم دیگر مرتبط با لغو تحریم ها در حوزه توسعه صادرات است که موجب شده یکی از موانع صادراتی که موجب می شد دریافت وجوه حاصل از فروش محصولات براحتی قابل دریافت نباشد، در حال حاضر مرتفع گردیده و می تواند پتاسیل های بیشتری را برای افزایش و تسهیل صادرات ایجاد کند.

    این مقام مسئول در ارتباط با کاهش هزینه واردات مواد اولیه مصرفی در پی لغو تحریم ها گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد مواد اولیه مصرفی و بسته بندی، خارجی بوده که بر مبنای ارز یورو با نرخ مبادله ای خریداری می شود.

    مدیرعامل شرکت سبحان انکولوژی به روند قیمت گذاری محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: معمولاً پیشنهاد قیمت فروش محصولات را خود شرکت به سازمان غذا و دارو ارایه می کند و پس از آن در کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو در خصوص آن تصمیم گیری می شود که این فرآیند برای داروهای هایتک بر اساس قیمت های وارداتی صورت می گیرد. به همین دلیل فرصت های بیشتری برای این گروه از تولید کنندگان وجود دارد که بتوانند هزینه های خود را با این مدل قیمت گذاری پوشش دهند.البته در خصوص فروش صادراتی قیمت گذاری ها بر عهده خود شرکت بوده و بر مبنای قیمت رقبا و بازار هدف تعیین می شود.

    وی اظهار کرد: طبق این آمارها برآورد می شود تا سال 2018 میلادی بیش از 1200 میلیارد دلار دارو در دنیا مصرف شود که حدود 100 میلیارد آن داروی ضد سرطان خواهد بود. البته انتظار می رود نرخ رشد مصرف داروهای ضد سرطان سالانه بین 5 تا 8 درصد باشد که این نرخ شرد مصرف از تمام گروه های درمانی دیگر بالاتر است که در ایران نیز وضعیت به همین صورت بوده و شاید در سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان داروی ضد سرطان در کشور مصرف شده است.

    وی تأکید کرد: نکته مهم در این رابطه آنجاست که از این مقدار مصرف داروی ضد سرطان تاکنون 90 درصد وارداتی بوده و تنها حدود 10 درصد در داخل کشور تولید شده است. بنابراین برای شرکت های ایرانی که تولید کننده این نوع داروها باشند، پتانسیل بسیار بالایی برای رشد وجود دارد.

    بر اساس این گزارش، شرکت داروسازی سبحان انکولوژی د با سرمایه 38.1 میلیارد تومانی در روز 26 بهمن ماه با نماد معاملاتی "دسانکو" و به عنوان شصت و ششمین شرکت بازار دوم معاملات فرابورس درج و آماده عرضه اولیه شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها