عصر خودرو

تاکید بر شفاف بودن جزئیات برجام در حوزه بانکی؛

ایران و سوئیس برای مبارزه با پولشویی همکاری می‌کنند

عصر بازار- از مقام های سوئیس درخواست می کنیم با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، همکاری های لازم برای خروج نام ایران از فهرست حامیان تامین مالی تروریسم را انجام دهند.

ایران و سوئیس برای مبارزه با پولشویی همکاری می‌کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا،  ولی اله سیف در دیدار با هیات اقتصادی سوئیس، پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک بانکداران دو کشور برای رفع ابهامات احتمالی را ارائه کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی به روابط مناسب بانکی ایران و سوئیس در گذشته به ویژه در دوران تحریم های بین المللی اشاره کرد و افزود: علاقه مندی مقام های سوئیس برای همکاری با بانک های ایرانی را هیچگاه فراموش نمی کنیم؛ ضمن آنکه امیدواریم شرایط گسترش روابط بانکی به قبل از زمان اعمال تحریم ها، فراهم و از ظرفیت های بالقوه بانکی دو کشور حداکثر استفاده شود .

    رئیس کل بانک مرکزی به برخی ابهام ها و احتیاط های بعضی از بانک ها به منظور شروع فعالیت با بانک های ایرانی در پسابرجام اشاره کرد و گفت: علاقه مندیم بانکداران سوئیسی در جلسات مستمر، ضمن طرح ابهام ها ، از اقدامات ایران به منظور شفاف سازی مطلع شوند.

    ** تاکید بر شفاف بودن جزئیات برجام در حوزه بانکی

    رئیس شورای پول و اعتبار، وجود برخی ابهامات را ناشی از احتیاط های بیش از حد طرف های مذاکره با ایران دانست و بر شفاف بودن جزئیات برنامه جامع اقدام مشترک در حوزه بانکی تاکید کرد.

    وی افزود: وجود ابهام برای فعالان اقتصادی تا حدی طبیعی است، اما تجربه ایران نشان داده است اگر ابهامات طرح و درباره رفع آن بحث و بررسی شود سریعتر به نتایج مثبت خواهیم رسید.

    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بر این اساس، کمیته برجام در بانک مرکزی برای پاسخگویی به پرسش ها تشکیل شده است و مشتاقیم بانکداران سوئیس در طرح سوالات احتمالی به صورت شفاف عمل کنند.

    وی افزود: برخی نگرانی های بانکداران ایرانی نیز بعد از برجام، نشات گرفته از احتیاط های فراتر از انتظار طرف مقابل است، بر این اساس ضمن استقبال از گفت وگوهای دوجانبه علاقه مندیم نشست مستقل بانکداران دو کشور برای ایجاد روابط کارگزاری و احیای ارتباطات گذشته، برگزار شود.

    سیف از انطباق بانک های ایرانی با استانداردهای بین المللی و تلاش برای اجرای آنها خبر داد و گفت: بانک های ایرانی تلاش های قابل توجهی به منظور انطباق با استانداردهای بین المللی از جمله مقررات کمیته بال 2 و 3 انجام داده اند و با اقدامات قانونی از جمله مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره مبارزه با تامین مالی تروریسم، زمینه اجرای آنها فراهم شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی برقراری روابط اقتصادی و بازرگانی مستحکم را نیازمند بستر مناسب بانکی با شفافیت کامل دانست و گفت: بانک های ایرانی در گذشته نیز عملکرد خوبی در اجرای ضوابط و مقررات بین المللی به خصوص در زمینه پرداخت ها داشته اند و خوشبختانه با حساسیت های لازم، تسویه حساب های بین المللی بدون تاخیر توسط ایران انجام شده است.

    ** همکاری با ایران برای تجارت و نقل و انتقال مالی

    «رنه وبر» وزیر امور مالی و اقتصادی سوئیس نیز در این نشست، گفت: روابط دو کشور از گذشته مناسب بوده است و سوئیس در زمینه تامین مالی، تجارت و نقل و انتقالات مالی همکاری های لازم را با ایران داشته است.

    وی اضافه کرد: در دوره پسابرجام نیز سوئیس مایل است ضمن گسترش روابط بانکی با ایران در حوزه های آموزشی، تکنیکی، حقوقی و مالی بیش از پیش، مشاوره های لازم را ارائه کند.

    رنه وبر، به اتخاذ تصمیم ها و تعیین سرفصل هایی برای گفت و گوهای مالی و اقتصادی در بخش های مختلف با ایران اشاره کرد و گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایران با همکاری و اتخاذ تصمیم ها و تعیین موارد قابل طرح برای رفع ابهام ها، نقش مهمی در زمینه گسترش روابط بانکی را ایفا می کند.

    فرستاده ویژه کشور سوئیس با دعوت از مقامات بانک مرکزی برای سفر به این کشور افزود: ما از جانب مقام های سوئیس ضمن دعوت از مسئولان بانک مرکزی برای سفر به کشورمان، حضور مسئولان ایرانی را عامل مهمی در ایجاد بستر مناسب روابط بانکی می دانیم.

    وی با ابراز خوشحالی از شفاف سازی انجام شده در جلسات دوجانبه توسط طرفین، گفت: در این نشست ها ضمن رفع ابهام ها، با اتخاذ راه کارهای مناسب، روابط کارگزاری بانکی گسترش می یابد و در نتیجه دو طرف از آن منتفع خواهند شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها