عصر خودرو

در نخستین ماه سال جدیدی میلادی؛

ایران ششمین صادرکننده نفت به هند شد

عصر بازار- ایران با تامین ۶.۳ درصد از نفت وارداتی هند در ماه ژانویه (دی-بهمن) در جایگاه ششمین صادرکننده نفت به این کشور قرار گرفت.

ایران ششمین صادرکننده نفت به هند شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هند از مهمترین بازارهای هدف نفت صادراتی ایران به شمار می رود که در سال های تحریم، حدود20 درصد از نفت خام صادراتی ایران را خریدار می کرد.

    ایران که اکنون در جایگاه ششمین صادرکننده نفت به هند قرار دارد، قصد دارد در سال های آتی با افزایش صادرات نفت و یا خرید و ساخت پالایشگاه، سهم خود در این بازار مهم را افزایش دهد.
    پیش بینی می شود که با توجه به رشد اقتصادی هند، این کشور در آینده ای نزدیک به بزرگترین خریدار نفت خام دنیا تبدیل شود.
    بر این اساس، اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارش داده است واردات نفت خام هند در ماه ژانویه(دی-بهمن) 2016 ، نسبت به ماه پیش از آن اندکی افزایش یافته است. براین اساس، میانگین واردات نفت خام هند در ماه ژانویه، به 3.86 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم نسبت به ماه پیش از آن روزانه نیم درصد بیشتر بود.
    با این حال، میانگین واردات نفتخام هند در این ماه نسبت به دوره مشابه پارسال، 7.4 درصد کاهش یافته است.
    در ماه دسامبر (آذر-دی) 2015 ، عراق توانسته بود جایگاه نخست در میان صادرکنندگان نفت خام به هند را به خود اختصاص دهد، اما گزارش های اخیر نشان می دهد که در ماه ژانویه، عربستان با متوسط صادرات روزانه 845 هزار بشکه به هند با 16 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، دوباره به عنوان بزرگترین صادرکننده نفتخام به هند معرفی شد.
    همچنین، صادرات نفتخام عراق به هند در ماه ژانویه 5.5 درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت و به 835 هزار بشکه در روز رسید که یک حد نصاب جدید به شمار می رود.
    با افزایش واردات نفتخام هند از منطقه خاورمیانه، سهم نفت خام کشورهای ونزوئلا و نیجریه در واردات ماه ژانویه هند کاهش یافت که دلیل آن، کاهش اختلاف قیمت شاخص نفتخام های برنت و دبی و تمایل بیشتر پالایشگاه های هند به خرید نفت خام های قیمت گذاری شده براساس شاخص دبی عنوان شده است.
    در نخستین ماه سال 2016، عربستان( با تامین 22 درصد)، عراق (21.6 درصد)، نیجریه (11.7 درصد)، امارات (9.1درصد)، ونزوئلا (8.7 درصد)، ایران (6.3 درصد) و کویت (4.8 درصد) در جایگاه برترین صادرکنندگان نفت به هند قرار داشتند.
    بر اساس این گزارش، ایران در دوران تحریم، مجاز به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام بود که حدود 20 درصد از آن به مقصد پالایشگاه های هندی صادر می شد.
    پس از رفع تحریم ها، شماری از پالایشگاه ها و شرکت های هندی از جمله پالایشگاه ریلاینس برای افزایش خرید و یا آغاز خرید نفت از ایران اظهار تمایل کرده و مذاکره هایی را نیز انجام داده اند.
    شرکت هندی ریلاینس بعد از حدود پنج سال وقفه در حال آماده شدن برای واردات مجدد نفت ایران است و قصد دارد روزانه 120 هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کند.
    این شرکت در سال 2010 به دلیل نگرانی ها از تهدیدات ناشی از تحریم های دولت آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود.
    اکنون که تحریم ها علیه ایران پایان یافته، تهران تلاش دارد سهم از دست رفته خود از بازار نفت را پس بگیرد و ریلاینس هم مشتاق است تا دوباره از ایران نفت خریداری کند.
    چندی پیش رویترز گزارش داده بود، مقام های بزرگترین شرکت پالایشگاهی بخش خصوصی هند به تازگی برای گفت وگو درباره جزئیات از سرگیری تجارت با ایران، به تهران سفر کردند و برای شروع قرار است شرکت ملی نفت ایران در قالب یک محموله، یک میلیون بشکه نفت خام و یک میلیون بشکه میعانات به این شرکت ارسال کند.
    ریلاینس همچنین در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران برای انعقاد قرارداد خرید روزانه 100 تا 120 هزار بشکه نفت از ایران است، یعنی همان میزان نفتی که این شرکت پیش از تحریم ها از ایران خرید می کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها