عصر خودرو

پنج راهکار خروج بازار فلزات اساسی از رکود

عصر بازار- در حالی که سرمایه‌گذاران و بسیاری از تولید‌کنندگان فلزات اساسی منتظر تحولات بازارفلزات اساسی و فولادی هستند، برخی تحلیلگران معتقدند ۵ عامل مهم در شرایط پسا تحریم بر آینده فلزات رنگی موثر خواهد بود.

پنج راهکار خروج بازار فلزات اساسی از رکود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با راه‌اندازی بخش‌های عمرانی و ساخت و ساز می‌توان در بازار فلزات اساسی جهش ایجاد کرد که این امر می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی داشته باشد که در این راستا و در جهت خروج از رکود این بازار به این راهکارها پرداخته شده است. مواردی همچون رونق بخش‌های مسکن و خودرو، استفاده از فرصت‌های جدید در پساتحریم، ارائه تسهیلات دولتی و یارانه تولید، بهبود ظرفیت‌های تولید و در نهایت حذف واسطه‌ها، راهکارهای اصلی خروج فلزات اساسی از رکود محسوب می‌شوند.

    رونق بخش مسکن، خودرو و سایر بخش‌ها
    مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌های بورس کالای ایران با اشاره به اینکه بخش مسکن می‌تواند تحرک فراوانی در خروج از رکود بازار فلزات اساسی ایجاد کند، گفت: رونق در بخش مسکن مهم‌ترین‌ عامل خروج از رکود بازار فلزات است که به نظر می‌رسد این بخش در شش ماه نخست سال آینده از رونق بهتری برخوردار شود. علی‌اصغر بهرامی در ادامه اظهار کرد: به نظر می‌رسد بخش‌های صنعتی در سال‌های آتی توسعه می‌یابند، اما قبل از آن باید برای جلوگیری از رکود بیشتر، بخش‌های تولید همچون خودرو‌ و حوزه مسکن‌ را گسترش داد. این کارشناس حوزه فلزات در ادامه افزود: البته برای اینکه این حوزه‌ها به سمت توسعه حرکت کنند نیاز است که بخش تقاضا را به کمک دولت تحریک کرد، ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب برای افراد جامعه می‌تواند بازار خودرو و مسکن را تقویت کند. به گفته بهرامی حوزه مسکن قطعا از حوزه‌های پیشران به حساب می‌آید، ولی واقعیت این است که ما در بخش مسکن با معضل دلالی مواجه هستیم که می‌تواند به‌عنوان یک عامل مخرب جهت رونق را به رفتار سوداگرانه منحرف کند و تبعات تورمی داشته باشد که همین امر موجب خواهد شد تا ساخت و سازها کاهش پیدا کند اما در بخش خودرو چنین مشکلی وجود ندارد، بنا‌براین با اطمینان‌خاطر بیشتری می‌توان انتظار داشت تا با تزریق منابع مالی، این بخش نقش خود را برای خروج از رکود در کوتاه مدت ایفا کند. این کارشناس حوزه فلزات با تاکید بر آنکه در صورت تحرک بخشی صنایع، سایر بخش‌های اقتصادی نیز فعال خواهند شد، گفت: اگر تقاضا وجود نداشته باشد، رشد اقتصادی ضربه خواهد خورد، بنابراین ابتدا باید شرایط بازار داخلی را بهبود بخشید و بعد به سمت بازارهای صادراتی حرکت کرد.


    صادرات و تقویت تولید صادرات محور

    وی ادامه داد: در ارزیابی عملکرد شرایط فعلی بازار و راهکارهایی که برای سر و سامان دادن به بخش تولید وجود دارد، نباید از این واقعیت غافل شد که در بسیاری از موارد، وجود محدویت‌های بین‌المللی فرصت صادرات را از کشوری مثل ایران گرفته است. در حقیقت وجود رقیبانی مثل چین، هند و ترکیه را نباید نادیده گرفت، ولی نمی‌توان با قاطعیت تمام نیز گفت که کار از کار گذشته و باید دست نگه داریم تا رقیبان از ما سبقت بگیرند، بلکه با بهبود کیفیت در محصولات می‌توانیم به مرور زمان بخش صادراتی را هم در بخش فلزات و هم در بخش فولاد رونق دهیم که البته همه این مسائل به تک نرخی کردن ارز نیز بستگی دارد.


    ارائه تسهیلات و یارانه‌های تولیدی

    بهرامی در ادامه تاکید کرد: به‌روز کردن تکنولوژی در بخش تولید به تسهیلات و حمایت دولت نیاز دارد. فقدان و گرانی ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولیدی از مواردی است که مانع توسعه بخش تولیدی بازار فلزات و نیز مانع جذب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری شده است. برای حل این مشکل ایجاد فضایی مناسب از جمله اعطای یارانه دولتی به بخش‌های تولیدی می‌تواند موثر واقع شود. بنابراین هدایت و جذب منابع بانکی به سمت فعالیت‌های تولیدی توسط دولت، تجهیز و نوسازی سیستم‌های تولیدی تاثیر بسزایی در افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده خواهد داشت؛ چرا‌که بالا بردن توان سازندگان دستگاه و ماشین‌آلات اشتغال‌زایی مناسبی را نیز در زنجیره تولید فراهم می‌کند. بر این اساس تسهیل امور جذب سرمایه‌گذاران خارجی در جهت تکمیل زنجیره ارزش صنایع مادر به‌خصوص در صنایع فلزات و فولاد نیز نکات مهمی است که به پشتوانه‌های دولتی نیاز دارد.


    بهبود ظرفیت‌های تولید و افزایش میزان تولید

    به گفته این کارشناس بخش فلزات رشد صنایع مادر می‌تواند به رشد صنایع پایین‌دستی کمک بسیاری کند و خروج از رکود در این صنعت را به دنبال داشته باشد. وی افزود: بنابر این رفع برخی مشکلات و موانع تولید از جمله تامین به‌موقع مواد اولیه موردنیاز، عمده دلیلی است که فعالان صنعتی معتقدند منجر به رشد تولید شده است. به گفته فعالان این عرصه رفع محدودیت‌های بین‌المللی موجب شده تا دسترسی به مواد اولیه طی ماه‌های اخیر تسهیل شود که این امر رشد تولید در این بخش را برای ماه‌های آتی به دنبال خواهد داشت. فعالان این بخش همچنین معتقدند رفع سایر موانع از جمله عدم دسترسی به منابع بانکی و عدم بهبود فضای کسب و کار تداوم شرایط کنونی را به همراه خواهد داشت و در این خصوص دولت باید گامی اساسی بردارد.


    حذف واسطه‌های موجود از بخش تولید تا مصرف

    بهرامی با بیان اینکه حذف واسطه‌گری سرلوحه کار در بخش فلزات اساسی است، گفت: تنظیم بازار و بازگشت سودآوری به این بخش از مهم‌ترین‌ نکاتی است که تنها به واسطه حمایت دولت از بخش‌های تولیدی امکان‌پذیر است. وی افزود: باید تلاش کرد تا عرضه مستقیم فلزات اساسی تنها در بورس کالا انجام شود، چرا‌که فروش این محصولات در بازار آزاد و دخالت واسطه‌گرها می‌تواند شرایط را برای بر‌هم زدن تعادل بازار به وسیله واسطه‌گرها فراهم کند، بنابراین بورس کالا شرایطی را فراهم کرده تا محصولات با قیمت واقعی و شفاف و از آن مهمتر بدون حضور واسطه به‌دست مصرف‌کنندگان برسد و انگیزه‌ای برای معامله‌گران به‌وجود آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها