عصر خودرو

روند شاخص ارزی افزایشی ماند

شارژ دلار از کانال انتظارات

عصر بازار- در اولین روز هفته، دو تصور ذهنی، جهت قیمتی بازار ارز را افزایشی نگاه داشت. از سه‌شنبه گذشته جهت قیمتی دلار تغییر کرد تا اینکه روز پنج‌شنبه شاخص ارزی وارد کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شد.

شارژ دلار از کانال انتظارات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شنبه، دلار در ساعات ابتدایی روز، از مرز 3هزار و 500 تومان فاصله گرفت و با 15 تومان افزایش تا قیمت 3هزار و 520 تومان بالا رفت. در واقع دامنه نوسان افزایشی تا ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه بالا بود، ولی پس از این ساعت و پس از تسویه معاملات امروزی، عرضه ارز در بازار زیاد شد. در نتیجه، قیمت دلار تا 3هزار و 510 تومان پایین آمد و تنها 5تومان افزایش قیمت را نسبت به روز پنج‌شنبه تجربه کرد.

    فاصله‌گیری دلار در ابتدای روز از مرز 3 هزار و 500 تومان بیشتر ناشی از وجود دو تصور ذهنی در بازار بود. اول اینکه، بخشی از معامله‌گران انتظار دارند که در روزهای آینده به‌واسطه تقاضای فصلی مسافرت‌های انتهای سال، دلار با تقاضای بیشتری مواجه شوند. دومین موضوع، میانداری رویکردی بود که تصور داشت، قیمت دلار بعد از انتخابات با افزایشی بیشتری رو به رو خواهد بود. نتیجه این دو انتظار منجر به این شد که قیمت دلار از 3 هزار و 500 تومان ابتدای بازار فاصله بگیرد و تا ساعت 3 بعدازظهر تا محدوده 3 هزار و 520 تومان بالا رود. با این حال، پس از این ساعت تحت تاثیر افزایش عرضه کمی از ارزش دلار کاسته شد.

    در ساعات ابتدایی روز شنبه، میزان خریدهای آتی در بازار دلار بسیار زیاد بود،‌ عاملی که حکایت از انتظارات افزایشی معامله‌گران این بخش داشت. با این حال، تغییر تاکتیک بازارساز موجب شد که تاثیرات گروه یاد شده کاهش یابد و حرکت افزایشی قیمت، مدیریت شود. گفته می‌شود روز شنبه، بازارساز برخلاف روزهای گذشته به جای تزریق ارز مداخله‌ای در بسته‌های 50 هزار تایی،‌ اقدام به عرضه ارز در بسته‌های 100هزارتایی کرد. به این ترتیب، افزایش قیمت روز شنبه در شرایطی رخ داد که حجم عرضه نسبت به روزهای قبل کمی بیشتر بود. آنچه موجب شد قیمت دلار تا آستانه 3 هزار و 520 تومان بالا رود، تفسیر خبرها و جریانات توسط یک جریان بود. در واقع، بخشی از بازار به این جمع بندی رسیده بود که پس از برگزاری انتخابات، قیمت ارز به رکوردهای کاهشی بهمن ماه بر نمی‌گردد و دلار نوسانات خود را در یک بازه جدید انجام خواهد داد. به این ترتیب، این گروه سعی کردند با ترویج و تفسیر برخی خبرها ذهنیت خود را در بازار مسلط کنند. برای نمونه، روز شنبه مصاحبه اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با یکی از خبرگزاری‌های مخالف دولت دستمایه جریان‌سازی قیمت شد. اسدالله عسگراولادی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «در حال حاضر هنوز مبادلات بانکی ایران با کشورهای اروپایی برقرار نشده است.» وی در پاسخ به این پرسش که «چرا بانک مرکزی هفته گذشته خبر برقراری ارتباط بانکی را اعلام کرده بود؟» گفت: «بانک مرکزی انتخاباتی صحبت کرده است.» این اظهارنظر بدون اینکه صحت و سقم آن در بازار سنجیده شود، بهانه‌ای شد تا بخشی از معامله‌گران در موقعیت خرید قرار بگیرند. به نظر می‌رسد این بخش همان رویکرد متشکلی باشد که اعتقاد دارد بازار پس از انتخابات با روند‌های قیمتی جدید رو به رو خواهد بود. روز شنبه، قیمت سکه نیز 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و یک هزار تومان رسید. دلیل بنیادی کاهش سکه تاثیرپذیری از افت اونس بود. البته باور دیگری وجود داشت که سکه فارغ از عوامل بنیادی به دلیل مرگ یکی از معامله‌گران این بازار با کاهش حجم داد و ستد رو به رو شده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها