عصر خودرو

به منظور رعایت قانون بازار انجام می‌شود

برخورد با کانال‌های سیگنالی و مشاوره‌ای

عصر بازار-بورس درمقابل کانال‌های بورسی مشاوره‌ایی می‌ایستد.

برخورد با کانال‌های سیگنالی و مشاوره‌ای
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، درپی هشدارها و اخطارهایی که طی روزهای اخیر به صاحبان کانال‌هایی با اعضای بسیار داده شده و از آنها خواسته شده هفته آینده در سازمان بورس حضور یابند، دکتر مسلم پیمانی‌، رئیس اداره نظارت بر بازار درباره این اقدام تازه سازمان بورس می‌گوید: بله به تازگی کمیته‌ایی تشکیل دادیم در سازمان به منظور نظارت بر رعایت قانون بازار در فضای مجازی.

    درهمین باره با او مصاحبه‌ایی اختصاصی انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

    _ لطفا درباره این کمیته و ضرورت تشکیل آن توضیح بدهید.
    پس از اجرای برجام و بازگشت رونق و بهبود به بازار، در چند هفته گذشته شاهد هستیم که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تعداد اتاق‌ها و کانال‌ها هر روز رو به افزایش است و به موازاتش تعداد  اعضای بعضی از این اتاق‌ها روبه فزونی است، آنچنان که در بعضی از این کانال‌ها تعداد اعضا به چند هزار نفر می‌رسد و بسیار مشاهده می‌شود که اثرگذاری این اتاق‌ها در بازار و سیگنال‌هایی که توسط صاحبان کانال‌ها داده می‌شود، بسیار بیشتر از استنباط و روش‌های اتکا بر اطلاعات وآگاهی است.
    به همین منظور کمیته‌ایی برای نظارت بر رعایت قانون بازار در فضای مجازی در بورس تشکیل شد.

    _ به نظر شما در شرایط حاضر میزان نفوذ این کانال‌ها در شکل معاملات و صف‌های خرید و فروش چه میزان است؟
    ببینید، دراین اتاق‌ها به اعضا سیگنال‌های مثبت داده می‌شود‌، در حالی که صاحب کانال خود قبلا سهم را خریداری کرده و در تلاش است با این سیگنال مثبت در کانال، سهم را چاق کند و پس ایجاد یک صف خرید و افزایش قیمت، سهم خود را بفروشد، درنتیجه انجام چنین کاری خود مشمول ماده 46 قانون بازار مبنی بر القای ظاهر گمراه‌کننده، اغوای اشخاص و دستکاری قیمت می‌شود.

    _ پس به نظر شما دادن هرگونه مشاوره و سیگنال و چه بخریم و چه بفروشیم‌ها، دراین کانال‌ها مغایر با قانون است؟
    بله دقیقا، این اقدام مغایر با ماده 49 قانون بازار است. این قانون می‌گوید: ارائه هرگونه مشاوره نیازمند کسب مجوز است و بدون آن جرم محسوب می‌شود.

    _ اعضای این کمیته از کدام بخش‌های سازمان هستند؟
    من به منظور نظارت بر اجرای ماده 46 قانون بازار و درباره ماده 49 نیز یک عضو از معاونت نهادهای مالی و از دیگر بخش‌ها مانند کمیته حقوقی و روابط عمومی سازمان حضور پیدا می‌کنند.

    _ ازپلیس فتا چه ؟
    در مواقع لازم به طور حتم تقاضای همکاری خواهیم کرد زیرا تعداد زیادی از این کانال‌ها فاقد نام است که دراین موارد از نیروهای فتا کمک می‌گیریم.

    _ پس سازمان تصمیم گرفته درباره کارکرد و نقش این کانال‌ها اقدامی اساسی بکند؟
    بله؛ ببینید، درحال حاضر بسیار هستند کانال‌هایی که از اعضای خود در قبال دریافت پول‌، به شرط ایجاد 20 درصد بازدهی‌، اطلاعات ارائه می‌کنند، در صورتی که این کار اساسا اشتباه است.
    به عقیده ما بخش اعظمی از اطلاعات منتشره در این کانال‌ها اطلاعات و عمق ندارند و بدون مجوز اقدام به مشاوردهی می‌کنند‌.

    _ ضمانت اجرایی شما چیست؟
    قانون بازار

    _ نام دقیق کمیته چیست؟
    هنوز نامی برای آن تعیین نشده است.

    _ در مبارزه با این کانال‌ها تا کجا پیش می‌روید؟
    ما قصد اقدام چکشی نداریم‌، بلکه فقط قصد داریم در زیر سایه یک هم‌اندیشی‌ مبادرت به تعریف هنجارها کنیم. به عنوان مثال من خودم از اعضایی هستم در کمیته که با فیلتر کردن به شدت مخالف هستم‌، ما قصد داریم نسبت به فرهنگ‌‌سازی بیشتر از مبارزه بپردازیم که البته تحقق این موضوع به فعالیت بیشتر شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری دارای مجوز برمی‌گردد که باید خود را بیش از قبل تقویت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها