عصر خودرو

به دلیل مشکلات بانکی

ایران به دنبال تهاتر نفت و فرآورده های نفتی با اروپا است

عصر بازار- ایران در مواجهه با موانع و مشکلات بانکی به دنبال تهاتر نفت و فرآوده های پتروشیمی با خریداران اروپایی است.

ایران به دنبال تهاتر نفت و فرآورده های نفتی با اروپا است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در پی لغو تحریمهای ایران در ماه گذشته، این کشور به دنبال پس گرفتن سهم از دست رفته خود در بازارهای نفتی اروپا و افزایش صادرات به آسیا است.

    در این راستا ایران سواپ نفت صادراتی خود با فرآورده های نفتی پالایش شده را پیشنهاد کرده است زیرا مشتریان اروپایی در پیدا کردن بانک برای پرداخت پول نفت این کشور مشکل دارند.

    این امر نشان می‌دهد که ایران به رغم لغو تحریمها هنور در پس گرفتن بازارهای نفتی خود مشکل دارد.

    سه مقام آگاه که به دلیل سیاست‌های شرکت متبوع خود خواستند نامشان فاش نشود گفتند: شرکت ملی نفت ایران به این دلیل به تهاتر متوسل شده که محدودیت های مالی همچنان سد راه تجارت نفت ایران هستند.

    دو مقام آگاه به موضوع گفتند: شرکت نفت یونانی هلنیک پترولیوم در دریافت نفت ایران مشکل دارد زیرا بانکها پرداختهای این شرکت به ایران را انجام نمی‌دهند.

    ایران اولین محموله نفتی به مقصد اروپا از سال 2012 را این ماه در یک نفتکش اجاره شده توسط شرکت نفتی توتال فرانسه بارگیری کرد. ایران قصد دارد صادرات نفت خود را در سال جاری روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد و امکان پیوستن به برنامه عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا مبنی بر توقف سطح تولید نفت را رد کرده است.

    راس دنتون از مقامات موسسه اقتصادی بیکر مکنزی که در امر تحریم‌ها تخصص دارد می‌گوید: بانکها به این دلیل که می‌خواهند به بازار‌های آمریکا دسترسی داشته باشند بسیار محتاط عمل می‌کنند زیرا کارهایی که می‌توانند انجام دهند به طور مشخص شفاف نیستند. ایران تنها برای تجارت شرکت‌ها و نهادهایی که با آمریکا ارتباط مستقیم ندارند، آزاد شده است.

    دو مقام آگاه که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش نشود گفتند: چندین بانک اروپایی که شرکت نفتی هلنیک پترولیوم به آنها نزدیک شده با انجام پرداخت‌های مالی مرتبط با ایران مخالفت کرده اند.

    این پالایشگاه یونانی که قبل از تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حدود یک چهارم نفت خود را از ایران تامین می‌کرد، ماه گذشته با از سرگیری فوری خرید نفت از ایران موافقت و پرداخت بدهی‌های معوق خود به ایران را شروع کرد.

    آندریاس شیامیشی مدیرمالی هلنیک پترولیوم در یک کنفرانس گفت: این شرکت امیدوار است بر موانع مقرراتی و لجستیکی غلبه کرده و تا چند هفته آینده بتواند توافق با ایران را اجرایی کند.

    شرکت یونانی برای نفت‌هایی که در گذشته از ایران وارد کرده 800 میلیون دلار به ایران بدهکار است.

    سه مقام شرکت ملی نفت ایران گفتند: قرار‌دادهای تهاتر نفت نیازی به دسترسی به منابع بانکی ندارند، چرا که بسیاری از قرض‌ دهندگان تمایلی به صدور اعتبارنامه برای تجارت‌های مرتبط با ایران ندارند.

    این مقامات افزودند: شرکت ملی نفت ایران به دنبال دریافت دستکم بخشی از پول برای تجارت فرآورده‌های پالایش شده و پذیرش تراکنش‌ها به یورو و دیگر ارز‌ها است.

    ایران ارائه فرآورده‌هایی همچون نفت کوره را در ازای واردات بنزین مطرح کرده و همچنین تمایل به سوآپ نفت با سوخت دارد.

    حتی پس از توافق موفق هسته‌ای برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان برقرار هستند.

    مقامات آمریکایی در سال 2014 جریمه‌هایی را علیه برخی از بانک‌های اروپایی از جمله BNP پاریباس به دلیل انجام تراکنش‌های کشورهای تحت تحریم آمریکا شامل ایران، کوبا و سودان اعمال کردند.

    نصرالله سردشتی کارشناس اقتصادی در حاشیه یک کنفرانس در هامبورگ گفت: قبل از اینکه شرکت ملی نفت‌کش ایران که بزرگ‌ترین ناوگان ابرنفت‌کش‌های جهان را در اختیار دارد بتواند نفت‌کش‌های خود را به بازار بین‌المللی اجاره دهد، چند ماه طول می‌کشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها