عصر خودرو

لبخند بازار به بشکه‌های نفت ایران

نفت ایران رکوردار گرانی‌ها شد

عصر بازار- همزمان با افزایش قیمت نفت، بهای هر بشکه نفت سبک و سنگین ایران بالاترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرد تا پس از افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات، ایران قیمت شکن بازار نفت لقب بگیرد.

نفت ایران رکوردار گرانی‌ها شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با وجود پیشی‌ گرفتن عرضه از تقاضا در بازار اما به دلیل تلاش‌ برخی کشورها به منظور اجرای طرح فریز نفتی (با وجود مستثنی شدن ایران)، قیمت نفت در معاملات منتهی به 19 فوریه سال 2016 میلادی در تمامی بازارهای جهانی و منطقه‌ای با افزایش قابل توجهی روبرو شد.

    بر این اساس قیمت شاخص‌های سبد نفتی اوپک، نفت سبک و شیرین آمریکا، برنت دریای شمال، دوبی، عمان، نفت خام صادراتی سبک و سنگین ایران هر یک به ترتیب با افزایش حدود 2 تا بیش از 3 دلاری همراه شده است.

    در این بین قیمت نفت خام ایران با وجود افزایش صادرات در دوران پساتحریم با بالاترین میزان افزایش بها در بین کل شاخص‌های معتبر طلای سیاه در بازار جهانی همراه شده به طوری‌که هر بشکه نفت خام سبک  صادراتی ایران با افزایش بیش از 3 دلار و 30 سنتی و هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی سنگین کشور با رشد بیش از 3 دلار و 40 سنتی در بازار روبرو شده است.

    از این رو در معاملات منتهی به 19 فوریه سال جاری میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران با ثبت رشد 3 دلار و 30 سنتی به 29 دلار و 56 سنت رسید.

    همچنین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با ثبت رشد 3 دلار و 43 سنتی به بیش از 27 دلار و 6 سنت در بازار جهانی معامله شده است.

    این در حالی است که با وجود افزایش  قیمت نفت سبک و سنگین ایران در معاملات منتهی به 19 فوریه، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی حدود 27 دلار و 26 سنت و قیمت هر بشکه نفت سنگین صادراتی کشور 24 دلار و 43 سنت بوده که حدود نصف قیمت نفت صادراتی ایران در سال 2015 میلادی است.

    از سوی دیگر در حالی نفت ایران بالاترین افزایش قیمت در بین کل شاخص‌های نفتی جهان به نام خود ثبت کرده که در طول یک ماه گذشته تاکنون حجم صادرات نفت کشور هم با افزایشی 50 درصدی به حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است.

    بر اساس این گزارش، علاوه بر این در این مدت بهای سبد نفتی اوپک با افزایش 1 دلار و 98 سنت بشکه‌ای 29 دلار و 2 سنت، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا با افزایش 1 دلار و 76 سنتی، بشکه‌ای 29 دلار و 91 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با افزایش 2 دلار و 5 سنت در بازار، 32 دلار و 52 سنت داد و ستد شده است.

    از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت شاخص دوبی با افزایش 1 دلار و 74 سنتی در بازار، 29 دلار و 85 سنت و بهای هر بشکه نفت شاخص عمان با افزایش 2 دلار و 3 سنتی در بازار، 30 دلار و 83 سنت معامله شد.

    پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه حمایت کشورهای مختلف عضو اوپک و غیر اوپک همچون عربستان سعودی، روسیه، قطر، کویت، عمان و امارات متحده عربی، از اجرای طرح فریز نفتی، قیمت نفت در طول هفته‌های پیش‌رو با افزایش بیشتری روبرو شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها