عصر خودرو

شرق آسیا از نفت ایران بهره مند می شود

عصر بازار- برخی منابع پیش بینی کردند حدود نیمی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار متریک تن نفتی که ایران ماه فوریه صادر کرده است در نهایت به بازار سنگاپور برسد.

شرق آسیا از نفت ایران بهره مند می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ایران ماه ژانویه حدود 760 هزار متریک تن سوخت صادر کرد که از این مقدار به احتمال زیاد حدود 100 هزار متریک تن آن در همان ماه به سنگاپور رسید.
    سفر دریایی بین ایران و سنگاپور حدود 12 روز طول می کشد.
    به گفته این منابع بازار، حدود 50 درصد دیگر این سوخت صادراتی ایران در ماه فوریه به احتمال زیاد به بازار 'فجیره' وارد می شود.
    تا قبل از اعمال برخی تحریم ها در سال 2011، ایران ماهیانه حدود 600 هزار تن سوخت صادر می کرد که حدود نیمی از این مقدار به سنگاپور صادر می شد.
    براساس داده های شرکت بین المللی سنگاپور، این کشور سال 2011 به طور میانگین ماهیانه حدود 270 هزار متریک تن سوخت از ایران وارد می کرد.
    منابع سنگاپوری بدون ذکر نام شرکت خاصی، اعلام کردند که ماه فوریه، صادرات سوخت از ایران توسط شرکت های تجاری عمده انجام شد، به طوری که دستکم پنج کشتی با حمل 75 هزار متریک تن در سنگاپور پهلو گرفتند.
    برخی منابع دیگر سنگاپوری نیز شمار این کشتی های حامل سوخت را هشت فروند اعلام کردند.
    صادرات سوخت ایران در ژانویه سال جاری در مقایسه با 420 هزار متریک تن ماه ژانویه سال گذشته، 81 درصد رشد داشت و پیش بینی می شود این صادرات در ماه فوریه در مقایسه با سال گذشته دو برابر شود.
    همزمان با لغو تحریم ها علیه ایران پس از اجرای برجام، تقاضای سوخت برای فصل گرما تعدیل شده و همین رویه به افزایش صادرات ایران کمک کرده است.
    'پلات' در ادامه به اشاره به برخی چالش های موجود در مسیر نفتکش هایی که از ایران به سمت سنگاپور حرکت کرده اند، نوشت: برخی از اسکله ها همچنان از پذیرش نفتکش ها سر باز زده اند و برخی دیگر نیز مذاکرات این فرایند را در دستور کار دارند.
    براساس این گزارش، با توجه به اینکه دستور روشنی در ارتباط با نوع مواجهه با نفت وارداتی ایران از سوی مقامات سنگاپور صادر نشده است، برخی از اسکله ها رفتار احتیاط آمیزی در مقابل نفتکش ها دارند.
    این تارنما در پایان پیش بینی کرد سنگاپور در ماه مارس حدود پنج میلیون متریک تن سوخت از منابع مختلف وارد کند، بنابراین افزایش صادرات سوخت از ایران می تواند کاهش فعلی بهای نفت را با نزول بیشتری مواجه کند.

    برچسب ها