عصر خودرو

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز اعلام کرد:

امضای قرار‌داد گازی با بغداد در اوایل سال آینده

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به این‌که برنامه صادراتی ایران برای گاز یک برنامه ۲۵ ساله است، از انعقاد قرار‌داد صادرات گاز به بغداد در اوایل سال آینده خبر داد.

امضای قرار‌داد گازی با بغداد در اوایل سال آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، علیرضا کاملی با اشاره به این‌که طبق برنامه‌ریزی 25 ساله، صادرات گاز ایران با در نظر داشتن پروژه‌های ال ان جی و تقاضای کشورهای همسایه به 250 میلیون مترمکعب خواهد رسید، اظهار کرد: صادرات گاز ما در حال حاضر چیزی در حدود 30 میلیون مترمکعب است، اما به زودی صادرات به عراق با قرار‌داد بغداد و سپس بصره و همچنین صادرات به پاکستان و پس از آن گرجستان آغاز خواهد شد.

    وی همچنین عنوان کرد: تا دو سال دیگر نیز صادرات گاز به عمان با حجم 30 میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد و بنابراین حجم صادرات گاز ما طی سه سال آینده به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند.

    مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز همچنین به طرح‌ها و پروژه‌های ال ان جی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها ایران ال ان جی است که به 60 میلیون مترمکعب خوراک نیاز دارد و گاز مایع آن نیز صادر خواهد شد.

    کاملی با اشاره به این‌که قرار‌داد با بغداد اوایل سال آینده به امضاء خواهد رسید، تصریح کرد: حدود یک تا 1.5 سال بعد نیز یک قرار‌داد گازی با بصره خواهیم داشت که طبق این قرار‌دادها اگرچه صادرات با یک ظرفیت اولیه آغاز می‌شود به تدریج حجم آن افزایش پیدا خواهد کرد.

    به گفته وی ظرفیت اولیه‌ی صادرات گاز در قرار‌دادهای بغداد و بصره 70 میلیون مترمکعب خواهد بود.

    مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز همچنین درباره‌ی آخرین وضعیت قرار‌داد خط لوله IP با تاکید بر این‌که ایران هیچ‌گونه دخالتی درباره نحوه تامین سرمایه مورد نیاز پاکستان برای احداث خط لوله نمی‌کند، اظهار کرد: این‌که طرف پاکستانی خودش می‌خواهد این پروژه را تامین مالی کند یا از خارج سرمایه مورد نیاز آن را می‌آورد موضوعی نیست که به ما ارتباط داشته باشد.

    کاملی ادامه داد: بخش عمده خط لوله ایران و پاکستان در ایران ساخته شده و کمتر از 300 کیلومتر آن باقی‌مانده است که آن را متناسب با شروع عملیات ساخت از سوی پاکستان ادامه خواهیم داد.

    وی همچنین درباره‌ی وضعیت توافق با توانیر در رابطه با صادرات برق اضافه کرد: شرکت ملی گاز با توانیر ارتباط نزدیک دارد و صراحتا از طرف ما ذکر شده است که توافق با نیروگاه‌ها منوط به مجوز توانیر برای صادرات است.

    مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به این‌که لازم است بهترین درآمد را از صادرات برق و گاز در کشور داشته باشیم، گفت: باید بررسی شود که کدام کشورها متقاضی گاز و کدام کشورها متقاضی برق هستند، ولی در عین حال توانیر و شرکت صادرات گاز هر دو جزیی از دولتند و با یکدیگر تناقضی ندارند.

    کاملی تصریح کرد: اما به هر جهت گازی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود، اگر به منظور صادرات برق باشد لازم است براساس قیمت‌های بین‌المللی گاز ارزش‌گذاری شود.

    برچسب ها