عصر خودرو

رییس‌دوره‌ای اوپک مدعی شد

قیمت نفت با راهکار تثبیت تولید به ۵۰ دلار می رسد

عصر بازار- رئیس دوره‌ای اوپک ضمن احترام به موضع ایران برای بازگشت به بازار نفت، معتقد است که توافق نشست چهار جانبه برای تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه کارساز خواهد بود.

قیمت نفت با راهکار تثبیت تولید به ۵۰ دلار می رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان مانی گفت: چنانچه راهکار تثبیت سقف تولید در سطح ماه ژانویه که چهار کشور روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر بر سر آن توافق کردند حمایتهای لازم را داشته باشد و تولیدکنندگان کوچکتر نیز با این تصمیم همراه شوند، قیمتهای جهانی نفت خام ظرف یک سال به بالای ٥۰ دلار برای هر بشکه باز می گردد.

    وی افزود: در شرایط کنونی بهترین پیشنهاد منطقی تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه است، ما فکر می کنیم که توافق نشست دوحه (تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه) موافقان بیشتری خواهد داشت زیرا به نفع همه طرفهاست.

    پنج کشور از ١٣ کشور عضو اوپک از جمله عربستان، کویت، امارات، قطر و ونزوئلا به علاوه روسیه توافق کرده اند که تولید نفت خود را افزایش ندهند؛ این ایده می تواند با رشد مازاد عرضه در بازار نفت مقابله کند و اقتصادهایی را که با خطر روبرو شدند، نجات دهد.

    بر اساس این گزارش، با توجه به اختلاف سلیقه ها در اوپک انتظار می رود بازار نفت همچنان چالش روبرو باشد، ایران با وجود حمایت از تلاشها برای بهبود قیمت نفت و ثبات بازار از توافق نشست دوحه حمایتی نداشته و عربستان گفته است برای کاهش تولید نفت آماده نیست.

    ایران در نظر دارد پس از چند سال تحریمهای یکجانبه تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش دهد، اما برخی معتقدند که بازگشت ایران به بازار نفت در شرایط کنونی سبب رشد مازاد عرضه نفت در بازار می شود.

    الساده با بیان این که ایران از هر اقدامی برای ثبات بازار حمایت کرده، اما خواسته که شرایط کنونی این کشور پس از تحریمها برای بازگشت به بازار نفت مدنظر قرار داده شود.

    وی افزود: بدون شک موضع ایران همین است و ما به آن احترام می گذاریم.

    عراق همچنین خواهان افزایش تولید نفت خام خود به منظور باسازی زیرساختهای آسیب دیده خود در طول سالها تحریم و جنگ است. قیمت نفت از سال ٢۰١٤ تاکنون با ٧۰ درصد افت روبرو بوده است و تاکنون دو بار به پایین تر از ٢٧ دلار برای هر بشکه نیز رسیده است.

    الساده با بیان این که شرایط کنونی بازار نفت به ضرر هر دو قشر کشورهای سنتی ثروتمند نفت‌خیز و دیگر تولیدکنندگان نفت جهان است، گفت: با توجه به این که شرکتهای کوچک تولیدکننده نفت به دلیل محدودیت دسترسی به اعتبار و پول مجبور به خروج از بازار نفت شده اند، احتمال می رود تولید نفت خام ظرف چند ماه آینده کاهش یابد.

    وی تصریح کرد: شرایط کنونی بدون شک پایدار نمی ماند، اما به نظر می رسد ظرف یک سال آینده قیمت نفت به بالای ٥۰ دلار برای هر بشکه برسد، در حالی که هم اکنون روزانه ٥۰۰ هزار بشکه نفت خام تولیدی از پروژ های برداشت نفت گران قیمت از بازار خارج شده است.

    برچسب ها