عصر خودرو

تحولات اخیر در بازارهای جهانی

ورق دلار برگشت

ریزش نفت با دیدار وزراء

عصر بازار- با وجود کاهش قابل توجه ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده در هفته های اخیر، این ارز در هفته گذشته با افزایش ارزش همراه شد.

ورق دلار برگشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، بررسی وضع اقتصادی-ارزی کشورهای عمده در بازارهای اصلی در هفته منتهی به 22 فوریه2016، حاکی از کاهش تقویت ارزش دلار در مقابل یورو تا 1.11، فرانک 1.3 وپوند تا 0.68 درصد است که در کلباعث شد شاخص دلار در هفته گذشته0.7 درصد رشد کند. پوند نیز به دلیل گمانه زنی ها برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تضعیف شد.

    تحلیل بانک مرکزی بیانگر آن است که تقویت فشارهای تورمی در اقتصاد ایالات متحده و همچنین تقویت احتمال افزایش نرخ بهره سیاستی در آمریکا از عوامل اصلی تقویت دلار بوده است. این تغییرات در حالی رخ داده که در یکی دو هفته ماقبل، اظهارات رییس کل فدرال رزرو موجبات کاهش ارزش دلار در مقبال سایر ارزها حتی تا سه درصد را هم فراهم آورده بود.

    اما به دلیل کاهش قیمت نفت، تقاضا برای ارزهای مطمئن مانند ین ژاپن افزایش یافت .ارزش نیز در مقابل ین ژاپن حدود0.56 درصد تضعیف شده است. در مجموع کاهش ارزش دلار درهفته گذشته میلادی به دلیل افزایش نااطمینانی نسبت به آینده اقتصاد جهانی اعلام شده است.

    نفت با مذاکرات ناتمام وزراء ریخت

    تغییرات بازار جهانی نفت نیز در هفته اخیر بیانگر کاهش و افزایش بهای آن است. آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است دیدار وزیران نفت عربستان، قطر، ونزوئلا، روسیه و ایران برای دست یابی به توافقی برای کاهش سطح تولید نفت، مهم ترین عامل در افزایش بها بود . اما با عدم موفقیت این دیدارها و افزایش ذخایر نفت امریکا بهای نفت کاهش داشت.

    این در حالی است که بهای نفت خام پایه آمریکا 0.68 درصد افزایش یافته و متوسط هفتگی آن در سطح 30.03 دلار بوده است.

    همچنین بهای نفت برنت 1.05 درصد کاهش داشت و به طور متوسط حدود 33.49 دلار معامله شد. از سویی دیگر به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک ، بهای هر بشکه نفت خام اوپک در حدود 28.29 دلار قرار گرفت که حدود 12.12 درصد کاهش داشت.

    برگشت دلار، طلا را از سکه انداخت

    اما در شرایطی که در هفته های گذشته، کاهش ارزش دلار موجبات استقبال از بازار طلا و افزایش قیمت آن را در بازار جهانی فراهم آورده بود، در هفته گذشته با برگشت ارزش دلار و تقویت آن، این موضوع در کاهش قیمت جهانی طلا اثرگذار بود. به طوری که افزایش ارزش در بازار سهام از یک سو و تقویت دلار از سوی دیگر از دلایل کاهش قیمت بودند.

    بهای طلا کاهش 0.56 درصدی داشته و قیمت آن در بازار نیویورک در محدوده 1203.26 تا 1234.5 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شد.

    برچسب ها