عصر خودرو

در نخستین هفته اسفند رقم خورد؛

افزایش چشمگیر معاملات بازار اول فرابورس

عصر بازار-بازار اول در هفته‌ای که گذشت، شاهد معامله ۶۹۹ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال بود و به این ترتیب حجم معاملات ۲۱۹ درصد و ارزش آن ۲۷۲ درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش چشمگیر معاملات بازار اول فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار»  به نقل از فرابورس ایران،در هفته نخست اسفند، داد و ستدهای بازار فرابورس تقویت شد؛ به طوری که حجم و ارزش معاملات در بازار اول به ترتیب 219 و 272 درصد افزایش را به ثبت رساند.

    بازار فرابورس آخرین ماه امسال را در حالی آغاز کرد که داد و ستدها روند رو به رشدی داشت. در پایان این هفته حجم معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن 55 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 606 میلیون ورقه بهادار در 159 هزار نوبت داد و ستد شد. در عین حال ارزش معاملات با 4 درصد افت، معادل 14 هزار و 646 میلیارد ریال شد.

    البته مقایسه‌ای بین آمار این هفته با هفته مشابه سال قبل هم حاکی از رشد 53 درصدی حجم و 19 درصدی ارزش معاملات فرابورسی است.

    بازار اول در هفته‌ای که گذشت، شاهد معامله 699 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 938 میلیارد ریال بود و به این ترتیب حجم معاملات 219 درصد و ارزش آن 272 درصد افزایش پیدا کرد.

    در بازار دوم هم یک میلیارد و 246 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 هزار و 360 میلیارد ریال خرید و فروش شد که این وضعیت نشانگر افزایش 27 درصدی حجم و 16 درصدی ارزش معاملات است.

    طبق این گزارش، حجم معاملات در بازار پایه با 36 درصد رشد به 603 میلیون ورقه بهادار رسید و ارزش آن معادل 626 میلیارد ریال شد.

    علاوه بر این، 58 میلیون ورقه بهادار به ارزش 8 هزار و 723 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران داد و ستد شد. ارزش این بازار در روز چهارشنبه به حدود 150 هزار و 840 میلیارد ریال رسید.

    شاخص کل فرابورس در 5 روز معاملاتی این هفته روند صعودی داشت و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه با افزایش 11 واحدی نسبت به چهارشنبه قبل، عدد 831 را نشان داد، همین طور ارزش بازار فرابورس با 12 هزار و 747 میلیارد ریال افزایش به رقم 983 هزار و 687 میلیارد ریال رسید.

    معامله‌گران بالاترین حجم معاملات را در هفته اول اسفند با داد و ستد 686 میلیون اوراق بهادار در روز شنبه انجام دادند و بیشترین ارزش معاملات در روز دو‌شنبه به میزان 4 هزار و 89 میلیارد ریال رقم خورد.

    این گزارش حاکی است، در گروه محصولات شیمیایی، بلوک 1.6 درصدی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان روز 5 اسفندماه در بازار دوم واگذار شد و ارزش این معامله 394 میلیارد ریال به ثبت رسید؛ ضمن آنکه معامله بلوک 8.8 درصدی کارخانجات مخابراتی ایران که در روز 20 بهمن انجام شده بود در سومین روز اسفند قطعی شد.

    معاملات اسناد خزانه اسلامی در هفته‌ای که گذشت با حضور فعال خریداران و فروشندگان ادامه یافت و 3 هزار و 251 میلیارد ریال خرید و فروش در تمامی نمادهای این اسناد انجام شد و بیشترین حجم معاملات در این بازار مربوط به روز سه‌شنبه بود.

    گروه فلزات اساسی در مدت یاد شده با 24 درصد سهم همانند هفته قبل در صدر جدول صنایع پیشرو در معاملات هفتگی فرابورس قرار گرفت. محصولات شیمیایی هم 19 درصد ارزش معاملات را از آن خود کرد و فرآورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش 536 میلیارد ریال و سهم 13 درصدی در رده سوم جای گرفت.

    برچسب ها