عصر خودرو

کاهش نرخ سود بانکی کمک حال اقتصاد است

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کاهش نرخ تورم و سود بانکی به بهبود وضعیت اقتصادی کمک می کند.

کاهش نرخ سود بانکی کمک حال اقتصاد است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصربازار« به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بحث سود بانکی همواره مورد توجه مسئولان و کارشناسان اقتصادی بوده چراکه کاهش و یا افزایش آن تاثیر مستقیمی بر بخش تولید دارد.

    بر این اساس اقتصاددانان معتقدند نرخ سود بانکی باید یک رابطه معقول با نرخ تورم کشور داشته باشد تا نبض اقتصاد به درستی بزند.

    بر اساس این گزارش در کشور ما در یک برهه زمانی ، نرخ تورم افزایش یافت و به تبع آن نرخ سود بانک ها نیز روند صعودی گرفت و حتی به بیش از 24 درصد هم رسید اما با کاهش تورم طی یکی دو سال  اخیر بحث کاهش سود بانکی به طور جدی مورد پیگیری کارشناسان این حوزه قرار گرفت.

    بر پایه این گزارش، بعد از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو در این زمینه سرانجام بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی تفاهم کرده و اعلام کردند که نرخ‌های جدید را از اول اسفند ماه اجرایی خواهند کرد.

    بر مبنای تفاهم بانک‌ها و به دنبال آن، تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود سالانه از 20 درصد به 18 درصد و سود کوتاه مدت کمتر از سه ماه به زیر 10 درصد کاهش یافت.

    در همین ارتباط مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: با توجه به اینکه در اقتصاد جهانی فاصله نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سود سپرده بین 1.5 تا 2 درصد است این نرخ ها باید با همین تناسب در کشور کاهش یابد.

    وی افزود: در دولت نهم و دهم بانکها حدود 20 درصد به سپرده ها سود می دادند و این در حالی بود که نرخ تورم حدود 40 درصد بود در همین راستا اکنون که نرخ تورم به 15 درصد رسیده طبق تطابق با معیارهای اقتصاد جهانی نرخ 18 درصد سود بانکی صحیح است.

    این کارشناس اقتصادی همچنین تصریح کرد: مردم با توجه به ریسک پذیری خود نسبت به سرمایه گذاری  اقدام می کنند و کسانی که ریسک پذیر و دنبال سودهای بالاتر هستند ممکن است پول خود را نزد موسساتی سپرده گذاری کنند که دارای مجوز نبوده و ممکن است سرمایه آنها دچار مشکل شود.

    وی افزود: انتظار می رود تا بانک مرکزی که مسئول سیاست های پولی اقتصاد و هدفگذار بانکهاست بر این مسئله نظارت کافی داشته باشد.

    وی در پایان تأکید کرد: با توجه به عملکردهای اشتباه اقتصادی صورت گرفته در سالهای گذشته ، دولت یازدهم درصدد است تا اقتصاد کشور را بهبود بخشد که این مسئله با کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت اقتصادی رونق می گیرد.

    برچسب ها