عصر خودرو

دبیرکل اوپک:

اوپک هنوز زنده است

عصر بازار- دبیرکل اوپک تاکید کرد سازمان کشورهای اوپک نمرده و هنوز زنده است و سالیان سال به بقا ادامه خواهد داد.

اوپک هنوز زنده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عبدالله البدری دبیرکل اوپک خاطرنشان کرد: ما نمرده ایم. ما زنده هستیم و برای سالیان سال زنده خواهیم ماند.

    البدری گفت: مطمئن هستم که اوپک هنوز نقش حیاتی در بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.

    البدری درباره صنعت نفت شیل افزود: من نمی‌دانم ما(اوپک) و صنعت نفت شیل چطور هر دو زنده خواهیم ماند. اگر قیمت‌ها در سال 2017 یا 2018 افزایش پیدا کند، افزایش قیمت بوسیله نفت شیل آمریکا محدود خواهد شد. این چیزی که این بار دفعات قبل متفاوت است.

    دبیرکل اوپک می‌گوید: اگر توافق اخیر برای متوقف کردن سطح کنونی تولید نفت طی چند ماه آینده جواب ندهد، بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان ممکن است اقدامات دیگری را برای حذف عرضه مازاد جهانی نفت اتخاذ کنند.

    عبدالله البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) بر آمادگی این سازمان برای همکاری با تولیدکنندگان غیراوپک برای برطرف کردن اشباع عرضه تاکید کرد.

    مازاد عرضه نفت باعث شده قیمت‌ طلای سیاه به پایین ترین سطح خود طی یک دهه گذشته برسد.

    البدری افزود: توافق آزمایشی برای متوقف کردن سطح تولید نفت در سطوح ماه ژانویه که هفته گذشته بین عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر حاصل شد، صرفا آغاز کار بوده است.

    دیبرکل اوپک اذعان کرد اوپک انتظار نداشته که پس از تصمیم سال 2014 این سازمان مبنی بر کاهش ندادن تولید در مواجهه با افزایش عرضه جهانی نفت شیل، قیمتها تا این حد پایین بیاید.

    البدری گفت: این چرخه بسیار معیوب است.

    وی گفت: اوپک همچنین درباره توقف احتمالی عرضه، گفتگوهایی را با دیگر تولیدکنندگان از جمله برزیل، چین، عمان و مکزیک داشته است. دیگر اقدامات برای بالا بردن قیمت ممکن است کاهش تولید باشد.

    البدری خاطرنشان کرد: بیایید تولید را متوقف کنیم اگر این کار موفق بود میتوانیم اقدامات دیگری را در آینده انجام دهیم. طرفین باید ابتدا موفق شوند که سطح تولید خود را برای سه تا چهار ماه متوقف کنند.

    وی در عین حال هشدار داد که وقتی قیمت نفت از سطوح کنونی حدودا 35 دلار به حدود 60 دلار بازگردد، تولیدکنندگان نفت شیل فورا حفاری های خود را مجددا شروع خواهند کرد و هرگونه افزایش قیمت دوباره روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

    آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: تولید جهانی نفت سال گذشته حدود دو میلیون بشکه در روز بالاتر از تقاضا بوده است. انتظار می‌رود کاهش تدریجی عرضه به دلیل سرمایه گذاری کمتر بازار را در اوایل 2017 متعادل کند.

    این در حالیست که افزایش ذخایر انبارهای نفتی جهان که به گفته البدری به 350 میلیون بشکه رسیده، به معنی اینست که زمان بیشتری طول خواهد کشید تا قیمتها اصلاح شود.

    وی در عین حال تاکید کرد که تفاهم بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای برقراری تعادل در بازار به شکل روز افزونی لازم است.

    وی خاطرنشان کرد که قصد دارد درباره سقوط قیمت نفت با مقامات آمریکا صحبت کند.

    روند کاهش بیش از 70 درصدی قیمت نفت در 20 ماه گذشته همانند چرخه های افزایش و کاهش قیمت نفت در گذشته نبوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها