عصر خودرو

سایه سیاه نفت بر سر بازارهای سهام جهان

عصر بازار- روند نزولی بازارهای سهام جهان در پی افت قیمت نفت که ریسک پذیری سرمایه‌گذاران را کمتر کرده و آنها را به سوی دارایی‌های مطمئن هدایت کرد، عمیق‌تر شد.

سایه سیاه نفت بر سر بازارهای سهام جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بازارهای سهام آسیا در پی کاهش ارزش سهام تولیدکنندگان مواد خام بیشترین کاهش یک هفته گذشته را داشتند. نفت خام پس از کاهشی که روز گذشته داشت، در واکنش به اظهارات وزیر نفت ایران که طرح عربستان سعودی و روسیه برای متوقف کردن تولید در سطح ژانویه را مضحک خواند، در معاملات نیویورک به سطح 31 دلار افت کرد. ارزش روبل روسیه و رینگیت مالزی افت کرد در حالیکه پوند انگلیس برای نخستین بار از سال 2009 از سطح 1.40 دلار پایین‌تر رفت. این ریسک که شهروندان انگلیس در همه پرسی ژوئن به ترک اتحادیه اروپا رای دهند ارزش پوند را تحت فشار قرار داده است.

    افت قیمت نفت به همراه نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است بر بازارهای سهام جهان سنگینی می‌کند. شاخص سنجش نوسان در بازارهای سهام آمریکا روز سه شنبه به بالاترین سطح در دو هفته گذشته صعود کرد که نشانه شکننده ماندن اعتماد سرمایه گذاران در بحبوحه استمرار آشفتگی بازارهای مالی جهانی از ابتدای سال 2016 تا مقطع کنونی است.

    کری کرگ، استراتژیست بازار در شرکت مدیریت سرمایه جی پی مورگان به تلویزیون بلومبرگ گفت: اندکی طول خواهد کشید تا احساس بازار تغییر کند اما اکنون که بیشتر سرمایه گذاران به شدت ریسک گریز شده اند بسیار بدبینانه است.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان برای دومین روز افت کرد و 0.4 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص استاکس اروپا 600 به میزان 0.6 درصد عقب نشست در حالیکه معاملات در شاخص استاندارد اند پورز 500 تغییری نداشتند.

    شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه 0.9 درصد افت کرد. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا با سقوط 8.2 درصدی سهام غول معدنی بی اچ پی بیلیتون 2.1 درصد افت کرد. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ با سقوط 2.1 درصدی ارزش سهام شرکت نفت و گاز پتروچاینا، 1.2 درصد افت کرد. بازار توکیو در پی صعود ارزش ین که به رقابت پذیری صادرکنندگان ژاپنی لطمه می‌زند 0.65 درصد کاهش یافت. سرمایه گذاران به نظاره نشستند تا ببینند آیا بانک مرکزی ژاپن قادر خواهد بود ارزش ین را به میزان بیشتری کاهش دهد.

    نفت برنت رشد ابتدای معاملات آسیایی را واگذار کرد و با یک درصد کاهش، به 32.95 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا شب گذشته 4.6 درصد سقوط کرد و به 31.87 دلار در هر بشکه رسید.

    افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای داراییهای مطمئن باعث شد بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به 1.714 درصد افت کند که پایین‌ترین سطح در دو هفته گذشته بود.

    ریسک گریزی همچنین کمک کرد طلا کاهش قیمت ابتدای هفته را جبران کند و هر اونس این فلز زرد 1225.95 دلار معامله شد.

    در بازارهای ارزی، ارزهایی که همواره به عنوان ارزهای مطمئن شناخته می‌شوند مانند ین ژاپن و فرانک سوییس صعود کردند. نرخ مبادله ین در برابر دلار به 111.84 ین افزایش یافت. فرانک سوییس هم به بالاترین سطح یک ماه گذشته در برابر یورو صعود کرد و 1.09165 فرانک در برابر هر یورو معامله شد. در مقابل انتشار شاخص رضایت تجاری آلمان در ماه گذشته که افت چشمگیری را نشان داد به ارزش یورو لطمه زد و ارز مشترک اروپایی به پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته در برابر دلار آمریکا رسید و 1.0990 دلار معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها