عصر خودرو

روحانی در سالگرد تاسیس هما خبر داد:

ساخت بال و بدنه هواپیمای ایرباس در ایران

عصر بازار- رئیس جمهوری گفت: در سفر پاریس به رئیس شرکت ایرباس گفتم که تنها خریدار نخواهیم بود و بخشی از ایرباس‌ها را ایران خواهد ساخت و قرار بر این است بخشی از بال و بدنه هواپیما به دست ایرانیان ساخته شود.

ساخت بال و بدنه هواپیمای ایرباس در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت هواپیمایی ایران‌ ایر (هما) که در آشیانه انقلاب برگزار شد، با بیان اینکه امروز روز مبارکی نه فقط برای هما، بلکه برای ملت عزیز و بزرگ ایران است، گفت: خداوند به ما سعادت داده که همواره به اسلاممان ببالیم و به ایران بنازیم.

    رئیس جمهوری با بیان اینکه چقدر زیباست نام اسلامی که سلام، صلح و تسلیم در برابر حق است، ادامه داد: چقدر زیباست ایرانی که تمام آن فرهنگ، تمدن، شجاعت، فناوری، علم و توانمندی است.

    روحانی گفت: امروز برای ما حائز اهمیت است که همه تصمیم گرفته‌ایم نه تنها ناوگان هوایی کشور را بلکه ایرانمان را به تعبیری خانه‌تکانی و نوسازی کنیم.

    او تاکید کرد: به دوستانی که کم‌لطفی کردند می‌گوییم این دولت به جان مردم و آبروی مردم بسته است و امید ملت ایران است. مردم ایران یک بار در خردادماه سال 92 امید آفریدند و بار دیگر در جمعه این هفته امید را خواهند آفرید.

    رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه ما ایرانی مقتدر و توانمند می‌خواهیم، گفت: ما ایرانی سربلند، سرافراز، بیش از آنچه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم را باید در سال‌های آینده شاهد باشیم.

    روحانی ادامه داد: قدرت ایران تنها به نفت و منابع فیزیکی نیست، بلکه قدرت ایران به همت مردم ایران، علم و دانش و توانمندی این ملت آگاه و بزرگ است.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: نباید با این مردم و ملت به گونه‌ای سخن بگوییم که به فهم، عظمت و درک مردم توهین شود. این مردم دست استعمار را قطع کردند و در 22 بهمن به مملکتمان استقلال دادند و از کشورشان صیانت کردند.

    روحانی با تاکید بر اینکه مردم به خوبی کاندید‌ها را می‌شناسند، ادامه داد: مردم عزیز ایران با درک و فهمشان کاندید را برمی‌گزینند و نمی‌خواهد شما‌ها با حرف‌هایی که جملات آن استعمارگران پیر و قدیمی و از کار افتاده را بزرگ می‌کنند و مردم ایران را کوچک می‌کنند به مردم بگویید، شما اشتباه می‌کنید.

    رئیس جمهور با بیان اینکه از دیرباز ایران وسیله اتصال جهان و شرق به غرب بوده، گفت: این موقعیت ژئوپولتیک ایران تصادفی نبوده و از هزاران سال پیش این سرزمین، غرب را به شرق و شمال را به جنوب متصل کرده است.

    او ادامه داد: قبل از اینکه جاده ابریشمی باشد، جاده اتصال ایران بزرگ و عزیز برای جهانیان به عنوان نقطه تعادل مطرح بوده است و این به خاطر جایگاه جغرافیایی ایران و تاریخی ایران بوده است و نه تنها ایران وسیله رفت و آمد شرق به غرب را فراهم کرده، بلکه این ایران بوده که فرهنگ بزرگ را اول به غرب و بعد به شرق و همه انسان‌های فرهیخته جهان صادر کرده است.

    رئیس جمهوری تاکید کرد: هرکجا اسلام از طریق ایران مطرح شد آن اسلام، اسلام واقعی و معتدل و امت وسط بوده است.

    او گفت: شما می‌بینید اسلامی که از لابلای اشعار مولانا، حافظ، سعدی و فردوسی مشخص است و آن اسلام را مقایسه کنید با عده‌ای افراطی و آدم‌کش که جهان را به خطر انداخته‌اند.

    رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران نه تنها نزدیک‌ترین راه غرب به شرق است و نه تنها تهران هاب هوایی منطقه خواهد بود، گفت: ایران نقطه انتقال فرهنگ و تمدن برای تمام ملت‌های جهان خواهد بود.

    او ادامه داد: قدرت ایران به این است که نقش خود را در اتصال جهانی بازیابد و حتماً باید در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریل و صنعت هوایی به جایگاه جهانی خود برگردد و شرکت هواپیمایی هما هم باید به جایگاه گذشته‌اش و بر‌تر از آن برگردد.

    روحانی با بیان اینکه وقتی در فرودگاه‌های بزرگ جهان هواپیما‌ها با آرم هما می‌بینیم افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: باید به عنوان یک قدرت بزرگ هوایی در حمل‌ونقل مسافر و بار ظهور پیدا کنیم و این ظهور نزدیک است.

    رئیس جمهور ادامه داد: تا کی مردم ایران توسط ایرلاین‌هایی که در همین دهه‌های اخیر و در جنوب خلیج فارس ظهور پیدا کرده‌اند، تحقیر شوند؟ تا کی مردم به دنبال آژانس‌هایی باشند که با ایرلاین‌های بیگانه به نقاط مختلف جهان سفر کنند.

    روحانی تاکید کرد: مسافران ایرانی باید سوار هواپیماهایی شوند که اینجا تعمیر و چک فنی شده و غذایش در اینجا تامین شده و خلبانانش از نیروهای باتجربه ایرانی و مهماندارانش هم مهمانداران مهربان و بااخلاق ایرانی هستند.

    رییس کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه از همه کسانی که یک پرواز ایمن و سلامت تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم، گفت: دو چیز برای من بسیار اهمیت دارد که این دو چیز سلامت و اخلاق است.

    او افزود: وقتی در هواپیمای ایرانی سوار می‌شویم باید احساس کنیم در ایمن‌ترین پرواز قرار گرفتیم و وقتی خلبان در این هواپیما حرف می‌زند باید اخلاق ایرانی بروز پیدا کند و وقتی در پرواز ایرانی هستیم باید شاهد رفتار و اخلاق ایرانی – اسلامی مهمانداران باشیم.

    رییس جمهور کشورمان ادامه داد: شما می‌دانید که نوسازی ناوگان تنها یک بخش از بازسازی صنعت هوایی است و تمام بخش‌های این صنعت باید بازسازی شود. برای ما هم افتخار است که صنعت هوایی کشورمان موجب اقتدار کشور می‌شود.

    او با تاکید بر اینکه در بخش ژئوپولوتیک ایران را احیا کردیم، گفت: بار دیگر ایران از لحاظ صنعت هوانوردی جهان را از شرق به غرب و شمال به جنوب متصل می‌سازد.

    رئیس جمهوری با بیان اینکه جا دارد از تمام مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تشکر کنیم، گفت: کسی به برجام با چشم بد نگاه نکند چراکه برجام افتخار تاریخ سیاسی ایران است. از سال 2003 روز اولی که مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردیم، یکی از اهداف ما برداشتن حصر از روی صنعت هوایی ایران بود و در سال 2005 هم آمریکایی‌ها اعلام کردند که تحریم‌های تعمیر قطعات و امکانات فنی را برمی‌دارند. اما چند ماه پس از آن یعنی در اوت 2005 شرایط به قبل برگشت. البته بخشی از تحریم‌های صنعت هوایی به موضوع هسته‌ای برمی‌گردد و تحریم‌هایی مانند سوخت و ارائه سرویس و خدمات مشکلاتی هستند که در سال‌های اخیر ایجاد شدند.

    او با بیان اینکه در مذاکرات و توافق موقت ژنو مسئله سرویس‌های فنی در صنعت هوایی ایران رفع شد و در ‌‌نهایت موانع برای خرید هواپیما برداشته شد، گفت: ‌ آقای آخوندی و آقای پرورش تلاش‌های زیادی قبل از برجام و بعد از آن انجام دادند و خوشحالم که در اولین سفر اروپایی بعد از برجام توافق کلی برای خرید هواپیما و نه هواپیمای دست دوم برای مردم ما فراهم شد.

    رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همه باید با اخلاق منصفانه سخن بگوییم، گفت: در یکی از رسانه‌ها درباره خرید هواپیماهای جدید اینگونه نوشته شده بود که برجام شده تا هواپیمای نو خریداری کنند و پولدارهای ایرانی با این هواپیما دور دنیا را سفر کنند. من به آن‌ها می‌گویم مسافرانی که به مکه، عتبات عالیات، مشهد می‌روند آن‌ها چه؟ استاد دانشگاهی که با هواپیما برای تدریس به استان‌ها می‌رود چه؟ آنهایی که برای انتقال بیمار به مراکز شهر‌ها یا کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند چه؟

    روحانی تاکید کرد: ‌ در قرآن هم گفته شده که مرکب وسیله راحتی شما و همچنین وسیله فخر و جمال شماست و مسلمان باید به قرآنش متکی باشد.

    او ادامه داد: در قرآن آمده است که ما برای شما مرکب قرار دادیم و مرکب تنها اسب نیست؛ چیزهایی است که الان به ذهن شما خطور نمی‌کند و بعد از آن هم خودرو، قطار و هواپیما آمد و بعد‌ها هم چیزهای دیگری خواهد آمد.

    رئیس جمهوری افزود: در قرآن آمده است که شما به آسمان‌ها خواهید رفت اما با علم و دانش و امروز‌‌ همان که قرآن به ما وعده داده بود را شاهد هستیم و حداقل قرآن را بخوانید و با هواپیما در نیفتید.

    وی با بیان اینکه فقط قرار نیست خریدار هواپیماهای ایرباس باشیم گفت: در سفر پاریس به رئیس شرکت ایرباس گفتم که تنها خریدار نخواهیم بود و بخشی از ایرباس‌ها را ایران خواهد ساخت و قرار بر این است بخشی از بال و بدنه هواپیما به دست ایرانیان ساخته شود.

    روحانی با بیان اینکه ناوگان هوایی ما بهترین خلبان‌ها، بهترین تکنسین‌ها، بهترین کادر هدایت و بهترین کادر فنی را دارد، گفت: دست تمام کسانی که تلاش می‌کنند تا هواپیمایی سالم برخیزد و بنشیند را می‌بوسیم.

    رئیس جمهوری با بیان اینکه ما برای پیشرفت ایرانمان و برای رونق اقتصادی نیاز به ناوگان هوایی تازه‌نفس داریم، گفت: در قرارداد با ایرباس یک و نیم برابر صندلی موجود ناوگان هوایی، فراهم خواهد آمد.

    روحانی ادامه داد: می‌دانیم که رونق اقتصادی، علمی–دانشگاهی در سایه ناوگان هوایی است و نیاز به علم و فناوری در همه رشته‌های هوایی از جمله هوافضا داریم.

    رئیس جمهوری ادامه داد: شرق، محل اقتصاد نوظهور، و غرب هم محل اقتصاد دیروز است. ایران هم اقتصاد امروز و فردا را با صنعت هوایی ایمن متصل می‌کند. هرچه که امروز در صنعت هوایی داریم، در سایه برجام و برجام را هم در سایه حماسه مردم در 24 خرداد 92 داریم. ما باز هم نیاز به حماسه و حضور مردم داریم و باید به توصیه‌های رهبر انقلاب گوش دهیم.

    رئیس جمهوری در پایان گفت: روز جمعه 7 اسفد ان‌شاءالله در پای صندوق‌های آرا گام دوم را برای قدم‌های جدید برمی‌داریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها