عصر خودرو

جهش قابل توجه سوددهی ETFها

عصر بازار- صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا همان ETFها توانستند همگام با روند مثبت حاکم بر بازار سهام، عملکرد قابل توجهی در دوره ۴ماهه نخست سال جاری ثبت کنند؛ به طوریکه بازدهی این صندوق حتی از محدوده ۲۶۰ درصد نیز فراتر رفت.

جهش قابل توجه سوددهی ETFها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بررسی عملکرد دقیق‌تر صندوق‌های قابل معامله در بورس نشان می دهد که این صندوق‌ها توانستند بازدهی بسیار مطلوبی را در سال 99 داشته باشند. بر این اساس از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، سود بیش از 260درصدی نیز از این ETFها مشاهده شد. در میان 12 صندوق قابل معامله سهامی در بورس، صندوق سرمایه گذاری افق ملت، به عنوان برترین صندوق شناخته شد و بازدهی 263.1 درصدی را به نمایش گذاشت. این صندوق در دوره یک ماهه تیرماه نیز سود بیش از 40درصدی نصیب سرمایه گذاران کرد. بررسی پرتفوی صندوق «افق ملت» نشان می‌دهد که بیش از 94درصد از سبد این صندوق به سرمایه گذاری در سهام اختصاص یافته که بخش عمده ای از آن نیز به خرید سهام محصولات شیمیایی تعلق دارد. به طوریکه خرید سهام گروه شیمیایی، 19.37درصد از پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌دهد. خرید سهام فلزات اساسی، بانکها و موسسات اعتباری، استخراج کانه های فلزی و واسطه گری های مالی و پولی نیز از دیگر سهام مورد توجه در این صندوق بوده است.

    در ادامه این روند صندوق سرمایه گذاری قابل معامله شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه قرار داشت که توانست با ثبت بازدهی 255.5 درصدی به عنوان دومین ETF برتر طی 4ماه نخست سال جاری شناخته شود. صندوق «فیروزه» طی تیرماه نیز عملکرد قابل توجهی داشت که با سوددهی بیش از 50درصدی این صندوق همراه شد. بررسی پرتفوی صندوق مزبور نیز نشان از تمرکز مدیریت آن بر خرید سهام گروه شیمیایی دارد که این صنعت 21.7درصد از پرتفوی «فیروزه» را تشکیل می دهد. خرید سهام دو گروه فلزات اساسی و فرآورده های نفتی نیز مورد توجه این صندوق بوده است.

    صندوق سرمایه گذاری قابل معامله تجارت شاخصی کاردان نیز با اختلاف اندک از «فیروزه» در رتبه سوم قرار گرفت و بازدهی 254.7 درصدی را در 4ماه نخست سال به ثبت رساند. البته 40 درصد از این بازدهی را در دوره یک ماهه تیر کسب کرد. خرید سهام گروه هایی از جمله محصولات شیمیایی، چند رشته ای صنعتی، بانکها و موسسات اعتباری و همچنین فلزات اساسی، بیشترین سهم را در پرتفوی این صندوق دارد.

    دیگر ETFهای فعال در بورس نیز توانستند طی دوره 4ماهه نخست سال جاری، با ثبت بازدهی بیش از 200 درصدی، عملکردی مناسب داشته باشند. در این میان تنها دو صندوق قابل معامله سهامی از جمله توسعه اندوخته آینده و امین تدبیرگران فردا به بازدهی کمتر از 200درصد بسنده کردند. به طوریکه «اطلس» توانست بیش از 192 درصد بازدهی و «الماس» نیز 175 درصد سوددهی داشته باشند.

    بازدهی قابل توجه «دارا یکم»

    بررسی عملکرد نخستین صندوق قابل معامله دولتی نیز یعنی صندوق واسطه گری مالی یکم در این مدت قابل توجه بوده است. این صندوق به عنوان نخستین ETF دولتی، در حالی از  7تیرماه امسال شاهد آغاز معاملات خود در بازار سهام بود که در تیرماه  توانست بازدهی قابل توجه بیش از 203 درصدی را نصیب سرمایه گذاران کند و به عنوان برترین ETF در ماه گذشته شناخته شود.

    یادآور می شود صندوق «دارا یکم» باقیمانده سهام دولت در 5  شرکت شامل بانک‌های تجارت، ملت و صادرات به همراه دو شرکت بیمه اتکایی امین و البرز را عرضه کرد. واحدهای این صندوق که در زمان پذیره‌نویسی 10 هزار تومان بودند در پی رشد و افزایش قیمت سهام شرکت‌های حاضر ارزش بیشتری یافتند و به بیش از 24 هزار تومان در آخرین روز معاملاتی تیرماه رسید.

    برچسب ها