عصر خودرو

خط لوله صلح محور مذاکرات;

وزیر نفت پاکستان به ایران می‌آید

عصر بازار- وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: کار بر روی خط لوله صلح تا پایان سال جاری آغاز می‌شود و برای پیگیری نحوه واردات گاز از ایران به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر نفت پاکستان به ایران می‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد اظهار داشت: کار بر روی پروژه خط لوله صلح تا پایان سال جاری آغاز می‌شود و برای پیگیری نحوه واردات گاز از ایران به تهران سفر خواهد کرد.

    عباسی گفت: ماه آینده برای مذاکره درباره روند اجرای خط لوله صلح به ایران سفر می‌کند و امیدوار است بتواند با مقامات این کشور به توافق برسد.

    وی تأکید کرد: مذاکره در زمینه تأمین مالی و پیمانکاری این پروژه مدتی به طول می‌انجامد اما تلاش داریم هر چه زودتر با مقامات ایرانی به توافق برسیم.

    شاهد خاقان عباسی با رد خبرهایی در زمینه جدی نبودن دولت در تأمین انرژی کشور گفت: حزب حاکم بودجه اجرای پروژه‌های انرژی را متوقف نکرده و اعتراضات دولت ایالتی خیبرپختونخواه در این زمینه بی‌مورد است.

    چندی پیش عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان اعلام کرده بود دولت بودجه 100 میلیون دلاری برای اکتشاف منابع گاز و سایر پروژه‌های انرژی را متوقف کرده است.

    پس از اجرای برجام، مقامات اسلام‌آباد تلاش‌های خود برای احیای این پروژه را از سرگرفته‌اند.

    این کشور که تاکنون تعلل زیادی در اجرای این پروژه داشته است، پس از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد که در تلاش برای تکمیل این پروژه و حتی دعوت از چین و روسیه برای مشارکت در این طرح است.

    احداث این پروژه موسوم به خط لوله «صلح» با برآورد سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری در سال  2002 آغاز و قرار شد، تا پایان سال 2014 تکمیل شود. اگر چه بخش اعظم این خط لوله در ایران تکمیل شده ولی طرف پاکستانی هنوز کار ساخت آن را آغاز نکرده است..

    این خط لوله 2700 کیلومتری از میدان گازی پارس جنوبی در ایران آغاز و وارد پاکستان می‌شود.

    پیش‌بینی می‌شود، با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق این خط لوله که روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز ارسال خواهد کرد، کمبود انرژی پاکستان به شدت کاهش یابد که این میزان صادرات گاز از سوی ایران می‌تواند، به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها