عصر خودرو

یک پیش بینی برای بازار ارز در سال ۹۵

عصر بازار- در حالی که قیمت طلا و سکه در بازار رو به رشد است،ارز در مسیری کم نوسان و به دور از این هیجانات به سر می‌برد.

یک پیش بینی برای بازار ارز در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرصت امروز، در حالی که قیمت طلا و سکه در بازار رو به رشد است و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا از سوی مردم، سکه به روند صعودی قیمت خود ادامه دهد، ارز در مسیری کم نوسان و به دور از این هیجانات به سر می‌برد. رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که دلیلی برای افزایش قیمت ارز در روزهای پایانی سال وجود ندارد. این در حالی است که تا پیش از لغو تحریم‌ها قیمت دلار تا 3700 تومان هم نوسان کرده بود اما با برچیده شدن تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران روند ورود ارز به کشور تقویت شد و به دنبال آن قیمت ارز به زیر 3500 تومان رسید.

    چشم‌انداز کوتاه‌مدت آرام است

    حمیدرضا میرمعینی کارشناس اقتصادی درباره چشم‌انداز قیمت ارزگفت: «چشم‌انداز قیمت ارز با توجه به گشایش‌هایی که در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور به وجود آمده و با توجه به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور چشم‌انداز باثباتی است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی به خوبی توانسته است روند عرضه و تقاضا را در این بازار مدیریت کند و ارز مورد نیاز بازار را تامین کند.»

    وی افزود: «از سوی دیگر تحولات بازار نفت نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد که قیمت نفت در آینده نزدیک روند رو‌به‌رشدی را تجربه کند. این افزایش قیمت می‌تواند منجر به افزایش درآمدهای دولت شود و ارز بیشتری را وارد کشور کند که طبیعتا از گزاره‌های مهم تاثیر‌گذار بر کاهش قیمت دلار افزایش دلارهای بانک مرکزی است. بنابراین از این چشم‌انداز هم انتظار می‌رود که قیمت دلار جهش خاصی نداشته باشد.»

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «تنها چیزی که ممکن است قدری محرک افزایش قیمت دلار باشد یکسان‌سازی نرخ ارز است. البته هنوز زمینه‌های یکسان‌سازی فراهم نشده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی منتظر است تا روند قیمت نفت به مدار صعودی بازگردد و با تامین پشتوانه محکم ارزی بتواند برنامه یکسان‌سازی را به اجرا بگذارد. به هر حال دیر یا زود بانک مرکزی باید این برنامه را به اجرا بگذارد.

    شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که اگر دولت بخواهد اقتصاد را وارد مسیر رشد پایدار کند ضرورت دارد تا به اصلاح نظام قیمت‌گذاری ارز بپردازد. هیچ سرمایه‌گذار خارجی با این وضعیت بازار ارز حاضر نمی‌شود سرمایه‌اش را به خطر بیندازد. یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند به سرمایه‌گذار خارجی این اطمینان را بدهد که ارز در مسیری منطقی نوسان خواهد داشت. وی اظهار کرد: از سوی دیگر راه‌اندازی بورس ارز می‌تواند در پوشش نوسانات ارزی موفق ظاهر شود و روند قیمت‌گذاری ارز را در مسیری منطقی و شفاف هدایت کند.»

    اما با این وجود تحلیل‌های دیگری هم از چشم‌انداز قیمت ارز وجود دارد که تا این اندازه خوشبینانه نیست.

    قیمت نفت تعیین‌کننده است

    وابستگی بودجه 95 به درآمدهای نفتی با وجود برخی اظهارات نشان می‌دهد که قیمت ارز می‌تواند از این ناحیه آسیب‌پذیر باشد. برخی تحلیل‌ها با توجه به تداوم تنش‌ها در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه و خیز عربستان برای گسترش نزاع با روسیه و ایران، بر این گزاره تاکید می‌کنند که قیمت نفت برای آسیب‌زدن به اقتصاد این دو کشور در سال 95 هم در سطح پایینی نگه داشته خواهد شد.

    عربستان پیش از این هم از حربه قیمت نفت علیه ایران و روسیه استفاده کرده است، البته خود عربستان هم از این ناحیه آسیب‌پذیر است و شرایط خاص کسری بودجه آن منجر به فروش برخی سهام‌های بزرگ این کشور در کارتل‌های بزرگ نفتی شده است. با این وجود معلوم نیست که عربستان با توجه به درگیری در یمن و سوریه، تا کی توان کاهش قیمت نفت را خواهد داشت اما با این وجود با توجه به حمایت برخی کشورهای غربی ممکن است این سیاست عربستان در سال 95 تداوم داشته باشد که به معنای حفظ سقف افزایشی تولید و قیمت کاهشی نفت خواهد بود.

    این موضوع نمی‌تواند خبر خوبی برای بازار ارز ایران باشد و می‌تواند در کنار سایر گزینه‌ها بر کسری بودجه دولت تاثیر گذاشته و قیمت ارز را افزایش دهد. البته بانک مرکزی با توجه به ارز آزاد شده ناشی از لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذار خارجی قادر خواهد بود این افزایش قیمت را مدیریت کند اما نخواهد توانست بدون افزایش قیمت نفت از صعود قیمت ارز جلوگیری کند. در مجموع به نظر می‌رسد تا پایان امسال اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد اما در سال 95 بازار ارز به ارزیابی قیمت نفت و برنامه‌های بانک مرکزی خواهد نشست تا درباره چشم‌انداز پیش روی خود تصمیم‌گیری کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها