عصر خودرو

حجم معاملات فولاد در کف

عصر بازار: حجم معاملات فولاد در بازارهای رسمی و غیررسمی با تحرک و رونقی روبه‌رو نشده و کماکان مساله رکود و نبود تقاضای مصرفی موثر مهمترین چالش فعالان این بازار به شمار می‌رود، تحت این شرایط نیز قیمت‌ها به خصوص در بازار مقاطع ساختمانی و در مورد محصولی نظیر میلگرد با شیب تندتری روبه کاهش است.

حجم معاملات فولاد در کف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حجم معاملات فولاد در بازارهای رسمی و غیررسمی با تحرک و رونقی روبه‌رو نشده و کماکان مساله رکود و نبود تقاضای مصرفی موثر مهمترین چالش فعالان این بازار به شمار می‌رود، تحت این شرایط نیز قیمت‌ها به خصوص در بازار مقاطع ساختمانی و در مورد محصولی نظیر میلگرد با شیب تندتری روبه کاهش است.
    در این میان تقاضای بسیار محدود شمش نیز که محصول میانی فرایندهای تولیدی فولادسازان به شمار می‌رود موجب شده تا این محصول سیر نزولی قیمت را در طول هفته‌ها و ماه‌های اخیر در پیش گرفته و به طور کلی این روند در کلیت بازار فولاد قابل مشاهده باشد.

    بر اساس این گزارش، امروز یکشنبه، قیمت میلگرد نوردکاران بخش خصوصی و سایر فولادسازان بزرگ بین 5 تا 20 تومان در هر کیلو کاهش یافت. بهای تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک و سنگین نیز در حالی که تا پیش از این متاثر از یکسری بازارسازی‌ها با روند صعودی همراه بود، بین یک تا 5 هزار تومان در هر شاخه افت کرد. اما نرخ دیگر مصنوعات فولادی به طور نسبی در مقایسه با شنبه ثابت ماند.

    روز قبل در بورس کالا هم روند معاملات با سردی و بی‌‌تحرکی زیادی همراه بود. فولاد آذربایجان که چهارشنبه هفته قبل با عرضه سبد میلگرد و ضایعات مقاطع در معاملات تالار صنعتی شرکت کرده بود، امروز نیز همین محصولات را با قیمت‌های قبلی ارائه کرد که خریداری نشد.

    قیمت سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 تا 25 معادل 1325 تومان و ضایعات مقاطع نوردی 500 تومان در هر کیلو عرضه شد که به فروش نرفت. ذوب‌آهن اصفهان اما 110 تن تیرآهن شاخه 12 را با قیمت هر کیلو 1670 تومان به سفارش مشتری در قالب سلف به تابلو معاملات آورد که مورد مبادله قرار گرفت.

    در چهار ماه نخست سال جاری، در بورس کالای ایران بالغ بر 2 میلیون و 422 هزار و 800 تن انواع فولاد عرضه شده و در مقابل حجم معامله 2 میلیون و 92 هزار و 79 تن به ثبت رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این ارقام به ترتیب به میزان 2 میلیون و 747 هزار و 295 تن و 3 میلیون و 2 هزار و 174 تن بوده است. به این ترتیب در سال جاری شاهد تنزل حدود 12 و 30 درصدی حجم عرضه و مبادله فولاد در بازار رسمی این محصولات یعنی بورس کالا هستیم که به خوبی نشان از تعمیق رکود در بازار فولاد را دارد.

    به نظر می‌رسد مادامی که مشکل رکود در صنعت ساختمان‌سازی کشور و عدم تحرک پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به درستی برطرف نشود، این روند کج‌دار و مریز در بازار فولاد کماکان ادامه بیابد. به این معنی که هر روز شاهد عقب‌گرد بیشتر قیمت‌ها به سمت کاهش باشیم و معامله‌گران و فعالان بازار تنها به میزان برآورده‌سازی نیازهای مصرفی خود از بازار فولاد خرید کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو