عصر خودرو

دنده عقب دلار جهانی

عصر بازار- ارزش دلار در معاملات امروز بازارهای جهانی کاهش یافت.

دنده عقب دلار جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از مدت ها بحث و اختلاف نظر، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر اجرای بسته حمایتی 750 میلیارد یورویی به توافق نهایی نزدیک شدهاند و همین مساله تاثیر زیادی روی نرخ برابری یورو و دلار داشته است. اتریش و هلند اصلی ترین مخالفان طرح پیشنهادی آلمان و فرانسه هستند و موافقت خود را مشروط به بازپرداخت مبالغ دریافتی توسط کشورهای ضعیف تر در موعدی مشخص کرده اند. یک منبع آگاه در داخل اتحادیه اروپا به رویترز گفته است که توافق تقریبا نهایی شده و به زودی جزئیات آن اعلام می شود.

    در آمریکا استیون منوچین- وزیر خزانه داری با ارسال نامه ای به اعضای کنگره از آن ها خواسته است تا مقدمات اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر را تسهیل کنند. به زودی اعتبار لایحه حمایتی فعلی که مجوز پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان را می دهد، به پایان می رسد. منوچین گفته است تمرکز بسته جدید کماکان روی حمایت از خانوارهای با درآمد پایین و متوسط و کسب و کارهای خرد خواهد بود.

    در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد. 

    نشانه هایی از وقوع جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن باعث نگرانی فعالین بازار ارز شده و همین مساله به تقویت ارزهای امن نظیر فرانک منجر شده است. اختلافات چین و آمریکا از مساله هنگ کنگ به تایوان کشیده شده و چین تهدید کرده است غول اسلحه سازی " لاکهید مارتین" را در صورت اصرار به فروش تسلیحات به تایوان تحریم خواهد کرد.

    به گفته روزنامه نیویورک تایمز، دولت ترامپ در حال بررسی پیشنهاد اعمال ممنوعیت سفر به خاک این کشور برای شماری از مقامات حزب حاکم چین است. چین سفیر آمریکا را فراخوانده و نسبت به تداوم این سیاست ها هشدار داده است. لیو ژیاو مینگ-سفیر چین در انگلیس نیز گفته که غرب در خصوص چین در حال ارتکاب یک اشتباه راهبردی است و چین کشوری متخاصم برای غرب نیست. 

    یوکیو  ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" - گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.

    اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

    در حال حاضر با بازگشایی مجدد کسب و کارها، شمار مبتلایان به کرونا در بزرگ ترین اقتصاد جهان بار دیگر رو به فزونی رفته است و این مساله چشم انداز نامطمئنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است. نتایج یک نظرسنجی از مدیران مالی 500 شرکت بزرگ آمریکایی که توسط دانشگاه یورک انجام شده است نشان می دهد اکثر آن ها نسبت به باقی ماندن سطح تقاضای مصرف کنندگان در سطوح پایین نگران‌اند. 

    تاکنون بیش از 14 میلیون و 854 هزار و 330 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 613 هزار و 213 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 143 هزار و 834 نفر، برزیل با 80 هزار و 251 نفر، انگلیس با 45 هزار و 312 نفر، مکزیک با 39 هزار و 485 نفر و ایتالیا با 35 هزار و 58 نفر بوده است.

    فلسیتی امیت، استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " ای ان زد نیوزلند" گفت: پیشرفت های حاصل شده در ساخت واکسن مقابله با کرونا به یک نیروی حمایتی از بازار ارز تبدیل شده است. علاوه بر آن شاهدیم که میزان مرگ و میر در بسیاری از کشورها کاملا از نقطه اوج خود فاصله گرفته است و از شدت مرگبار بودن این بیماری کاسته شده است.

    از سوی دیگر به نظر می رسد که بحران بدهی در سطح جهان کماکان ادامه داشته باشد. رئیس بانک جهانی خواستار تمدید مهلت بازپرداخت بدهی کشورهای فقیر به ثروتمند با توجه به ناتوانی آن ها در بازپرداخت بدهی ها شده است. دیوید مالپاس با اشاره به اقدامات حمایتی انجام شده بانک جهانی از کشورهای ضعیف گفت: هر چند ما از همان ابتدای بحران کرونا خیلی سریع وارد عمل شدیم اما بسیاری از کشورهای فقیر با وجود این کمک ها دارای مشکلات زیادی هستند و پرداخت بدهی آن ها در کوتاه مدت خیلی محتمل نیست. 

    کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" - گفت: به طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات آمریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری ها با آنچه در طول بحران مالی 2009 اتفاق افتاد، تفاوت دارد.

    شاخص دلار

    شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با 0.05 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 95.815 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.064 دلار اعلام شد. 

    ارزهای اروپایی

    در مساله برگزیت انگلیس پالس مثبتی را به بازارها مخابره کرده و بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس گفته است کشورش قصد دارد هر چه زودتر شاهد حصول توافق با طرف اروپایی باشد. با وجود گذشت هفت ماه از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دو طرف هنوز به چارچوب مشخصی بر سر روابط آینده خود نرسیده اند. کنترل مرزها، واردات گمرکی، دسترسی به بازارهای مالی و بانکی اتحادیه اروپا و مساله ماهیگیری در آب های داخلی اصلی ترین کموارد اختلاف بین دو طرف محسوب می شود که هنوز نیز پابرجا هستند.

    در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با 1.04 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.265 دلار مبادله شد. یورو 0.05 درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال 1.14  به 1.143 دلار رسید.

    جو مانیمبو - تحلیلگر بازار ارز در موسسه"وسترن یونیون"- گفت: به صورت کلی حصول یک توافق در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اجرایی شدن یک بسته محرک می تواند یورو را به پرواز درآورد اما به همان میزان نیز نرسیدن به توافق می تواند باعث زمین گیر شدن آن شود. هم برای کاهش آسیب پذیری منطقه یورو در برابر پیامدهای احتمالی بعدی و هم برای ثبات بخشی به بازارهای مالی، اجرایی شدن این بسته یک ضرورت است.

    ارزهای آسیایی

    در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.06 درصد کاهش به 107.269 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.424 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.992 یوان چین اعلام شد.

    برچسب ها