عصر خودرو

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی منتشر شد؛

نگاه نگران مورگان استنلی به افق بازار نفت

عصر بازار- قیمت نفت رشد کرده و عامل آن، اعلام کاهش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا به پایین ترین میزان از دسامبر سال ۲۰۰۹ است. این کاهش سبب شده پیش بینی هایی در باره کاهش تولید نفت در آمریکا مطرح شود.

نگاه نگران مورگان استنلی به افق بازار نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، تعداد کنونی چاه ها نفتی فعال در آمریکا بدین معناست که در سال جاری میلادی میزان تولید نفت در این کشور 445 هزار بشکه در روز کاهش می یابد. اما آیا شرایط بازار نفت بکلی تغییر کرده و باید انتظار داشت قیمت ها همچنان افزایش یابند. پاسخ تحلیلگران بانک مورگان استنلی به این سوال منفی است.

    از دید آنها، تغییری در وضعیت بازار پدید نیامده و بویژه میزان تقاضا، رشد بالایی نخواهد داشت. کاهش شدید رشد تقاضا در ماه های اخیر (بویژه تقاضا برای بنزین) عامل اصلی بدبینی نسبت به افق بازار نفت است. انتظار نمی رود توازن بین عرضه و تقاضا در آینده نزدیک ایجاد شود.

    از سوی دیگر، تحولات منفی در اقتصاد چین بر ضعف بازار نفت می افزاید. عامل بعدی ضعف بازار نفت، رشد ذخیره این ماده خام در آمریکا به رقم بی سابقه 504.1 میلیون بشکه است. در این شرایط حتی اگر بر عرضه نفت افزوده نشود توازن بین عرضه و تقاضا که به رشد قیمت ها منجر می شود حاصل نخواهد شد.

    باید به این نکته مهم اشاره کنیم که روسیه و اوپک ماه گذشته میلادی با حداکثر میزان ممکن نفت تولید کردند. روسیه ماه پیش 10.88 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. حتی اگر این میزان تولید حفظ شود، بازار نفت همچنان با مازاد قابل ملاحظه مواجه خواهد بود. بدین ترتیب نباید انتظار داشت قیمت ها رشد کنند.

    آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود آورده است، در سال 2021 رشد تولید نفت در آمریکا بیشتر از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت خواهد بود. اگرچه به دلیل قیمت پایین نفت، میزان تولید نفت سبک آمریکا فعلا پیوسته در حال کاهش است، در سال 2017 بازار به توازن می رسد و اندکی بعد میزان تولید نفت آمریکا رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت.

    دیگر کشوری که رشد تولید آن قابل ملاحظه است ایران است. تا سال 2021 میزان افزایش تولید نفت ایران و آمریکا بیشتر از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت خواهد بود. احتمال دارد در سال های 2019 تا 2021 به دلیل کاهش سرمایه گذاری ها، ظرفیت تولید کمتر شده و قیمت ها رشد کنند.

    عدم توازن بین عرضه و تقاضا، رشد قابل ملاحظه ذخیره نفت و تولید میزان بالا نفت از سوی اوپک سه عامل کاهش شدید قیمت ها در یک سال و نیم اخیر هستند.

    در بخش دیگری از گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است، بین سال های 2015 تا 2021 میزان عرضه نفت به بازارهای جهان 4.1 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. بین سال های 2009 تا 2015 میزان افزایش عرضه نفت 11 میلیون بشکه بود. تا سال 2021 بر میزان تقاضا برای نفت افزوده می شود و در آن سال مصرف نفت جهان به 101.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها