عصر خودرو

توقف نمادهای پرتقاضا در جریان معاملات بورس تا کی ادامه دارد؟

عصر بازار- در جریان معاملات بورس دو روز نخست این هفته مدیریت عملیات بورس به منظور کاهش فشار بر سامانه معاملاتی به صورت مقطعی معاملات برخی نمادهای پرتقاضا را متوقف کرد.

توقف نمادهای پرتقاضا در جریان معاملات بورس تا کی ادامه دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز، از ابتدای سال جاری ورود معامله‌گران جدید به بازار سهام منجر به این شده که ارزش معاملات روزانه طی این مدت رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشد به طوری که در برخی روزها شاهد معاملات 20 هزار میلیارد تومانی در بورس هستیم.

    با این حال به نظر می‌رسد سامانه و هسته معاملاتی بورس ظرفیت این حجم از معاملات را ندارد. به طوری که از اواخر سال گذشته نمادهای عرضه اولیه پس از ورود به بازار در خارج از ساعت معادی بورس معامله می‌شدند و سپس نوبت به نمادهای پرتقاضا رسید که معاملات آنها به خارج از ساعت عادی بورس منتقل شود. تدابیری که اگر چه به صورت مقطعی موجب بهبود روند معاملات و ثبت سفارش شد اما در نهایت نتوانسته مانع از بروز اختلال در سامانه معاملاتی شود و هر روز شکایت‌های فراوانی از اختلال در سامانه معاملاتی و کندی در ثبت سفارش‌ها می‌شود به طوری که برخی سفارش ها با تاخیرهایی چند دقیقه‌ای ثبت می‌شود و چنین مواردی در روزهای پرنوسان می‌تواند زیان‌های هنگفتی را به سهامداران تحمیل کند.

    این روزها اوضاع بدتر هم شده است، از ابتدای این هفته مدیریت عملیات بازار سازمان بورس برای کاهش فشار بر هسته معاملاتی معاملات پیوسته برخی نمادهای پرتقاضای بورسی نظیر (شپنا، فولاد، شستا، شبندر، وبصادر و …) را برای چند ساعت متوقف کرده و آنها را به حالت مجاز-محفوظ قرار می‌دهد. موضوعی که مورد اعتراض شدید بسیاری از معامله‌گران واقع شده است به خصوص زمانی که به دلیل کاهش زمان معاملاتی، در بسیاری از این نمادها حجم معاملات کاهش یافته و برخی از معامله‌گران قادر به خرید سهام مورد نظر خود نشده‌اند.

    اگر چه این توقف‌ها ممکن است برای مدت کوتاهی کارساز باشد و روند معاملات را تسهیل کند اما مطمئنا در بلندمدت باید فکری اساسی برای مشکل هسته معاملات کرد و با تقویت و ارتقا آن به بهبود روند معاملات کمک کرد چرا که هر روز بر تعداد سهامداران افزوده می‌شود.

    برچسب ها