عصر خودرو

انگشت اتهام دبیرکل اوپک به سمت آمریکا نشانه رفت

تولید نفت شیل باید کاهش یابد

عصر بازار- دبیرکل اوپک با بیان اینکه به زودی مذاکره‌ای برای کاهش تولید نفت شیل با آمریکا خواهد داشت، گفت: نفت شیل سهم زیادی در کاهش قیمت نفت دارد و تولید این نوع نفت در آمریکا باید کاهش یابد.

تولید نفت شیل باید کاهش یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمد عبدالله البدری دبیر کل اوپک گفت: اوپک می‌خواهد با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا راجع به قیمت نفت و وضعیت کنونی بازار جهانی مذاکره کند.

    البدری که در کنفرانس IHS CERA WEEK صحبت می‌کرد، اعلام کرد وی صحبت‌هایی را قبلاً با اتحادیه اروپا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای تولید کننده راجع به کاهش قیمت نفت صحبت کرده اما تاکنون موفق به مذاکره با تولید کنندگان نفت شیل آمریکا که سهم زیادی هم در کاهش قیمت نفت دارد، نشده است.

    دبیر کل اوپک همچنین گفت: اعضای تولیدکننده نفت شیل هم از کاهش قیمت نفت رنج می‌برند و دقیقاً به همین دلیل است که می‌خواهم با آنها گفت‌وگو کنم.

    البدری گفت: افزایش بی‌سابقه تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا در سال‌های اخیر عامل مهمی در افزایش عرضه نفت و کاهش قیمت در بازارهای جهانی بوده به طوریکه قیمت نفت از اواسط سال 2014 با افت 70 درصدی به بشکه‌ای 30 دلار رسیده است.

    دبیرکل اوپک گفت: «من نمی‌دانم که با چنین افزایش نفت شیل چگونه بازار را کنترل خواهیم کرد، ما سالهاست که آنها را از نزدیک رصد می‌کنیم اما نیاز است که یک تعادلی در تولید ایجاد شود».

    وی همچنین اضافه کرد که راجع به صنعت نفت آمریکا کسی نمی‌تواند به تولیدکنندگان این کشور و به ویژه تولیدکنندگان نفت تگزاس توصیه‌ای بکند. آنها مسیر خود را می‌روند.

    البدری اظهار امیدواری کرد که قبل از سال 2017 قیمت نفت روند افزایشی خود را آغاز کند اما خیلی هم به این مسئله خوشبین نبود.

    وی گفت: ما افزایش عرضه داریم و به هر طریقی باید این کاهش یابد اما همه اینها را اوپک نمی‌تواند انجام دهد، اوپک تنها آماده همکاری است.

    وی افزود: بازار نفت زمانی که قیمت بشکه‌ای بیش از 100 دلار بود سال‌ها به بالا بودن قیمت متهم شد اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. اگر قیمت بالای نفت دوام نیاورد مفهوم این است که قیمت پایین هم دوامی نخواهد داشت و این یک چرخه است و دلیل کاهش قیمت هم افزایش عرضه است.

    رئیس آژانس بین‌المللی:قیمت نفت تا سال 2020 به بشکه‌ای 80 دلار می‌رسد

    در این کنفرانس فتیح بیرول رئیس آژانس بین‌المللی هم گفت: امیدوار است قیمت نفت تا سال 2020 به بشکه‌ای 80 دلار برسد.

    رئیس آژانس بین‌المللی انرژی ادامه داد: در 5 سال گذشته افزایش عرضه نفت به 11 میلیون بشکه در روز رسید که نصف آن سهم نفت شیل بود اما امسال ما کاهش 600 هزار بشکه در روز را در نفت شیل شاهد هستیم که سال آینده هم 200 هزار بشکه دیگر هم افت خواهد داشت اما بیرول معتقد است که زمانی قیمت در سال 2017 افزایش پیدا می‌کند که بازار به تعادل برسد.

    بیرول گفت: مهمترین نگرانی ما از منظر کاهش قیمت نفت، افت بی‌سابقه سرمایه‌گذاری در این بخش است در سال 2015 سرمایه‌گذاری نفت 24 درصد کاهش یافت، امسال هم پیش‌بینی می‌شود 17 درصد دیگر کاهش یابد که با این وضع ما کاهش بی‌سابقه و تاریخی افت سرمایه‌گذاری نفت را شاهد خواهیم بود.

    افت سرمایه‌گذاری به واسطه کاهش قیمت نفت برای امنیت این بخش خوب نیست.

    وی همچنین گفت: زمانی که سرمایه‌گذاری نباشد عرضه نفتی هم وجود نخواهد داشت.

    در ادامه این کنفرانس البدری درباره تصمیمات اخیر ونزوئلا، عربستان، قطر و روسیه برای تثبیت سقف عرضه نفت در سقف 11 ژانویه صحبت کرد.

    وی گفت: تثبیت عرضه نفت گام نخست است، اگر موفقیت‌آمیز باشد گام بعدی را در آینده بر می‌داریم. بعد از 4 یا 3 ماه در صورتی که پاسخ مثبتی از بازار ببینیم نتیجه را مرور می‌کنیم.

    در ادامه این کنفرانس از البدی درباره اینکه آیا قیمت نفت بهبود می‌یابد، سوال شد. البدری پاسخ را با شوخی جواب داد که «اگر می‌دانستم قیمت نفت در آینده چه خواهد بود همین الان اوپک را ترک می‌کردم».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها