عصر خودرو

مقام ارشد صنعت نفت:

تمایل وینچی فرانسه و هیوندایی کره جنوبی برای فعالیت در بزرگترین میدان نفتی ایران

عصر بازار- ک مقام ارشد صنعت نفت به تمایل شرکت های معتبر بین المللی برای حضور در میدان نفتی آزادگان جنوبی اشاره کرد و گفت: تاکنون با شرکت های «هیوندایی کره جنوبی»، «ماروبنی ژاپن» و «وینچی فرانسه» برای حضور در این میدان مذاکره اولیه انجام شده است، اما هیچکدام نهایی نشده اند.

تمایل وینچی فرانسه و هیوندایی کره جنوبی برای فعالیت در بزرگترین میدان نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیدمحمود مرعشی مجری طرح آزادگان جنوبی درباره مذاکره با شرکت های بین المللی برای حضور در توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران (آزادگان جنوبی)، افزود: هرچند شرکت های خارجی زیادی آمده و مذاکره کرده اند.

    وی درباره مذاکره با شرکت اینپکس ژاپن که در گذشته قرار بود میدان آزادگان جنوبی را توسعه دهد نیز گفت: این شرکت تاکنون در مورد آزادگان جنوبی مذاکره ای با ما نداشته است.
    بر اساس این گزارش، این میدان بزرگ نفتی که تاکنون به عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران شناخته می شده است، در اواخر دهه 1370 در نقطه صفر مرزی با عراق کشف شد؛ البته به تازگی اعلام شده است که امکان دارد میدان یادآوران، عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران را از آزادگان جنوبی بگیرد.
    براساس مطالعات اولیه، نفت درجای آن 33 میلیارد بشکه و نفت خام قابل استحصال آن یک میلیارد و 881 میلیون بشکه برآورد شده بود که بعد از تکمیل مطالعات، در سال 1386 اعلام شد نفت درجای میدان آزادگان به 42 میلیارد افزایش یافته است.
    ایران و ژاپن در جریان سفر رئیس جمهوری وقت در دولت هشتم به ژاپن، به توافقی برای توسعه میدان آزادگان دست یافتند که براساس آن، قرارداد توسعه این میدان با شرکت ژاپنی اینپکس امضا شد.
    در آن مقطع زمانی، همزمان با بهبود روابط و کاهش تنش میان ایران و آمریکا احتمال همکاری شرکت های اروپایی و آمریکایی برای توسعه این میدان نیز مطرح شد، اما روند امور، طبق پیش بینی ها جلو نرفت.
    در نهایت، پس از پنج سال با فشار آمریکا و تهدید به تحریم شرکت های نفتی ژاپن و در نتیجه عدم فعالیت شرکت ژاپنی، دولت ایران مذاکره با روسیه و هند را در دستور کار قرار داد.
    بعد از تعلل ژاپنی ها برای توسعه میدان، در مهر سال 1389 توسعه میدان آزادگان جنوبی به شرکت سی.ان.پی.سی چینی واگذار شد.
    قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه(MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریورسال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.
    به گفته برخی منابع، قیمت پیشنهاد شده توسط شرکت های چینی برای اجرای پروژه گرانتر از شرکت ژاپنی بوده است.
    طبق قرارداد با چینی ها، باید در 52 ماه حجم تولید از این میدان به روزانه 320 هزار بشکه برای مدت سه سال افزایش می یافت که بعد از گذشت حدود چهار سال، این طرح کمترین پیشرفتی نداشت.
    پس از حدود چهار سال از حضور شرکت س.ان.پی.سی در میدان آزداگان جنوبی، این شرکت به دلیل تعلل در توسعه این میدان مشترک با عراق در اردیبهشت 1393 خلع ید شد.
    از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری می رسید، تنها هفت حلقه چاه حفاری شد، در حالی که شرکت متن(کارفرمای ایرانی)، پیمانکار چینیِ طرح(CNPCI) را طبق قرارداد به استقرار ٢٥ دکل حفاری در این میدان در سال 2014 میلادی ملزم کرد، شرکت سی.ان.پی.سی تنها برای افزودن یک دکل حفاری دیگر در این میدان مشترک برنامه ریزی کرد.
    از آن تاریخ تاکنون، شرکت های ایرانی اقدام به توسعه این میدان کرده و کارنامه قابل قبولی را از خود برجا گذاشته اند.
    با توجه به مشترک بودن این میدان با عراق و سرعت بالای حفاری در بخش عراقی این میدان، وزارت نفت در نظر دارد در فاز دوم توسعه این میدان از مشارکت شرکت های خارجی نیز استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها