عصر خودرو

۲ پیشنهاد نفتی روحانی روی میز علی‌اف؛

آغاز مشارکت نفتی ایران-آذربایجان درخزر

قراردادسوآپ نفت امضامی‌شود

عصر بازار- وزیر نفت می‌گوید: رئیس جمهوری ایران امروز پیشنهاد مشارکت در بهره‌برداری میادین نفت و گاز در دریای خزر و راه‌اندازی سوآپ نفت و گاز را به رئیس‌جمهور آذربایجان به‌طور رسمی ارائه می‌کند.

آغاز مشارکت نفتی ایران-آذربایجان درخزر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با سفر امروز «الهام علی‌‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، ایران یک طرح جدید پیشنهادی به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه نفتی و گازی با محوریت دریای خزر به طرف آذری خود ارائه می‌کند.

    بر این اساس، امروز قرار است رئیس جمهوری ایران به طور رسمی پیشنهادی به منظور مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان به منظور بهره برداری مشترک از میادین نفت و گاز در دریای خزر را ارائه کند، ضمن آنکه توسعه تجارت نفت و گاز به ویژه از سرگیری سوآپ نفت از دیگر پیشنهادهای نفتی تهران به باکو خواهد بود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه ایران آماده انجام سوآپ نفت خام و گاز طبیعی با جمهوری آذبایجان است، گفت: از این رو با سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، مذاکرات دو کشور در سطح سران و سطوح بالای سیاسی بین دو کشور انجام خواهد شد.

    این عضو کابینه دولت همچنین با تاکید بر اینکه در کنار توسعه تجارت نفت و گازی بین دو کشور حتی امکان بهره‌برداری مشترک از میادین نفت و گاز در دریای خزر از دیگر طرح‌های پیشنهادی ایران به جمهوری آذربایجان خواهد بود، اظهار داشت: این پیشنهادها در مذاکرات الهام علی‌اف و حسن روحانی در تهران مطرح خواهد شد.

    وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون هزینه تولید و انتقال نفت در دریای خزر برای ایران و حتی برخی از کشورهای همسایه بسیار بالا است، بیان کرد: از این رو مشارکت بین کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید و انتقال نفت و گاز در این منطقه شود.

    این در حالی است که حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز ایران اخیرا از مذاکره با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان برای سوآپ روزانه 50 تا 60 میلیون مترمکعب گاز طبیعی خبر داده است.

    در همین حال، شرکت ملی نفت ایران تاکنون مذاکراتی با چند شرکت از قزاقستان و روسیه برای از سرگیری سوآپ نفت از حوزه دریای خزر را آغاز کرده است.

    اکتشاف نفت ایران در خزر را متوقف نشده است

    از سوی دیگر در حالی امروز قرار است پیشنهاد مشارکت در بهره برداری میادین مشترک نفت و گاز در دریای خزر به طور رسمی توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران به رئیس جمهور آذربایجان مطرح شود که با وجود سقوط آزاد قیمت طلای سیاه و کاهش فعالیت‌های حفاری در کل جهان، شمارش معکوس دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران در دریای خزر با جابه‌جایی و لنگراندازی سکوی امیرکبیر آغاز شده است.

    فرهنگ خطیبی سرپرست شرکت نفت خزر با بیان اینکه به زودی عملیات جابه‌جایی و لنگراندازی سکوی نیمه شناور حفاری امیرکبیر در موقعیت جدید در آب‌های عمیق دریای خزر انجام می‌شود، گفت: در آینده‌ای نزدیک و با حصول اطمینان از آمادگی کامل ناوگان دریایی صنعت نفت، عملیات جابه‌جایی و لنگراندازی سکوی امیرکبیر در موقعیت جدید نفتی دریای خزر انجام خواهد شد.

    علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران در دوران پسا تحریم به دنبال توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز دریای خزر است به طوری‌که دست کم اکتشاف و توسعه سه بلوک جدید اکتشافی و توسعه‌ای شامل بلوک‌های 24، 26 و 29 و بلوک سردار جنگل به منظور حفاری اکتشافی و توسعه در آب‌های عمیق دریای خزر به عنوان فرصت‌های جدید سرمایه گذاری به شرکت‌های بزرگ نفتی جهان معرفی شده است.

    تاریخچه کشف نفت ایرانی در دریای خزر

    بر اساس این گزارش، اردیبهشت 1391 صنعت نفت ایران برای اولین بار موفق به کشف نفت در دریای خزر شد. میدان سردار جنگل حاوی 2 میلیارد بشکه نفت خام درجا است که حداقل 500 میلیون بشکه از آن قابل استحصال است. بر اساس اعلام مسئولان وقت شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

    برآوردهای اولیه حاکی از آن است که در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

    در این بین با گذشت بیش از 4 سال از کشف اولین میدان نفت و گازی ایران در آب‌های عمیق دریای خزر، به زودی دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران در این حوزه هیدروکربوری آغاز می شود.

    تیرماه سال‌جاری در نشست ویژه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت، مسئولان برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت نفت و مدیران شرکت نفت خزر، دستور آغاز فعالیت‌های حفاری در یک بلوک جدید اکتشافی در دریای خزر صادر شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها