عصر خودرو

بزرگترین شرکت معدنکار دنیا به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری نفتی

عصر بازار- سهام شرکت بی‌اچ‌پی در سال گذشته روند حرکتی قیمت نفت را بیش از پیش دنبال کرده است؛ این در حالی است که در سال گذشته بدترین نزول بازار انرژی را شاهد بودیم. اما این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بزرگترین شرکت معدنکار دنیا باشد.

بزرگترین شرکت معدنکار دنیا به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ شرکت بی‌اچ‌پی بر خلاف رقبای معدنکارش، یک واحد نفتی قابل توجه با ارزش تقریبی 25 میلیارد دلار دارد. بنابراین در حالی که پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن و اغلب فلزات پایه با توجه به کندی رشد اقتصادی چین در ادامه دهه با افت مواجه شود، سهام این شرکت مستقر در ملبورن از اوج‌گیری قیمت نفت سود خواهد برد.

    سهام معامله شده بی‌اچ‌پی در سیدنی در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود از سال 2005 رسید،‌ این شرکت پیش‌بینی کرده است که درآمدش در نیمه‌اول سال 86 درصد افت پیدا خواهد کرد. بالاتر از همه اینها، مسئولیت نهایی تولیدکننده برای خرابی مرگبار سد سارامکو در اواخر سال گذشته در برزیل همچنان نامشخص باقی مانده است و موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز هشدار داده که رتبه اعتباری این شرکت را برای دومین بار در سال جاری کاهش خواهد داد.

    اوج‌گیری قیمت نفت می‌تواند باعث راه‌اندازی مجدد شرکت شرودرز شود؛ شرکتی که ماه جاری اعلام کرد قیمت‌ها با رشدی 70 درصدی در ماه‌های آینده به 50 دلار برای هر بشکه خواهد رسید. بر اساس اظهارات شرکت مدیریت سرمایه آبردین، بی‌اچ‌پی به دنبال دارایی‌های نفتی است و احتمالا مطالعات بیشتری را روی دارایی‌های سنتی به ویژه در خلیج مکزیک انجام خواهد داد، اگر رقبای مضطرب مجبور به فروش شوند.

    میشله لوپز، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت آبردین، که 428 میلیارد دلار از دارایی‌های این شرکت را مدیریت می‌کند، اعلام کرد: «این روزها بی‌اچ‌پی در کنار سنگ‌آهن، تحولات نفتی را نیز به شدت دنبال می‌کند. زمانی که شما منحنی قیمت را دنبال کنید، به نظر می‌رسد سنگ‌آهن اگر پایین‌تر نرود، با همین قیمت کنونی به کار خود ادامه خواهد داد. در حالی که انتظار می‌رود قیمت نفت با اصلاح شدیدی مواجه شود.»

    پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن در پایان این دهه و در میان نگرانی‌ها حول تقاضای چین و سقوط 75 درصدی از سال 2011 تا کنون، در حدود 45 دلار برای هر تن به کار خود پایان دهد. گروه بلک‌استون پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت به سطح بشکه‌ای 65 تا 75 دلار در 4-5 سال آینده باز خواهد گشت. این در حالی است که هر بشکه نفت برنت در ماه گذشته با رسیدن به قیمت 27 دلار و 10 سنت پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر خود را تجربه کرده بود.

    بر اساس آمار تهیه شده توسط بلومبرگ،‌ نفت 32 درصد از سود شرکت بی‌اچ‌پی را در سال مالی 2015 تشکیل می‌دهد که در مقایسه با سهم 39 درصدی سود این شرکت از سنگ‌آهن و 24 درصدی آن از فلزات پایه سهم قابل‌توجهی را دارد. هر دلار تغییر در قیمت یک بشکه نفت روی سود خالص بعد از مالیات بی‌اچ‌پی تاثیری 52 میلیون دلاری خواهد داشت. بی‌اچ‌پی روز دوشنبه اعلام داشت که با اوجگیری قیمت نفت این شرکت به شدت تقویت خواهد شد.

    اسکات روندل،‌ تحلیلگر اعتباری ارشد بانک کامان‌ولث استرالیا اظهار داشت: «در بلندمدت، نفت معمولا سود بیشتری خواهد داشت. اگر  من به گوی آینده‌نگر خود نگاه کنم، خواهم دید که قیمت نفت قبل از سنگ‌آهن بهبود خواهد یافت.»

    تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در انتهای سال 2016 بیش از 16 دلار افزایش خواهد داشت. در سه‌ماهه چهارم نفت برنت بشکه‌ای 49 دلار و نفت آمریکا بشکه‌ای 47 دلار قیمت خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که سقوط قیمت نفت و سنگ‌آهن در 6 ماه منتهی به 31 دسامبر منجر به کاهش سود شرکت بی‌اچ‌پی از 5.4 میلیارد دلار در سال گذشته به 751 میلیون دلار شده است.

    بر اساس اظهارات پیتر اوکانر، تحلیلگر گروه شاو، با توجه به عملکرد متوسط بزرگترین شرکت معدنکار دنیا در گذشته، شرکت بی‌اچ‌پی قادر خواهد بود تا شش تا 9 ماه پس از افزایش قیمت نفت‌ رشدی 50 درصدی داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها