عصر خودرو

اقتصاددان High Frequency Economics پاسخ می‌دهد

چرا افت نفت به‌ اقتصاد جهان کمک نمی‌کند؟

عصر بازار- در حالی که بسیاری بر این باورند که اقت قیمت نفت سبب رونق در بسیاری از اقتصادهای جهان می‌شود، اما حقایق موجود نشان می‌دهد که افت قیمت نفت سبب کاهش کلی نرخ جهانی تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

چرا افت نفت به‌ اقتصاد جهان کمک نمی‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، به نقل از مارکت‌واچ، کاهش دو پله‌ای رتبه اعتباری عربستان سعودی ازسوی موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» و رسیدن رتبه این کشور به A منفی، به خوبی نشان می‌دهد که چرا سقوط قیمت جهانی نفت، آن طور که بسیاری تصور می‌کنند، سبب رونق اقتصادی نمی‌شود.

    «کارل وینبرگ»، اقتصاددان ارشد موسسه High Frequency Economics، طی یادداشتی که در آن به تنزل رتبه اعتباری کشورهای بحرین، عمان و قزاقستان استفاده شده، یادآور می‌شود که چطور افت قیمت نفت خام می‌تواند بر رشد جهانی اقتصاد فشار وارد آورد.

    وینبرگ برآورد کرده که افت 100 دلاری قیمت هر بشکه نفت خام میزان درآمد جهانی را تنها در بخش استخراج نفت، 3200 میلیارد دلار یا حدود 4.5 درصد از کل GDP جهان کاهش می‌دهد. لازم به یادآوری نیست که چه میزان خسارت بر فروش نفت، حمل و نقل و اکتشاف وارد شده است.

    شاخص نفت آمریکا CLH6، تحویل ماه مارس 2016، با 2.66 درصد کاهش، روز پنجشنبه، روی قیمت هربشکه 31 دلار تثبیت شد که این رقم 76 دلار پایین‌تر از قیمت آن در اواسط سال 2014 میلادی است. همچنین، شاخص جهانی هر بشکه نفت خام سبک برنت، تحویل ماه مارس 2016، با 2.13 درصد کاهش در پایان روز پنج‌شنبه گذشته به 34 دلار و 28 سنت رسید که این رقم حدودا 115 دلار ارزان‌تر از اواسط سال 2014 میلادی است.

    وینبرگ در ادامه افزود: ناگفته نماند که این افت قیمت‌ها برای کشورهای مصرف‌کننده عمده نفت‌خام مفید واقع شده است اما حقیقت اینجاست که در واقع، مصرف‌کنندگان در کشورهای واردکننده نفت احتمالا پس‌اندازهایی که از افت قیمت نفت و انرژی برایشان باقی مانده، برای روز مبادا کنار خواهند گذاشت درحالی که به احتمال بیشتر، درآمدهای خود را هزینه می‌کنند. این بدان معناست که سال‌ها و شاید هم ده‌ها سال طول می‌کشد تا این پس‌اندازها، تبدیل به هزینه شوند.

    وینبرگ معتقد است: اگر قدرت خرید از کشوری به کشور دیگر منتقل شود و اگر در کشورهایی که این ثروت بادآورده را دریافت می‌کنند، میل به پس‌انداز بیشتر از کشورهایی باشد که بهای انتقال این ثروت را می‌پردازند، در آن صورت میزان GDP جهان کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر کشورهای واردکننده نفت، میل به درآمد بیشتر و نرخ پس‌انداز بالاتری باشند، میزان تولید ناخالص داخلی جهان کاهش می‌یابد. نیازی به یادآوری نیست که سقوط بازار نفت تا چه اندازه منجر به بروز مشکلات مالی برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت شده است.

    در بین تمامی کشورهای صادرکننده، کشوری کوچک، ثروتمند و دارای تنوع اقتصادی مانند امارات متحده عربی، در شرایط کنونی جایگاه منحصربه‌فردی دارد اما در نقطه مقابل، ونزوئلا قرار دارد که با بحران جدی کمبود مواد غذایی، دسترسی به آب آشامیدنی و داروهای ضروری، شاهد شرایط بسیار وخیمی است و عربستان سعودی نیز در جایگاهی میان این دو وضعیت قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها