عصر خودرو

واکنش معاون چیت‌چیان به سقوط نفت؛

گاز باید در خدمت صادرات برق باشد

عصر بازار- معاون وزیر نیرو با اشاره به نوسان‌های این روزهای قیمت نفت و از دست رفتن درآمدهای نفتی، گفت: با مهندسی مجدد، ایران به جای صادرات نفت و گاز به یکی از بزرگترین صادرکنندگان برق تبدیل خواهد شد.

گاز باید در خدمت صادرات برق باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به ‌گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، هوشنگ فلاحتیان امروز در پنجمین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین نگهداشت انرژی در تشریح برنامه جدید توسعه صنعت برق ایران، گفت: در برنامه ششم توسعه باید در مدت زمان پنج سال حدود 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه صادرات برق یک راهبرد مهم در اقتصاد مقاومتی است و استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات برق به سایر کشورها، از نظر استراتژیک و اقتصادی به نفع کشور خواهد بود، تصریح کرد: همزمان با صادرات برای ذخیره‌سازی، اگر نیروگاهی که در طول شبانه‌روز با حداکثر توان برق تولید می‌کند و در طول روز بار کامل داشته و از نیمه شب به بعد بار کمتری از آن می‌گیریم، اگر بار تولیدی اضافی را ذخیره کنیم، نیاز کمتری به احداث نیروگاه‌های جدید خواهیم داشت.

    مصرف برق ایران از مرز 125 میلیارد کیلووات گذشت

    این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت نیروگاهی برق کشور با 2 برابر افزایش در طول 10 سال، از 37 هزار مگاوات به 74 هزار مگاوات رسیده است، اظهار داشت: 21.5 درصد تولید برق از نیروگاه‌های بخاری، 35 درصد از نیروگاه‌های گازی، 25 درصد از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، 15.2 درصد از نیروگاه های برقابی و مابقی از نیروگاه‌های اتمی، دیزلی، تولید پراکنده و تجدیدپذیر تامین می‌شود.

    وی با یادآوری اینکه هم اکنون ایران از نظر ظرفیت نیروگاهی حائز رتبه اول در منطقه و خاورمیانه و رتبه 14 جهانی است، بیان کرد: مصرف برق کشور در 10 سال گذشته 125 میلیارد کیلووات ساعت بوده که در پایان سال 93 به بیش از 220 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.

    فلاحتیان افزود: تا پایان سال‌جاری مصرف برق از مرز 230 میلیارد کیلووات ساعت خواهد گذشت و در شرایط فعلی نزدیک به 60 درصد برق مصرفی کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

    معاون وزیر نیرو با اشاره به پیک مصرف برق تابستان سال‌جاری که از مرز 50 هزار مگاوات گذشت، رشد مصرف برق کشور را حدود 6 درصد و تعداد مشترکان برق را 33 میلیون عنوان کرد و یادآور شد: در 10 سال گذشته بالغ بر 14 میلیون مشترک به ناوگان مشترکان برق اضافه شده و هم اکنون 99.9 درصد جمعیت کشور و تمامی روستاهای بیش از 20 خانوار برق‌دار هستند.

    گاز باید در خدمت صادرات برق باشد

    وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه باید در 5 سال آینده 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کنیم، گفت: از این ظرفیت در سال‌های آتی حدود 16 هزار مگاوات از طریق تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی و 3 هزار مگاوت از طریق نیروگاه‌های DG و 5 هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بخصوص نیروگاه‌های بادی و فتوولتائیک تامین می‌شود.

    معاون وزیر نیرو با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی  برای تولید سالانه 1000 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر، در خصوص تاثیر نوسان قیمت نفت بر توسعه صنعت انرژی کشور، توضیح داد: با توجه به بازار کنونی نفت و کاهش درآمدهای نفتی، لازم است از این پس به عنوان یک حرکت زیست محیطی و ارزشی، به تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر توجه خاصی شود و همچنین از گاز برای تولید بیشتر برق استفاده کرده و به جای نفت، با سرمایه‌گذاری بر تولید برق، صادرات برق را در اولویت قرار دهیم.

    فلاحتیان با بیان اینکه، در شرایطی که اقتصاد نفت و گاز برای کشور رقم زده و در حال از دست دادن درآمدهای نفتی هستیم، باید نگاه و مهندسی مجددی به این عرصه‌ها داشته باشیم، افزود: باید در این زمینه، اتاق فکری با عضویت سازمان برنامه‌ریزی، وزارت نفت، نیرو و اقتصاد، برای معماری انرژی در سال‌های آینده تشکیل شود.

    وی با اشاره به خودکفایی کشور در صنعت برق به خصوص احداث نیروگاه، اظهار داشت: استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات برق به سایر کشورها، از نظر امنیتی و اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.

    معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه در 7 یا 8 سال آینده باید اولویت‌ها را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی و مدرنیزاسیون نیروگاه‌ها و خودرو‌های برقی سوق دهیم، تاکید کرد: نگاه متخصصان به انرژی در درازمدت در مرحله اول ذخیره‌سازی انرژی و در مرحله دوم استفاده از انرژی تجدیدپذیر است.

    وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی دچار کمبود منابع آبی شده‌ایم افزود: با شیرین کردن آب دریا و انتقال به فلات مرکزی مشکلات کشور در نقاطی که دارای تنش آبی هستند مرتفع خواهد شد ولی بهتر است مردم را به سمت سواحل جنوبی بکشانیم تا ضمن جلوگیری از مهاجرت به پیرامون شهرها، مشکلات مربوط به اشتغال نیز حل شود.

    فلاحتیان با بیان اینکه هم اینک با تمام همسایه‌های خود که دارای مرز خاکی هستیم مبادلات برق انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: این مراودات برق با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از طریق کابل‌های زیردریایی گسترش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها