عصر خودرو

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری مطرح کرد

بازار مشتقه ارزی یکی از را‌ه‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت کارگزاری راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی را اتفاق مثبت بازار سرمایه ایران قلمداد کرد و گفت: این بازار یکی از راههای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و کنترل کننده نوسانات شدید نرخ ارز است.

بازار مشتقه ارزی یکی از را‌ه‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کمال خان زاده - مدیرعامل کارگزاری رضوی - با بیان اینکه بازار مشتقه ارز، مکانی مطمئن برای خرید و فروش ارز در سررسیدهای مختلف از سوی مردم است، گفت: کارگزاران فعال در بورس کالا باید در زمینه ایجاد اوراق مبتنی بر کالای پایه همکاری و هماهنگی های لازم را با بورس کالا جهت ایجاد ابزارهای نوین انجام داده، تا بورس کالا از بازار فیزیکی به سمت ایجاد بازار مبتنی بر پایه کالا سوق پیدا کرده و شاهد ایجاد تنوع معاملات باشیم.

    وی با اشاره به اینکه کارگزاران باید برنامه‌ریزی‌های خود را برای ایجاد بازارهای مالی بر پایه کالا و شناساندن این بازار به فعالان و سرمایه گذاران بازارهای سنتی توسعه دهند، گفت: کارگزاران باید آمادگی لازم را برای بازاریابی بین المللی و توسعه صادرات از کانال بورس کالا در دوران پساتحریم کسب کنند.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد، صنعت کارگزاری در ایران خصوصا در حوزه کالا نیاز به توسعه کمی ندارد و این صنعت هم اکنون نیازمند توسعه کیفی و دامنه فعالیتها در تمام امور است.

    مدیرعامل یک شرکت کارگزاری با اشاره به اوراق محور بودن بورس های کالایی در دنیا گفت: فرق بورس کالای ایران با سایر بورس‌های دنیا این است که در ایران به دلیل جوان و نوپا بودن بورس کالا و اینکه حدود 7 سال از عمر آن می گذرد عمده معاملات به صورت فیزیکی و تحویل کالا است، اما در بورس های کالایی دنیا بین 97 تا99.5 درصد معاملات بر روی اوراق بهادار مشتق از کالاست و عمدتا نیز منجر به تحویل فیزیکی نمی شود، در ایران نیز باید به همین سمت برویم.

    وی در ادامه گفت: مشکل محدود بودن تعداد عرضه کننده‌ها در بورس کالا با متحرک سازی ابزارهای مالی مشتق از کالا حل می شود. به عبارتی اگر در مورد کالاهای اساسی در حال تولید یا در حال واردات ، قرارداد معاملات آتی طراحی شود، هر شخصی اعم از حقوقی و حقیقی با گذاشتن سپرده نزد بورس می‌تواند موقعیت فروش قرارداد آتی را فراهم کند و کالایی که هنوز تولید نشده یا هنوز وارد نشده را بفروشد.

    مدیرعامل یک شرکت کارگزاری سپس به بحث فروش محصولات پتروشیمی خارج از بورس اشاره کرد و گفت: فروش محصولات خارج از بستر بورس خصوصاً محصولات پتروشیمی به توسعه صنعت کارگزاران ضربه می زند چرا که برخی محصولات به صورت آزاد و بدون هیچگونه محدودیتی به واسطه گران و خریداران عرضه می شود(حتی با نرخ پا یین تر از نرخ های پایه بورس کالا ) و بعضاً نیز مشاهده شده که پیشنهاد فروش با تسهیلات 3 ماهه به خریداران ارائه داده اند.

    خان زاده در ادامه خاطرنشان کرد:در ماه‌های اخیر برنامه هایی جهت توسعه اوراق مبتنی بر کالادر بورس کالا در حال تدوین و انجام است که از نمونه های موفق آن می توان به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی محصولات معدنی ، پتروشیمی و سیمان و اوراق گواهی سپرده کالایی ذرت استان خوزستان اشاره کرد. البته در حال حاضر بورس کالا در ایران در چند حوزه فعالیت دارد که همانطور که گفتیم در حال گسترش در حوزه های دیگر نیز است.

    وی در ادامه در پاسخ به اینکه برنامه آتی صنعت کارگزاری در بورس کالا به ویژه بازار مشتقه ارز چیست؟ گفت: یک اتفاق مثبتی که به زودی نیز شاهد اجرایی شدن آن هستیم و می تواند یکی از موانع اصلی را از سر راه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور بردارد و همچنین نوسانات شدید نرخ ارزی را که یکی از معضلات کنونی فعالان اقتصادی است کنترل کند، راه اندازی بازار مشتقه ارز برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است و کارگزاران فعال در بورس کالا باید در زمینه ایجاد اوراق مبتنی بر کالای پایه همکاری وهماهنگی های لازم را با بورس کالا جهت ایجاد ابزارهای نوین مرتبط انجام دهند، تا بورس کالای ایران از بازار فیزیکی به سمت ایجاد بازار مبتنی بر پایه کالا سوق پیدا کند تا شاهد ایجاد تنوع معاملات در بورس کالای ایران باشیم.

    وی تاکید کرد: کارگزاران باید برنامه ریزی های خود را برای ایجاد بازارهای مالی بر پایه کالا و شناساندن این نوع بازارها به فعالان و سرمایه گذاران بازارهای سنتی و درنتیجه افزایش آگاهی فعالان انجام داده و آمادگی خود را برای بازاریابی بین المللی و توسعه صادرات از کانال بورس کالا در دوران پساتحریم کسب کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها