عصر خودرو

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:

نیازمند یک نقشه راه برای معماری انرژی هستیم

عصر بازار- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی: با توجه به شرایط اقتصادی در حوزه انرژی ایران نیازمند تدوین یک نقشه راه برای معماری انرژی است، چرا که وضعیت فعلی سوخت‌های فسیلی در کشور مطلوب است و ما می‌توانیم از این طریق آب دریاها را شیرین و از بیکاری جلوگیری کنیم.

نیازمند یک نقشه راه برای معماری انرژی هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز در افتتاحیه پنجمین کنفرانس و نمایشگاه ایتک با بیان این‌که در حال حاضر شبکه برق کشور یک شبکه بهم پیوسته است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های کشور 74 هزار مگاوات است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است که تا پنج سال آینده از مرز 1000 مگاوات گذر کند.

    وی ادامه داد: در شرایط فعلی سوال این است که آیا خطوط انتقال می‌تواند پاسخگو باشد یا خیر که در این زمینه نیز مطالعات شروع شده است.

    به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حال حاضر ایران به تمام کشورهای پیرامون، شبکه برق خود را متصل کرده است و به عراق، پاکستان و افغانستان صادرات عمده برق داریم.

    فلاحتیان گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای متصل شدن به شبکه برق خلیج فارس نیز انجام داده‌ایم و هدف ما این است که در کنار صادرات نفت و گاز، صادرات برق را نیز داشته باشیم.

    وی با بیان این‌که ایران جزو هفت کشوری است که می‌تواند 100 درصد تجهیزات نیروگاهی خود را احداث و به بهره‌برداری برساند، تصریح کرد: با توجه به این شرایط نباید مزایای کشور خود را هدر دهیم، بلکه باید به فکر بهره‌مندی از نهایت این امکانات باشیم.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به وضعیت فعلی کشور در صنعت برق ادامه داد: ظرفیت اسمی و نصب شده نیروگاه‌های ایران به 74 هزار مگاوات رسیده است و این در حالی است که در 10 سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌ها تنها 36 هزار مگاوات بوده به عبارت دیگر باید گفت که ظرفیت نیروگاه‌های کشور 2.5 برابر افزایش یافته است.

    به گفته فلاحتیان ایران از نظر ظرفیت نیروگاهی رتبه اول در خاورمیانه و رتبه چهاردهم را در کل جهان دارد و باید گفت که مصرف برق طی سال‌های اخیر تاکنون دو برابر افزایش یافته است.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر 60 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی تولید می‌شود، عنوان کرد: در عرض 10 سال بالغ بر 14 میلیون مشترک به ناوگان صنعت برق اضافه شدند و در حال حاضر به بیش از 99 درصد کشور برق را ارسال کرده‌ایم.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اهداف وزارت نیرو درباره ارتقاء انرژی‌های تجدید‌پذیر ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم که در طول سال‌های آینده 1000 مگاوات نیروگاه تجدید‌پذیر را احداث کنیم، چرا که سیاست وزارت نیرو مبتنی بر احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر و جذب سرمایه‌گذاری است.

    فلاحتیان با اشاره به نظرسنجی که اخیرا در کشور اروپا از 700 متخصص برق درباره اولویت‌های تولید برق در میان‌مدت و بلند‌مدت انجام پذیرفته شده است، اظهار کرد: براساس این نظرسنجی این 700 متخصص معتقدند که در میان‌مدت یعنی در طول 10 سال آتی باید اولویت به سمت ارتقاء نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازهای انرژی، افزایش راندمان و مدرن نیزاسیون نیروگاه‌ها باشد.

    وی ادامه داد: در دراز‌مدت نیز هدف باید مبتنی بر ذخیره‌سازها، تجدید‌پذیرها و افزایش راندمان‌ها رتبه‌بندی شود، لذا به نظر می‌رسد که ما نیز باید خود را در این برنامه متکی کنیم.

    به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با توجه به این‌که پیک بار تابستان سال آینده از مرز 53 هزار مگاوات گذر می‌کند و در حال حاضر نیز پیک بار 33 هزار مگاوات است لذا باید به ذخیره‌سازها توجه شود.

    فلاحتیان با بیان این‌که اگر بتوانیم در بخش ذخیره‌سازی انرژی تمرکز کنیم می‌توانیم آلاینده‌ها را مدیریت و انرژی پاک را توسعه دهیم، اظهار کرد: این مساله می‌تواند موجب بهبود اصول اقتصادی در حوزه انرژی شود و از این طریق می‌توانیم در راستای بهره‌وری انرژی گام‌های موثری برداریم.

    وی با اشاره به اهمیت تولید همزمان آب و برق گفت: در حال حاضر ما در کشوری هستیم که اقلیمی خشک و دشت‌هایی با بیلان منفی دارد و باید به این نکته توجه کرد که استفاده از ذخائر آب به طور بی‌رویه ما را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند، لذا باید به فکر شیرین‌سازی آب و انتقال آن باشیم.

    به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در شرایطی که اقتصاد نفت و گاز متزلزل شده است و درآمدهای نفتی را از دست داده‌ایم، لذا باید با مدیریت مصرف و با یک نگاه مدیریتی و با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد و وزارت نفت یک نقشه راه برای معماری انرژی تعریف کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها