عصر خودرو

نوسان ۲۰۰ تومانی نرخ دلار در یک ماه

عصر بازار- دلار آمریکا در ماه گذشته (بهمن) با تغییرات نسبتا زیادی همراه شد؛ به طوری که در این ماه بیش از ۲۰۰ تومان نوسان داشت.

نوسان ۲۰۰ تومانی نرخ دلار در یک ماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نرخ دلار آمریکا در بهمن ماه گذشته بر خلاف قیمت سکه، در بیشتر روزهای این ماه روند نزولی پیدا کرد و در جهت کاهش پر نوسان شد.

    دلار در این ماه در بالاترین نرخ خود به 3661 تومان و در کمترین نرخ به 3457 تومان رسید.

    در شروع بهمن ماه دلار با نرخ بیش از 3600 تومان در بازار آزاد قابل مشاهده بود اما در یک هفته ابتدایی بهمن ماه سیر صعودی و به 3661 تومان رسید.

    این روند افزایشی در شروع هفته دوم بهمن معکوس شد و در هفتمین روز بهمن ماه نرخ دلار به 3653 تومان کاهش یافت و این وضعیت تا آخر بهمن ادامه یافت؛ به گونه ای که در دهم بهمن دلار به 3626 تومان و در نیمه ماه به 3604 تومان نزول کرد.

    اما در 16 بهمن ماه نرخ دلار برای نخستین با در این ماه وارد کانال 3500 تومان شد و به قمیت 3589 تومان در بازار آزاد رسید.

    روند کاهشی نرخ دلار همچنان ادامه دار بود؛ به گونه‌ای که 19 بهمن ماه دلار به 3553 تومان رسید و در 20 روز بهمن 3518 تومان فروخته شد و در فاصله یک روز 35 تومان کاهش یافت.

    در روزهای پایانی بهمن، قیمت دلار وارد کانال 3400 تومان شد و در روز پایانی این ماه با نرخ 3494 تومان به روند خود پایان داد.

    مهمترین دلایل کاهش نرخ دلار
    به طور کلی تحولات اخیر بازارهای جهانی با ریزش قابل ملاحظه ارزش دلار در مقابل سایر ارزها همراه شد و روند نزولی نرخ دلار در این ماه در حالی اتفاق افتاد که ماه گذشته دلار در بیشتر روزها به سمت افزایش در حرکت بود و حتی در مقطعی از مرز 3700 تومان نیز عبور کرده بود.

    نکته قابل توجه در مورد وضعیت نرخ‌ها در ماه گذشته حرکت معکوس دلار و سکه نسبت به یکدیگر بود. درست در همان روزهایی که نرخ سکه با افزایش بیش از 30 هزار تومانی در بازار مواجه شد و از مرز یک میلیون تومان هم عبور کرد قیمت دلار با شیب نسبتا تندی به سمت کاهش سوق پیدا کرد و به کمتر از 3500 تومان رسید و این در حالی است که به طور معمول نرخ سکه و دلار چنین نسبتی با یکدیگر ندارند و اغلب از یک توازن و تعادلی در جهت کاهش یا افزایش برخوردار هستند.

    همچنین بنا بر برخی گزارش‌ها، کاهش قیمت نفت تهدیدی برای تقاضای جهانی و رشد خواهد بود که بازارهای سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است و در نتیجه این تحولات، ارزش دلار در بازار ارز کاهش قابل توجهی داشته است.

    از سوی دیگر رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره نوسانات نرخ سکه و ارز در ماه گذشته گفت که در ماه گذشته شاخص سهام در بسیاری از کشورها رشد داشته اما پس از آن منفی شده است و از طرفی قیمت نفت نیز با کاهش روبرو شده که تمام این عوامل در نهایت منجر به نوسان نرخ دلار شده است.

    کشتی‌آرای همچنین گفت که در بازار داخلی التهاب و هیجانی و تقاضای اضافی نیز وجود ندارد.

    از طرف دیگر برخی از ناظران معتقدند که برخی اقدامات چین در افت نرخ دلار تاثیرگذار بوده است. بانک خلق چین در اوایل ماه دسامبر در یک اقدام مبهم و مرموز، ترکیب پولی صندوق ذخیره ارزی خود را تغییر داد و وابستگی ارزش یوآن به دلار را نیز قطع کرده که به اذعان کارشناسان این اقدام سبب کاهش نرخ دلار شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها