عصر خودرو

معاون توسعه بازار فرابورس ایران مطرح کرد

آغاز بازارگردانی مراحل دوم و سوم اسناد خزانه اسلامی

ارزش معاملات به یک هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان رسید

عصر بازار- معاون توسعه بازار فرابورس ایران از آغاز فعالیت بازارگردان نمادهای"اخزا۲" و"اخزا۳" اسناد خزانه اسلامی خبر داد و گفت: از زمان عرضه اولیه این اسناد تاکنون یک هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان معامله در بازار اسناد خزانه اسلامی به ثبت رسیده است.

آغاز بازارگردانی مراحل دوم و سوم اسناد خزانه اسلامی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، رضا غلامعلی‌پور با بیان اینکه به دنبال عرضه اولیه 4 نماد جدید اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی طی هفته‌های گذشته شاهد استقبال بیش از پیش خریداران و فروشندگان این بازار هستیم، افزود: در مجموع تاکنون یک هزار و 178 میلیارد تومان معامله در بازار اسناد خزانه اسلامی انجام شده است.
    معاون توسعه بازار فرابورس ایران با اشاره اینکه در حال حاضر معاملات در نمادهای اسناد خزانه اسلامی با حجم بسیار خوبی در حال انجام است، اظهار داشت: برای بهبود این روند، شرکت کارگزاری بانک کشاورزی به عنوان بازارگردان در نمادهای "اخزا2" و "اخزا3" فعالیت خود را آغاز کرده است.
    به گفته وی، تعداد کل اوراق قابل تخصیص به پیمانکاران در مراحل دوم و سوم اسناد خزانه اسلامی شامل 20 میلیون ورقه 100 هزار تومانی است که به ترتیب در روزهای 21 شریور و 21 مهرماه سال 95 سررسید می‌شوند.
    غلامعلی‌پور معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی را در راستای گسترش بازار بدهی و همچنین تسریع در تعیین تکلیف بدهی دولت با پیمانکاران ارزیابی کرد و گفت: این معاملات از مهرماه امسال در فرابورس ایران آغاز شده است و قیمت این اوراق تحت تاثیر دو عامل نرخ سود مورد انتظار بازار و فاصله تا سررسید اوراق در بازار تعیین می‌شود.
    وی تصریح کرد: اگرچه در بازارهای مالی دنیا از اسناد خزانه به عنوان یکی از نقدشونده‌ترین اوراق یاد می‌شود اما با ورود بازارگردان به جریان معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران، این اطمینان به معامله‌گران داده می‌شود که با خیال آسوده‌تر نسبت به خرید و نگهداری این اسناد اقدام کنند.
    غلامعلی‌پور با یادآوری این مطلب که کارگزاری بانک کشاورزی پیش از این بازارگردانی اسناد خزانه اسلامی در نماد "اخزا1" را برعهده گرفته بود، ادامه داد: این کارگزاری بازارگردانی اوراق را در هریک از نمادهای "اخزا2" و "اخزا3" با در نظر گرفتن دامنه مظنه 0.5 درصدی و تعهد حداقل معاملات روزانه به میزان 250 هزار ورقه انجام خواهد داد.
    معاون توسعه بازار فرابورس ایران خاطرنشان کرد: بازارگردان با هدف ایجاد اطمینان بیشتر در جهت نقد شوندگی اوراق، همواره به قیمت بازار و در چارچوب مقررات اقدام به خرید و فروش اوراق می‌کند اما سرمایه‌گذاران در صورت وجود مظنه بهتر خرید یا فروش، می‌توانند با مظنه مد نظر خود داد و ستد کنند.
    بر اساس گفته وی، علی‌رغم نبود بازارگردان طی 2 هفته‌ای که از معاملات ثانویه اسناد در فرابورس می‌گذرد، نوسان بسیار کمی در قیمت‌ها پدید آمده و پیش‌بینی می‌شود با وجود بازارگردان، ثبات بیشتری در نرخ و بازده این اسناد شاهد باشیم.

    برچسب ها