عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

    باقی‌مانده سهام عدالت عید غدیر و 22 بهمن آزاد می‌شود

    رییس جمهور با اشاره به آزادسازی 30 درصدی سهام عدالت اعلام کرد که 30 درصد دیگر این سهام در روز عید غدیر و 30 درصد دیگر نیز در روز 22 بهمن آزاد خواهد شد. حسن روحانی به موضوع بورس و ضرورت تقویت آن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بورس باید با استحکام به راه خودش ادامه دهد و همه مسئولیم که از اموال مردم به خوبی حراست کنیم، گفت: در این دوره زمانی 30 درصد سهام عدالت آزاد شده، 30 درصد در عید غدیر و باقیمانده سهام هم در 22 بهمن آزاد می شود.

    توسعه‌بخشی اقتصاد در گرو مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه‌های اولیه است

    رئیس جمهور مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه های اولیه را اقدامی اصولی جهت ایجاد ثبات، توسعه و رونق بخشی به بازارهای مالی و اقتصاد دانست و به دو نکته در این خصوص تاکید ویژه کرد. حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه های اولیه را اقدامی اصولی و دقیق جهت ایجاد ثبات، توسعه و رونق بخشی به بازارهای مالی و اقتصاد دانست و گفت: در این مساله دو نکته حائز اهمیت ویژه است که اول، رویه سازی و تداوم جدی عرضه سهام بنگاه های بزرگ و متوسط به ویژه بنگاه های دولتی در بورس با یک برنامه و طرح دقیق برای مردم محور شدن اقتصاد و خروج جدی دولت از بنگاه داری، شفافیت بخشی به اقتصاد و تولید است که رونق، پویایی و فسادزدایی جدی را در پی خواهد داشت.

    بازارسرمایه به جایگاه واقعی خود رسیده است / نقش بورس کمرنگ شدنی نیست

    سخنگوی دولت در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه کشور پس از دهه‌ها به‌جایگاه واقعی خود رسیده و با تمهیدات و حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت برای اولین بار ارزش شرکت‌های ثبت شده در بورس به تولید ناخالص داخلی سطح اقتصادهای پیشرفته رسیده است. این موضوع سبب شده تا بورس نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند. این نقش پس از این دیگر کمرنگ نخواهد شد و همه سیاست‌گذاران و همه دولت‌ها از این پس باید نیم‌نگاهی جدی به بورس داشته باشند.

    باقی‌مانده ETF مالی تا پایان تیر در سقف 5 میلیون تومان عرضه می‌شود

    عباس معمارنژاد گفت: باقیمانده واحدهای صندوق‌های واسطه‌گری مالی تا پایان ماه جاری و تا سقف 5 میلیون تومان به مردم ارائه می‌شود. عباس معمارنژاد در مورد این که بعد از عرضه واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم موسوم به ETF مالی، بقیه سهام دولت چه شد، گفت: با فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری مالی یکم در مرحله اول 5.8 هزار میلیارد تومان پول از مردم جمع‌آوری شد که مستقیم به خزانه دولت واریز شد و برای بقیه واحدهای مانده صندوق واسطه گری مالی در حال بررسی هستیم که مابقی سهام دولت در 5 شرکت (بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) را مجددا از طریق ای تی اف مالی تا آخر تیرماه جاری به مردم عرضه کنیم.

    راه‌اندازی بورس املاک با سرمایه اولیه 5 هزار میلیارد تومانی

    حسین سلاح‌ورزی در نشستی با حضور رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران که مسئولیت فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات را به عهده دارد، راه‌اندازی این بورس را فرصتی برای سامان بخشیدن و شفاف‌سازی در حوزه مسکن و ساختمان دانست. در این نشست شاهین چراغی، رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران روند راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات را تشریح کرد. بر اساس اظهارات او در هر اقتصادی، متناسب با شرایط حاکم بر آن باید از ابزارهای مختلفی به منظور ساماندهی اقتصادی بهره برد. شاید عده‌ای با این استدلال که در سایر کشورها تجربه راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را نداریم، معتقد باشند که راه‌اندازی این بورس نمی‌تواند در ایران به بهبود وضعیت این حوزه کمک کند. اما نظر ما این چنین نیست.

    فروش سهام عدالت برای همگان آزاد شد

    سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: افرادی که از روز 15 خردادماه امسال تا 29 خرداد نسبت به انتخاب روش مستقیم مدیریت سهام عدالت خود اقدام کرده‌اند، از شنبه، 14 تیرماه، می‌توانند 30 درصد ارزش سهام خود را از طریق کارگزاری های بورسی به فروش برسانند. فهیمی در خصوص دلایل تاخیر در فروش سهام سهامداران عدالت افزود: واقعیت این است که اطلاعات این افراد جدید روز گذشته در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار گرفت و از امروز اطلاعات آنها بروز رسانی و در اختیار کارگزاران قرار می‌گیرد.

    استفاده بهینه از مانده حساب مشتریان نزد کارگزاری ها

    کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه ای فوق العاده، ابعاد فقهی قرارداد سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان را بررسی کرد. به گفته مجید پیره، در صورتی که کارگزار امکان یا قصد سرمایه‌گذاری وجوه مشتری در یک یا چند مورد از موارد زیر را ندارد، باید آن موارد را از قرارداد حذف کند. همچنین شرایط و ویژگی‌های کامل حساب‌های غیرجاری و صندوق‌ها به تفکیک موارد مندرج در این ماده و همچنین نحوه توزیع سود حساب‌های غیرجاری بین مشتریان و تغییرات بعدی آنها از طریق سایت اینترنتی کارگزار به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌شود.

    رشد شاخص عامل تورم نیست، محصول تورم است

    عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل رشد شاخص، افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه است و مردم به دنبال فرصت سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول در برابر تورم بودند. سعید اسلامی درباره اثرگذاری رشد بازار سرمایه بر نرخ تورم اظهار داشت: معتقدم از آنجایی که انتظارات تورمی در جامعه شکل گرفته، رشد شاخص بازار سرمایه علاوه بر تمام حمایت‌هایی که از این بازار شد، محصول انتظارات تورمی است نه اینکه رشد شاخص خود عامل تورم باشد.

    رکوردهای جدید بورس و پیش‌بینی آینده

    مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، مهمترین دلیل رشد این روزهای بازار سرمایه را رشد نقدینگی دانست و گفت: حدود 2600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور برآورد شده که بخش قابل توجه آن، وارد بازار سرمایه شده است. بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه، نگرانیِ مردم از کاهش ارزش سپرده به دنبال افزایش تورم را دلیل اصلی اقبال مردم به بازار سرمایه در بین سایر بازارها دانست و گفت: فرهنگ سازی و جهت دهی دولت در این عرصه از دلایل دیگر این استقبال بوده است.

    تداوم ورود نقدینگی، عامل رشد بازار

    مدیرعامل کارگزاری بانک دی معتقد است هدایت نقدینگی موجود در کشور به بورس سرنوشت این بازار را تعیین کرده و شاخص تورم زا نیست. فردین آقا بزرگی به شرایط فعلی اقتصاد اشاره کرد و گفت: با توجه به پول محور بودن اقتصاد کشورمان نمی‌توان بخش های متصل به یکدیگر را جدا سازی و تحلیل کرد اما تجربه نشان داده هدایت نقدینگی به بازارها رکود یا صعود آنها را تعیین می کند.

    نوسان شاخص، نرخ تورم را تعیین نمی‌کند

    علیرضا تاج بر بیان کرد: تا کنون چه زمانی شاخص تعیین کننده نرخ تورم در کشور بوده که هم اکنون برخی رشد آن را تورم زا می دانند. رشد بازار سرمایه تعیین کننده تورم نیست محصول آن است. علیرضا تاجبر بیان کرد: تا کنون چه زمانی شاخص تعیین کننده نرخ تورم در کشور بوده که هم اکنون برخی رشد آن را تورم زا می دانند. رشد بازار سرمایه تعیین کننده تورم نیست محصول آن است.

    نقش مهم بازارگردان ها در صندوق های قابل معامله

    مهدی عبدی با اظهار این مطلب که در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله رکن بازارگردان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: معاملات اخیر صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) نشان داد که عدم بازارگردانی مناسب یا تعریف نامناسب شرایط بازارگردانی، باعث می شود تا در اثر هیجانات بازار، نوسانات غیرعادی در قیمت هر واحد این صندوق ها اتفاق بیفتد؛ امری که در نهایت منجر به وضع دامنه نوسان روزانه 10درصدی در این صندوق ها توسط شرکت بورس شد. وی ادامه داد: از جمله وظایف اصلی بازارگردان می توان به افزایش نقدشوندگی از طریق تنظیم عرضه و تقاضا، کنترل دامنه نوسانات در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید اشاره کرد.

    کاهش ریسک رفتارهای احساسی با ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    مدیر تحلیل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صندوق های سرمایه‌گذاری را ابزارهایی کارآمد برای کاهش ریسک رفتار های احساسی ارزیابی کرد و گفت: همزمان با رشد شاخص، صندوق‌ها نیز رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند. فرجی دانا با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهایی هستند که در دیگر کشورها نیز رایج‌اند، گفت: تجربه بین المللی این گونه است که عموما مردم عادی وقتی می‌خواهند وارد بورس شوند، خودشان مستقیما به خرید و فروش سهام نمی پردازند، بلکه یونیت‌های صندوق ها را خریداری می کنند تا این صندوق ها با مدیران حرفه ای که در اختیار دارند، به سرمایه‌گذاری بپردازند؛ بنابراین دامنه این کار حتی در سطح جهانی، بسیار گسترده است.

    بازار سرمایه در مسیر انتظارات تورمی است

    مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین، حرکت بازار سرمایه را در مسیر انتظارات تورمی دانست و گفت: دولت همچنان با همکاری بانک مرکزی بازار سرمایه را جذاب نگه می دارد. محمد گرجی آرا با بیان اینکه این روزها شاید مبانی تحلیلی در بعضی سهم ها رعایت نشود، افزود: اینکه انتظارات تورمی، بازار را تا کجا برساند، بیشتر برمی گردد به اینکه شرایط سیاستگذار به لحاظ تعیین نرخ بهره و توان تزریق ارز و واکنش دهی در بازار ارز به چه صورت باشد.

    دروغ های شیرین؛ فرش قرمز تحلیلگرنماهای تلگرامی برای تازه واردان بورسی

    مدیرعامل کارگزاری صبا تامین دلایل توفیق کانال‌های زرد تلگرامی تحلیل بورسی را وجود جامعه مخاطب سرمایه گذاران کم تجربه و انفعال تحلیلگران معتبر در برابر آنها ارزیابی کرد. وحید حسن پور دبیر در خصوص وضعیت تحلیلگران بی نام و بعضا با نام تلگرامی و حواشی مربوط به سیگنال دهی و سیاست های پشت پرده گردانندگان این نوع کانال ها گفت: به طور کلی اطلاعاتی که از سوی این افراد در این نوع کانال ها منتشر می شود به نحوی است که می تواند از سوی مخاطبانی با دانش اندک مالی مورد پذیرش قرار گیرد؛چراکه در بردارنده تحلیلی ناقص برای جذب این افراد و جذب سرمایه آنها برای تامین اهداف گردانندگان آنها است.