عصر خودرو

توافق نفتی روسیه و اوپک خللی به برنامه ایران وارد نمی‌کند

عصر بازار- روسیه و برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک در حال تلاش برای مذاکره درباره یک توافق برای متوقف کردن تولید نفت در سطح ماه ژانویه هستند و امیدوارند که این اقدام نهایتا باعث افزایش قیمت نفت شود.

توافق نفتی روسیه و اوپک خللی به برنامه ایران وارد نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این تلاش تولیدکنندگان نفت متاسفانه یا خوشبختانه با دوران پسابرجام و لغو تحریمهای ایران همزمان شده است. در شرایطی که ایران قصد دارد طبق وعده هایی که قبلا داده بود تولید و صادرات نفت خود را که در دوران تحریمها کاهش یافته بود افزایش دهد و سهم بازار از رفته خود را پس بگیرد، دیگر تولیدکنندگان نفت از ایران میخواهند این کار را انجام ندهد.

    مهدی عسلی نماینده ایران در اوپک می‌گوید که ایران به افزایش تولید نفت خود ادامه خواهد داد تا زمانیکه به سطح قبل از تحریم‌ها برسد. ایران متعهد شده که تولید نفت خود را بلافاصله پس از تحریمها روزانه 500 هزار بشکه و ظرف شش ماه پس از تحریمها روزانه 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد داد.

    محسن قمصری مدیرامور بین المللی شرکت ملی نفت ایران می‌گوید، ایران همانطور که وعده داده بود موفق شده صادرات نفت خود را از زمان لغو تحریمها در ماه ژانویه روزانه 500 هزار بشکه افزایش دهد.

    روسیه و تولیدکنندگان اوپک هفته گذشته در دوحه و در نشستی که ایران در آن حضور نداشت توافق کردند که متوسط تولید نفت خود را در سال 2016 در سطح ژانویه نگه دارند. این به معنی این است که(طبق این توافق) ایران به جز افزایش اولیه حدودا 500 هزار بشکه ای که در ماه گذشته(ژانویه) در تولید نفت خود داشت، نباید فاز دوم افزایش تولید را اجرایی کند.

    تا اینجای کار توافق صورت گرفته خللی در برنامه افزایش تولید و صادرات نفت ایران ایجاد نکرده و مشکل در برنامه شش ماه آینده است.

    این درحالی است که روسیه و عربستان و دیگر کشورهایی که در برهه کنونی خواستار توقف سطح تولید هستند، در دوران تحریمها از نبود ایران در بازار سوء استفاده کرده و سهم بازار ایران را تصاحب کردند و حالا ایران حق دارد که سهم بازار خود را پس بگیرد.

    اما آنچه که در کنار سهم بازار از اهمیت برخوردار است، درآمد نفتی است. اینکه از فروش یک مقدار مشخص نفت چه میزان درآمد ارزی عاید کشور می‌شود؟

    موسسه مشاور انرژی FGE اعلام کرده توقف تولید تولید کنندگان نفت در سطوح ماه ژانویه تفاوت کمی در تعادل عرضه و تقاضا در سال جاری ایجاد خواهد کرد و برای حذف روزانه 600 هزار بشکه نفت مازاد در بازار که برای سال جاری پیش‌بینی شده کافی نخواهد بود و قیمت نفت را تکان نخواهد داد.

    این در حالیست که علی النعیمی وزیر نفت عربستان می‌گوید: توقف تولید در سطح ماه ژانویه یک اقدام کافی است و اقدامات جدید برای برقراری ثبات در بازار در ماههای آتی اتخاذ خواهد شد.

    FGE می‌افزاید: توقف تولید می‌تواند راه را برای اقدامات آتی(در صورتیکه عربستان و دیگر اعضای اوپک و همچنین روسیه لازم بدانند) هموار کند.

    دانیل آنگ تحلیلگر نفتی در سنگاپور می‌گوید: بعید است که ایران تولید نفت خود را در سطوح فعلی متوقف کند اما ممکن است افزایش تولید نفت خود را در سطوح پایین‌تری نسبت به برنامه‌ریزی‌های قبلی انجام دهد.

    فرض را بر این بگیریم که از نشست تولیدکنندگان نتیجه ای حاصل نشود و ایران طبق وعده داده شده در شش ماه آینده نیز صادرات خود را 500 هزار بشکه دیگر افزایش دهد و به حدود دو میلیون بشکه در روز برساند. اگر این افزایش عرضه حتی پنج دلار از قیمت حدودا 30 دلاری نفت بکاهد، ایران با احتساب صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت، 50 میلیون دلار در روز درآمد نفتی خواهد داشت.

    حال اگر توافق روسیه و اوپک اجرایی شود و قیمت نفت طبق پیش بینی ها ثابت بماند و پایین تر نیاید، ایران با احتساب صادرات روزانه 1.5 میلیون بشکه کنونی روزانه حدود 45 میلیون دلار درآمد خواهد داشت.

    مقامات ایران تاکید دارند که این کشور به نحوی تولید نفت خود را افزایش خواهد داد که باعث کاهش بیشتر قیمت نفت که طی 18 ماه گذشته سقوط بیش از 50 درصدی را تجربه کرده، نشود.

    عراق، قطر و ونزوئلا اعلام کرده اند اگر توافق همه جانبه حاصل شود، تولید نفت خود را در سطوح ماه ژانویه متوقف خواهند کرد. در پی مذاکرات هفته گذشته، اکوادور، الجزایر، نیجریه و عمان نیز از پیشنهاد توقف تولید نفت حمایت کردند.

    الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید: ایران به پیشنهاد توقف سطح تولید نفت واکنش سازنده‌ای نشان داده اما هنوز آماده پیوستن به این توافق نیست.

    نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا که از کشورهای موافق توقف سطح تولید است روز گذشته گفت: ما نفت تولید می‌کنیم و باید بر بازار حکمرانی کنیم و قیمت‌ها را تعیین کنیم.

    در پی این تصمیمات قیمت نفت برای مدت کوتاهی یک افزایش اولیه را تجربه کرد ولی سپس این روند متوقف شد و تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها