عصر خودرو

یک کارشناس بازار مسکن؛

با عرضه مسکن در بورس قیمت خانه ارزان می‌شود؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: متوسط قیمت مسکن در تهران روند صعودی دارد و احتمالا قیمت‌ها مجددا افزایش یابد، حتی عرضه مازاد مسکن در بورس هم قیمت مسکن را ارزان نخواهد کرد.

با عرضه مسکن در بورس قیمت خانه ارزان می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز، موضوع املاک مازاد و واگذاری آنها توسط دولتمردان موضوع تازه‌ای نیست. واگذاری املاک مازاد نه فقط در دولت فعلی، بلکه در سه دولت نهم، دهم و یازدهم نیز همواره مطرح بوده و در همه این سال‌ها روسای جمهور و معاونان اول ریاست‌جمهوری در مقاطع مختلف، به دستگاه‌ها درباره واگذاری املاک مازاد فرمان مکتوب داده‌اند و حتی استانداران موظف شدند مسیر اجباری فروش املاک مازاد را با شناسایی املاک دستگاه‌ها در هر استان و معرفی آنها به دولت، در پیش بگیرند.

    اخیرا اما عرضه مسکن به بورس کالا خبرساز شده است و سناریوهای مختلفی در این رابطه مطرح می‌شود. «دنیای اقتصاد» در این رابطه نوشته است: «در سناریوی خوش‌بینانه این طرح، نهادهای دولتی که قرار است املاک خود را در قالب این صندوق‌ها عرضه کنند، بهترین زمین و ساختمان‌های خود را که هیچ مشکل قانونی، سند و معارض ندارد را پای کار می‌آورند و مردم نیز با خرید متری این املاک از صندوق‌های مذکور استقبال می‌کنند. در این صورت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی با تامین مالی انجام شده در زمینه‌های تولید حقیقی کالا و خدمات اقدام خواهند کرد و مردم نیز از محل افزایش قیمت و ارزش افزوده املاک و مستغلات منتفع می‌شوند.

    اما در سناریوی بدبینانه، نهادهای دولتی تمام زمین‌هایی که دارای تعارض، مشکل قانونی و اختلاف سندی است را پای کار خواهند آورد و ممکن است با تامین مالی انجام شده از این محل، به سوداگری در بازارهای دیگر ورود کنند و منافع سنگینی به جیب آنها سرازیر شود، اما مردم از سرمایه‌گذاری‌های مذکور انتفاع قابل توجهی پیدا نکنند. بنابراین جنس مشارکت نهادهای دولتی در موفقیت یا عدم موفقیت صندوق‌های زمین و ساختمان در مهار شدت تورم ملکی بسیار مهم است.»

    حال فعالان بازار مسکن می‌گویند دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه خود و منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی در شرایطی که درآمد نفتی کاهش یافته، از ظرفیت عرضه مسکن در بورس استفاده کرده است. بر این اساس بنای دولت این است که املاک مازاد و غیرقابل استفاده و البته مستعد فروش خود را واگذار کند.
    متوسط قیمت مسکن رو به فرونی است

    در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه مسکن به بورس قیمت خانه را ارزان می‌کند؟ به تجارت‌نیوز گفت: عرضه مازاد مسکن در بورس قیمت مسکن را ارزان نخواهد کرد. معتقدیم که این برنامه دولت جهت تولید مسکن اقدام مناسبی است به شرط آنکه ساختار اقتصادی در بورس ساختار قابل قبولی باشد. در این برنامه بخش‌خصوصی باید به طور منسجم و تشکلاتی وارد شود.

    بیت‌الله ستاریان افزود: چنانچه قرار باشد سهم شرکت‌های دولتی و خصولتی بیشتر از شرکت‌های خصوصی باشد، این طرح با شکست مواجه خواهد شد.

    او اظهار کرد: چنانچه ساختار عرضه مسکن مازاد ارگان‌ها به درستی شکل گیرد این طرح به توسعه ساخت‌و‌ساز منجر خواهد شد. در نهایت تولید مسکن در کشور افزایش می‌یابد و قیمت مسکن روند مناسب‌تری خواهد گرفت.

    ستاریان در پاسخ به این پرسش که آیا متوسط قیمت مسکن تا پایان تابستان افزایش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: آنچه مشخص است، متوسط قیمت مسکن در تهران روند صعودی دارد. احتمالا متوسط قیمت مسکن در تهران مجددا افزایش یابد.

    برچسب ها