عصر خودرو

مدیرکل اعتبارات:

بانک مرکزی تامین مالی مازاد متقاضیان تسهیلات خودرو را به عهده گرفت

عصر بازار- میرمحمد صادقی از تامین مالی ۹۹ هزار و ۸۰۲ دستگاه خودرو توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: برای تامین مالی این تعداد خودرو تاکنون ۲۱ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال توسط بانک مرکزی پرداخت شده و تعداد باقی مانده نیز در حال انجام است.

بانک مرکزی تامین مالی مازاد متقاضیان تسهیلات خودرو را به عهده گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت درخصوص تعهد بانک مرکزی برای تامین مالی خودرو، تصریح کرد: بانک مرکزی متعهد شده بود خرید 110 هزار دستگاه خودرو را تامین مالی کند اما براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 19 هزار و 975 متقاضی بیش از این تعداد برای خرید خودرو ثبت نام کردند و بانک مرکزی نیز تامین مالی ثبت نام‌های اضافه را با نرخ 19 درصد برعهده گرفت اما خودروسازان موظفند با نرخ 16 درصد، این تسهیلات را برای این گروه از ثبت نام کنندگان فراهم کنند.

    تاکنون بیش از 7 میلیون و 500 هزار نفر تسهیلات ازدواج گرفتند
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اولویت بخش اعتباری بانک مرکزی را قرض‌الحسنه ازدواج دانست و گفت: از ابتدای راه اندازی سامانه قرض‌الحسنه ازدواج در سال 1388 تا پایان بهمن ماه سال جاری بیش از 7 میلیون و 500 هزار نفر تسهیلات ازدواج به مبلغ 201 هزار میلیارد ریال دریافت کرده اند.
    میرمحمد صادقی، آمار تسهیلات پرداختی قرض الحسنه ازدواج از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه را 21 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در سال جاری حدود 721 هزار نفر از این تسهیلات بهره مند شدند که مبلغ آن معادل 21 هزار میلیارد ریال است. 431 هزار نفر نیز در نوبت تسهیلات هستند که از این تعداد 211 هزار نفر تعیین شعبه شده‌اند.
    مدیرکل اعتبارات با بیان اینکه پرونده افراد ثبت نامی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال های 92 و 93، در سال جاری بسته می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام افرادی که از سال های 92 و 93 در صف دریافت تسهیلات بودند این تسهیلات را دریافت کرده اند و تنها 6 هزار و 800 نفر از این افراد باقی مانده‌اند که تا پایان سال جاری، تسهیلات را دریافت می کنند.
    میرمحمد صادقی افزود: سال اول راه اندازی سامانه تسهیلات ازدواج تنها 9 بانک به این سامانه متصل بود که این تعداد در حال حاضر به 28 بانک افزایش یافته است و در سال 95 کل بانک ها به این سامانه متصل می شوند.

    تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه بانک‌ها از سپرده‌ها بیشتر است
    میرمحمد صادقی نسبت تسهیلات پرداختی قرض الحسنه در سال 94 به سپرده های قرض‌الحسنه را 107 درصد اعلام کرد و گفت: مانده سپرده ها در پایان دی ماه سال جاری 334 هزار میلیارد ریال است در حالی که مانده تسهیلات در این تاریخ، 357 هزار میلیارد می باشد. این ارقام نشان دهنده نسبت 107 درصدی تسهیلات پرداختی به سپرده های قرض الحسنه است که در سال گذشته، این نسبت 105.6 درصد بوده است.
    وی با اشاره به اینکه بانک‌ها بیش از مبلغ سپرده های قرض الحسنه جذب شده، تسهیلات پرداخت کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده ها و با در نظر گرفتن این موضوع که 10 درصد از این سپرده‌ها به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی است، شبکه بانکی بیش از توان خود تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده است.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص افزایش تکالیفی که قانون‌گذار بابت قرض‌الحسنه برعهده سیستم بانکی قرار داده است، گفت: از سال 1390 تا سال 94، تکالیف قانونگذار برای قرض الحسنه بانک ها بیش از 7.5 برابر افزایش داشته و رقم آن در سال جاری به 51 هزار و 400 میلیارد ریال رسیده است.

    تسهیلات بانک مرکزی برای رونق بخش مسکن
    به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، طرح های نیمه تمام مسکن مهر حدود 800 هزار واحد بود که 550 هزار میلیارد ریال، خط اعتباری برای اتمام این طرح ها توسط بانک مرکزی اختصاص یافت و با اعطای این تسهیلات، پرونده مسکن مهر تا پایان سال 95 بسته می‌شود.
    میرمحمد صادقی، از لغو ممنوعیت بانک های تجاری برای اعطای تسهیلات خرید مسکن در سال 94 خبر داد و گفت: بانک مرکزی برای رونقِ بخش مسکن، ممنوعیت بانک های تجاری برای اعطای تسهیلات خرید مسکن را لغو کرد و سقف این تسهیلات را در شهر تهران، 600 میلیون ریال، مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، 500 میلیون ریال و برای سایر مناطق شهری، 400 میلیون ریال تعیین کرد.
    وی درخصوص راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم (خانه اولی ها) و افزایش سقف تسهیلات اعطایی بیان کرد : سقف اعطای این تسهیلات در شهر تهران، 800 میلیون ریال، مراکز استانها و شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت، 600 میلیون ریال و برای سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش یافته است؛ نرخ سود این تسهیلات معادل 14 درصد تعیین شده و برای ساخت و خرید مسکن اعطا می شود.
    مدیرکل اعتبارات با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم بانک مسکن، گفت: سقف این تسهیلات برای شهر تهران 600 میلیون ریال، مراکز استانها و شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 500 میلیون ریال و برای سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.
    به گفته میرمحمد صادقی، سقف تسهیلات صندوق پس انداز مسکن جوانان (بانک مسکن) برای شهر تهران به 800 میلیون ریال، شهرهای بزرگ به 760 میلیون ریال و سایر شهرها به 740 میلیون ریال افزایش یافته است.
    وی افزود: اعطای تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به میزان 200 هزار واحد مسکونی به بانک‌های عامل ابلاغ و سقف فردی این تسهیلات 150 میلیون ریال تعیین شده است.

    سیاست های بانک مرکزی برای افزایش توان تسهیلات دهی بانک ها
    مدیرکل اعتبارات با اشاره به موفقیت بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بازار بین بانکی از 29 درصد به 19 درصد، گفت: کاهش 10 درصدی نرخ سود بازار بین بانکی زمینه کاهش نرخ سود بانکی را فراهم آورد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
    میرمحمد صادقی درخصوص اقدام های بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بازار بین بانکی، گفت: بدهی بانک های دولتی و دولتی خصوصی شده به بانک مرکزی به منابع نظام بانکی فشار می‌آورد و بانک ها را مجبور به استقراض از بازار بین بانکی با نرخ های بالا می‌کرد؛ بنابراین بانک مرکزی تصمیم گرفت اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی را که با نرخ 34 درصد بود به خط اعتباری با نرخ 10 درصد برای بانک کشاورزی و نرخ 15 درصد سود برای سایر بانک ها تبدیل کند.
    وی درخصوص اضافه برداشت بانک های خصوصی از بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی با چهار بانک خصوصی که اضافه برداشت داشتند تفاهم نامه ای امضا کرد و طی قراردادهای 5 و 6 ماهه با نرخ سود بازار بین بانکی، همه مطالبات بانک مرکزی تسویه شد. از محل تسویه این مطالبات، 46 هزار میلیارد ریال از منابع آزاد شد.
    مدیرکل اعتبارات با بیان اینکه بانک مرکزی در سال جاری با کاهش نرخ سپرده قانونی، تلاش کرده است توان تسهیلات دهی بانک‌ها را افزایش دهد، افزود: این بانک براساس انضباط بانک‌ها و شاخص های تعریف شدة بانک مرکزی، سپرده قانونی بانک ها را از 0.5 تا 2.5 درصد کاهش داده که از این محل نیز 31 هزار و 500 میلیارد ریال منابع آزاد شده است.
    میرمحمدصادقی درخصوص انجماد 50 درصدی منابع نظام بانکی، گفت: 50 درصد منابع بانک‌ها در قالب مطالبات معوق، بدهی دولت به شبکه بانکی و بنگاه‌داری، املاک و مستغلات، منجمد شده و توان تسهیلات دهی آنها را پایین آورده است.

    افزایش تسهیلات پرداختی بانک ها در سال جاری
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص افزایش میزان تسهیلات اعطایی بانک ها در 10 ماهه سال جاری نسبت به  10 ماهه اول سال گذشته، بیان کرد: بانک ها در سال جاری 298 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با رقم 270 هزار میلیاردی سال گذشته، 10.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.
    میرمحمد صادقی سهم تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش صنعت را 85 هزار و 600 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به 10 ماهه سال گذشته، 19 هزار میلیارد ریال معادل 2.8 درصد افزایش داشته است.
    وی سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش به تمام بخش های اقتصادی را 62.6 درصد خواند و تصریح کرد: مبلغ تسهیلات پرداختی 10 ماهه سال جاری در قالب سرمایه در گردش بیش از 186 هزار و 700 میلیون تومان است که در مقایسه با رقم ده ماهه سال گذشته، 15.5 درصد افزایش دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها