عصر خودرو

رفع کمبود برق در جزیره قشم

نیروگاه گیلان تا پایان تیر بورسی می‌شود

عصر بازار- پیش بینی می شود با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم مشکل کمبود برق جزیره در تابستان برطرف شود.

نیروگاه گیلان تا پایان تیر بورسی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین، روز جاری نشست خبری در خصوص بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی قشم از پروژه های شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ برق و انرژی غدیر برگزار شد که در این نشست، مدیرعامل شرکت با اشاره به جزییات پروژه نیروگاه قشم گفت: نیروگاه 5۰۰ مگاواتی قشم که تماما با توان داخلی ساخته شده است، تا پایان تیرماه دو بخش گازی این نیروگاه به بهره برداری تجاری خواهد رسید.

    با احداث این نیروگاه پیش بینی می شود نیاز ٣۰۰ مگاواتی جزیره قشم در تابستان پوشش داده شود و برق مازاد تولیدی نیز با شبکه های انتقال به استان هرمزگان انتقال یابد.

    گفتنی است ظرفیت اسمی دو بخش گازی نیروگاه هرکدام ١٧۰ مگاوات و ظرفیت واحد بخار نیز تولید ١6۰ مگاوات برق است. به گفته مدیرعامل در دوره احداث نیروگاه قشم، 5۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده که پیش بینی می شود در دوره بهره برداری، ١۰۰ نفر اشتغال مستقیم در این نیروگاه حاصل شود. قابل ذکر است راندمان این نیروگاه 4٩ درصد پیش بینی شده است.

    در حال حاضر نیروگاه های محلی تولید ٨۰ مگاوات برق را تامین می کنند که کفایت نیاز تابستانی برق جزیره قشم را پوشش نمی دهند و هم اکنون برق مورد نیاز جزیره از بندرعباس تامین می شود که با وارد سرویس شدن این نیروگاه علاوه بر تامین نیاز قشم، استان هرمزگان نیز از این برق بهره‌مند می شود.

    همچنین میزان سرمایه گذاری این نیروگاه بالغ بر ٣۰٨ میلیون یورو بوده که از این میزان ٢۰٣ میلیون یورو بصورت وام ارزی از صندوق توسعه ملی دریافت شده است. مابقی سرمایه گذاری به میزان 66 میلیون یورو از محل آورده سهام‌داران تامین شده است.

    مدیرعامل در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص نحوه تسعیر وام ارزی پروژه گفت: از آنجا که این وام از صندوق توسعه ملی دریافت شده است، دوره بازپرداخت از زمان شروع بهره برداری آغاز خواهد شد. اما در حال حاضر وام ارزی با نرخ نیمایی در صورت های مالی تسعیر می شود.

    وی همچنین در خصوص عرضه اولیه سهام نیروگاه گیلان نیز گفت: با تلاش های انجام شده پیش بینی می شود تا پایان تیر ماه، 6 تا ٧ درصد از سهام نیروگاه گیلان برای اولین بار در بورس عرضه شود.

    گفتنی است صد درصد از سهام نیروگاه گیلان با ظرفیت اسمی ریال و سرمایه ثبت شده به میزان 4٣۰ میلیارد تومان متعلق به شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر است.

    برچسب ها