عصر خودرو

کمک پرهزینه بانک مرکزی آمریکا به نفت شیل

عصر بازار- دولت ترامپ در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ برای نجات صنعت نفت ورشکسته این کشور ده‌ها اقدام مانند گشایش زمینهای جدید برای لیزینگ، تسهیل حمایتهای محیط زیستی، کاهش نرخ حق امتیاز زمینهای فدرال برای حمایت از صنعت نفت و گاز انجام داد که میلیاردها دلار هزینه بر دوش مالیات‌دهندگان آمریکایی قرار داد.

کمک پرهزینه بانک مرکزی آمریکا به نفت شیل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، هنگامی که در مارس بازارهای مالی دچار فروپاشی شدند، کنگره آمریکا به بانک مرکزی اجازه داد تریلیونها دلار به بازارهای مالی تزریق کند. این حمایت مالی شامل وام دهی مستقل به صنایع و شرکتها در اقتصاد واقعی به همراه خرید غیرمستقیم اوراق قرضه بخشهای خاص بود.

    به عبارت دیگر بانک مرکزی آمریکا اجازه یافت دهها میلیارد دلار اوراق قرضه شرکتی را در صنعت انرژی خریداری کند و همچنین به شرکتهای انرژی مستقیما وام دهد.

    اما مشکل اینجاست که بانک مرکزی آمریکا ممکن است در حال تقویت صنعتی باشد که حتی پیش از رکود اخیر هم دچار مشکل بود و برای ادامه حیات تقلا می‌کرد. بیش از 200 شرکت نفت و گاز آمریکای شمالی از سال 2015 ورشکسته شده‌اند و صنعت شیل آمریکا 300 میلیارد دلار ضرر کرده و بدون سودآوری، به اوج تولید رسیده است.

    این مشکلات پیش از شیوع کووید 19 وجود داشت. طبق گزارش جدید شرکت اینفلوئنس مپ، از 158 زیرمجموع صنعتی که بر مبنای استانداردهای طبقه بندی صنعت جهانی تعریف شده اند، حفاری نفت و گاز بدترین کاهش رتبه اعتبار مالی را در پنج سال گذشته داشته و 44 درصد نزول کرده است. شرکتها در بخشهای دیگر عملکرد بسیار بهتری داشتند. رتبه اعتباری شرکتهای حوزه بهداشت تنها شش درصد کاهش داشت در حالی که رتبه اعتبار مالی شرکتهای بخش ارتباطات چهار درصد و املاک سه درصد رشد کرد.

    به دلیل این که بخش انرژی سالهاست در روند نزولی قرار داشته، توجیه مداخله بانک مرکزی دشوار است زیرا این مداخله بر مبنای این توجیه بوده که افول اخیر موقتی و ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.

    شرکت اینفلوئنس مپ در این باره هشدار داد مداخله بانک مرکزی در بخشهایی از اقتصاد که پیش از شیوع پاندمی در حال سقوط آزاد بودند، تبعات جدی خواهد داشت و باعث مختل شدن بازارهای آزاد و تحمیل ریسک بالا از سوی بانک مرکزی به مالیات دهندگان آمریکایی می‌شود.

    بانک مرکزی آمریکا تا پایان ماه مه 1.3 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کرد که حدود هشت درصد مربوط به بخش نفت و گاز بود. بعلاوه از 100 میلیون دلاری که به بخش نفت و گاز رفت، یک پنجم به شرکتهایی تعلق گرفت که رتبه اعتبار مالی آنها بی‌ارزش بود.

    در این بین، پایگاه خبری پولیتیکو گزارش کرد که طبق آمار هفته جاری بانک مرکزی آمریکا، 20 درصد از خرید اوراق قرضه توسط این بانک مربوط به شرکتهای انرژی و نیروگاهها بوده است. خرید اوراق قرضه شامل شرکتهایی همچون اکسون موبیل، انرژی ترانسفر اوپریتینگ، دایاموندبک انرژی، دوک انرژی، ویلیام کو، فیلیپس 66، سابین پاس لیکوفکشن، فرست انرژی کورپ، فلوریدا پاور اند لایت و ماراتون پترولیوم بوده است.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر حمایت مالی بانک مرکزی آمریکا به 250 میلیارد دلار افزایش پیدا کند، مالیات دهندگان آمریکایی در خرید 19 میلیارد دلار اوراق قرضه نفت و گاز مشارکت داشتند که چهار میلیارد دلار آن متعلق به شرکتهایی با رتبه اعتباری بی‌ارزش بوده است.

    برچسب ها