عصر خودرو

برای اولین بار پس از تصمیم جنجالی اوپک

وزیر نفت عربستان با رقبای آمریکایی خود روبرو می‌شود

عصر بازار- وزیر نفت عربستان این هفته برای اولین‌بار با تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکا، قربانیان اصلی تصمیم وی مبنی بر کاهش ندادن سطح تولید نفت به رغم اشباع بازار جهانی روبرو می‌شود.

وزیر نفت عربستان با رقبای آمریکایی خود روبرو می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، به نقل از رویترز، علی االنعیمی وزیر نفت عربستان نخستین حامی تصمیم اوپک در سال 2014 مبنی بر کاهش ندادن تولید با هدف حفظ سهم بازار و بیرون راندن تولیدکنندگان پرهزینه نفت از بازار بود.

    شرکتهای نفت شیل آمریکا در حال حاضر و پس از تاکتیک کاهش قیمت عمدی اوپک، در مقابل بدترین سقوط قیمت نفت در سالهای اخیر برای بقا و جلوگیری از ورشکستگی مبارزه می‌کنند.

    اگرچه افزایش تولید نفت شیل آمریکا در پی انقلاب حفاری هیدرولیک، به عرضه مازاد نفت در بازار منجر شد اما بسیاری تصمیم علی النعیمی وزیر نفت عربستان مبنی بر کاهش ندادن تولید اوپک را در سقوط 70 درصدی قیمت نفت در 20 ماه گذشته مقصر می‌دانند.

    علی النعیمی در جریان سخنرانی روز سه‌شنبه جاری در کنفرانس سالانه HIS CERAWeek در ایالت هوستون در جمع مقامات اجرایی شرکت‌های نفتی آمریکایی سخنرانی خواهد کرد.

    بیل توماس مدیرعامل شرکت انرژی EOG ریسورس(یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکا) در یک کنفرانس انرژی در هفته گذشته با اشاره به سال 2015 گفت: اوپک به جای کاهش تولید، تولید خود را افزایش داد و این دلیل مخمصه‌ای است که ما در آن گرفتار شده‌ایم.

    این اولین حضور علی النعیمی در آمریکا از زمان تصمیم غیرمنتظره سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) تحت هدایت عربستان در نوامبر 2014 مبنی بر کاهش ندادن تولید به رغم اشباع بازار است که باعث سقوط آزاد قیمت نفت شد.

    نعیمی گفته است: تصمیم اوپک در سال 2014 تلاشی برای هدف گرفتن یک کشور یا شرکت خاصی نبوده و صرفا برای حفاظت از سهم بازار عربستان در برابر تولید‌کنندگان رو به رشد و پرهزینه نفت بوده است.

    از قضا تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکا بزرگ‌ترین قطب نفتی جدید در جهان با هزینه تولید بالا هستند که در برابر هزینه تولید عربستان که چند دلار در هر بشکه است بسیار بالاتر می‌باشد.

    آلکس میلز رییس اتحادیه تولید‌کنندگان انرژی در ایالت تگزاس می‌گوید: من صرفا می‌خواهم حرف‌های نعیمی را از زبان خودش بشنوم. فکر می‌کنم اگر هدف وی(نعیمی) کنار زدن تولید‌کنندگان نفت شیل در آمریکا بوده باشد این موضوع باید مایه نگرانی رهبران ما در تگزاس و واشنگتن شود.

    توافق غیرمنتظره عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا در هفت گذشته مبنی بر توقف سطح تولید نفت در سطوح ماه ژانویه قیمت نفت را چندان افزایش نداد و نفت برنت معاملات هفته گذشته را کمتر از 33 دلار در هر بشکه و نفت آمریکا بدون تغییر کمتر از 30 دلار به پایان رساندند.

    روز سه‌شنبه هفته گذشته پس از اینکه ایران به عنوان اصلی‌ترین مانع هرگونه کنترل تولید از برنامه روسیه و اوپک برای توقف تولید استقبال کرد، قیمت نفت به شدت کاهش یافت.

    همچنین عراق به عنوان دیگر تولید‌کننده بزرگ نفت از این طرح استقبال کرده است.

    بروس وینسنت رییس سابق یک شرکت تولید نفت شیل مستقر در هوستون موسوم به سوئیفت انرژی که اواخر سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد، می‌گوید: بسیاری از مقامات اجرایی صنعت نفت آمریکا می‌دانند که در بازار نفت هر کاری منصفانه است اما ممکن است عربستان بیش از آنچه که باید انجام داده و از اوضاع سوء استفاده کرده باشد.

    برخی از شخصیتهای صنعت نفت معتقدند، این حقیقت که اعضای اوپک با یکدیگر گفتگو می‌کنند بارقه امیدی را برای غیراوپکی‌ها به وجود آورده و نشان می‌دهد که مشکلات مالی خود عربستان ممکن است باعث شود که این کشور تاکتیک خود را تغییر داده و تلاش‌ها را برای رسیدن به یک توافق هدایت کنند.

    موسسه رتبه‌بندی اقتصادی استاندارد&پورز هفته گذشته رتبه اعتباری عربستان را کاهش داد.

    میلز معتقد است: فشار اقتصادی در حال حاضر روی عربستان به حداکثر رسیده است و تولید‌کنندگان نفت اکنون قصد دارند بنشینند و درباره روشهای ممکن درمان قیمت نفت صحبت کنند.

    ایالت تگزاس جایی که تولید نفت در آن طی پنج سال گذشته به مدد میادین نفتی ایگل فورد و حوضه پرمیان بیش از دو برابر شده بیشترین فشار را از جانب تصمیم اوپک متحمل شده است.

    براساس جدید‌ترین آمار اتحادیه تولید‌کنندگان انرژی در تگزاس این ایالت 60 هزار شغل در حوزه نفت و گاز را بین نوامبر 2014 تا نوامبر 2015 از دست داده است. آمار شرکت خدمات نفتی بیکرهیوز نشان می‌دهد تنها 236 دکل حفاری در این ایالت همچنان فعال هستند در حالی که در اواخر سال 2014 این رقم بیش از 900 دکل بود.

    فشار مالی روی تولید‌کنندگان نفت آمریکا افزایش یافته است. بیش از 40 شرکت انرژی آمریکایی از شروع سال 2015 اعلام ورشکستگی کرده اند و این آمار با توجه به اینکه قرض دهندگان قرار است ارزش ذخایر شرکتها را کاهش خواهند داد، بیشتر خواهد شد.

    شرکت نفتی آنادارکو و کونوکوفیلیپس هر دو در ماه جاری پرداخت سود سهام به سهامداران خود را کاهش دادند که یک اقدام غیرعادی و نشان‌دهنده فشار مالی محسوب می‌شود.

    آخرین باری که وزیر نفت عربستان در کنفرانس سالانه IHS صحبت کرد مربوط به هفت سال قبل می‌شود و در آن زمان اوپک تولید خود را برای بالابردن قیمت‌ها که به دلیل بحران مالی جهانی به 40 دلار سقوط کرده بود کاهش داد. در آن زمان وی از تحلیلگرانی که پیش بینی های آنها را در کاهش قیمتها مقصر می‌دانست، انتقاد کرد.

    اما این بار چندین مقام نفتی تمایل النعیمی برای اجازه دادن به کاهش قیمت‌ را پیش‌بینی کرده بودند. برخی از آنها همچون هارولد هام مدیرعامل شرکت نفتی کانتیننتال ریسورس مستقر در اوکلاهاما حتی وی را به بلوف زدن متهم کردند.

    هارولد هام کمی قبل از نشست اوپک در نوامبر سال 2014 اوپک را یک "ببر بدون دندان" خوانده بود.

    وی در ماه اوت گفت: انتظار دارد اوپک کاهش تولید خود را در ماه سپتامبر شروع کند و افزود: ما فکر می‌کنیم این اولین مورد در بین عواقبی باشد که در شرف آنها خواهیم بود.

    سخنگوی شرکت کانتیننتال از اظهارنظر در خصوص اینکه آیا هام در سخنرانی النعیمی شرکت خواهد کرد یا خیر چیزی نگفت.

    سهام شرکت کانتیننتال در ماه‌های گذشته بیش از 60 درصد کاهش یافته و سرمایه شخصی هارولد هام از سال 2014 تاکنون بیش از 10 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    اگرچه ممکن است تولید‌کنندگان هم‌اکنون نسبت به قبل هشیارتر شده باشند اما بسیاری از آنها همچنان معتقدند که اوپک آنها را نجات خواهد داد.

    توماس از شرکت EOG می‌گوید: قیمت‌ها در نیمه دوم امسال تا 80 دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت زیرا اوپک در مواجIه با مشکلات مالی مجبور به تسلیم ‌شدن خواهد شد.

    وی افزود: کل جهان تحت فشار قرار دارد. مهم نیست که چه کسی حتی عربستان تحت فشار قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها