عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه:

بازگشایی بازار آتی و تقویت گواهی سکه به نفع اقتصاد کشور است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باید ضعف های ساختاری در اقتصاد کشور را بپذیریم و به ظرفیت های بازار سرمایه به عنوان ساختاری مدرن، شفاف و کارا در اقتصادمان اعتماد کنیم؛ در حوزه بازار طلا نیز بهره گیری از ابزارهای بورس کالا همچون تقویت بازار گواهی سپرده و راه اندازی مجدد قراردادهای آتی به نفع اقتصاد کشور است.

بازگشایی بازار آتی و تقویت گواهی سکه به نفع اقتصاد کشور است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرارو، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی اعلام کرد که پس از رشد قیمت سکه طلا در معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا، با اقدام مثبت بورس کالا و دو روز مچ نشدن معاملات گواهی سپرده سکه و ثبت قیمت‌های بالاتر سکه در کف بازار، اثبات شد که گواهی سکه به بازار نقدی خط نمی‌دهد.

    وی با بیان اینکه توقف معاملات آتی سکه نیز اقدام درستی نبود و نباید این اتفاق می‌افتاد، افزود: مزایای بهره گیری از اوراق مشتقه در بازار سکه برای بازار سرمایه و اقتصاد، شفافیت بازار و قیمت ها، کاهش هزینه‌های معاملاتی و مدیریت صحیح بازار است. بر همین اساس اعتقاد دارم معامله در جایی مثل بورس کالا که یک سازوکار نظام یافته است می‌تواند به بانک مرکزی هم کمک کند.

    قالیباف اصل ادامه داد: دلیل آن هم این است که در بازار خارج از بورس به دلیل عدم وجود یک سازوکار شفاف و یکپارچه نمی‌توان اسپرد قیمتی را کنترل کرد؛ در بازار سنتی و صرافی هم مراجعه کنید دامنه مظنه خرید و فروش متفاوت بوده و حتی به 200 تا 300 هزار تومان هم می‌رسد. اما این هزینه‌ها در بورس کالا وجود ندارد و هزینه معاملات هر سکه اندک و در حد 9 هزار تومان است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص مزایای معاملات آتی سکه برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور، اضافه کرد: باید به این نکته اشاره کرد که سکه طلا یک دارایی سرمایه‌ای و مورد علاقه خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود و به هر میزان این محصول ارزشمند در یک بازار نظام یافته و شفاف مثل بورس کالا معامله شود، بهتر است.

    توقف بازار آتی سکه کار اشتباهی بود

    در همین زمینه، حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که حدود دو سال است، معاملات آتی سکه متوقف شده، زیرا منتقدان، فعالیت این بازار را علت گرانی سکه می‌دانستند، اظهار داشت: توقف معاملات بازارهای شفافی مثل بورس که قواعد و مقررات منظم دارند، اتفاق خوبی نیست، زیرا به ضرر اقتصاد کشور است، بازارهای سرمایه‌ای مثل بورس کالاو انرژی، اثرات مثبت زیادی در حوزه خود دارند. البته که همه این بورس‌ها نیز به طور طبیعی بدون نقص نیستند که البته اغلب آن‌ها ناشی از نبود و ضعف برخی ساختارها و قوانین است.

    وی افزود، اما اینکه به دنبال بهانه بگردیم و صورت مسئله را پاک کنیم اشتباه بزرگی است. کارایی و شفافیتی که در بورس کالا وجود دارد و کشف قیمت مبتنی بر تحلیل و مطالعات، در هیچ کدام از بخش‌های اقتصاد کشور دیده نمی‌شود. توقف بازار آتی سکه باعث شد تا بازارهای غیر رسمی، قیمت گذاری سکه را در دست بگیرند و اکنون شاهدیم قیمت سکه به هشت میلیون و 500 هزار تومان رسیده و همین نکته، مستند گویایی است که مشخص می‌کند، تعطیلی داد و ستدهای آتی سکه‌وسپردن قیمت‌ها به بازارهای غیررسمی، اقدامی غیرکارشناسی بود.

    میرمعینی با اشاره به پیامدهای توقف معاملات آتی سکه، گفت: بازارهای اقتصادی نیاز به نوآوری دارندو نباید با توقف بازار آتی سکه، حرکت به سمت جلو را به تاخیر می‌انداختیم، باید بپذیریم زیرساخت‌های خرید و فروش، نیاز به تغییر و دگرگونی دارند و قوانین و مقررات آن باید اصلاح شوند. بورس آتی سکه می‌توانست به این ساختارها نظم جدیدتر و به روزتری بدهد تا بازار هم بتواند عرضه و تقاضای خود را کنترل کند.

    این کارشناس بازارر سرمایه اضافه کرد: این اتفاق باعث می‌شد تا هیجان بازار و افزایش قیمت کنترل شود و شاهد گرانی سکه به این صورتی که اکنون وجود دارد نبودیم، به بیان دیگر تعطیلی بازار آتی سکه اشتباهی بود که انجام شد و بازار سکه نیز راه خود را رفت و دیدیم که با وجود این که اقتصاد ایران رشد خاصی نداشت، اما سکه دچار حباب شدید شد که دلیل آن هجوم نقدینگی به بازار سکه و طلا بود.

    حذف معاملات سکه از بورس، تنها منافع دلالان را تامین کرد

    وی ادامه داد: گرانی سکه، به نفع مردم و دولت نیست، بلکه تنها منافع دلالان و منفعت طلبان را تامین می‌کند، از این زاویه، توقف بازار آتی سکه و معاملات گواهی سپرده آن بزرگترین هدیه مسئولان به کسانی است که برای تامین منافع شخصی از ایجاد جهش قیمت‌ها و ملتهب کردن بازار، به زیان اقتصاد کشور ابایی ندارند.

    میرمعینی با بیان اینکه اگر ساختارهای بازار سرمایه را در بخش‌های مختلف اصلاح و به‌روز کنیم، قطعا اتفاق جدیدی در بازار سکه رخ خواهد داد. تصریح کرد: مطمئن باشید امکان این اصلاحات توسط بورس کالا وجود دارد، دولت باید بپذیرد که شرایط اقتصادی کشورعادی نیست و ضرورت بعضی اصلاحات در ساختارها اجتناب ناپذیر است، پس نباید در برابر آن مقاومت کند، اشتباهی که در مورد توقف بازار آتی سکه و انتقادهایی که به گواهی سپرده معاملات سکه رقم خورد و بازار سکه را از یک امکان مهم و جذاب برای خرید و فروش محروم کرد باید بازنگری و اصلاح شود و از وقوع اشتباهات مشابه پیشگیری شود.

    این کارشناس یادآور شد: امیدوارم مسئولان با تدبیر درست و مشخص بورس آتی سکه را به چرخه فعالیت برگردانند، زیرا تحقیقات نشان داده بازار سرمایه در بسیاری از کشورها از عوامل اصلی توسعه در بخش مالی و سرمایه است، پس در کشور ما هم باید به بورس‌ها مخصوصا بورس کالا این فرصت و مجال داده شود تا کارایی و اثرگذاری خود در توسعه پایدار اقتصاد کشور را اثبات کند.

    وی با اشاره به حمایت رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی معاملات سکه در بورس کالا، خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه این حمایت در سازمان بورس وجود دارد، باید از این ظرفیت استفاده کرد و بازارهای کالایی را توسعه داد و از انجام معاملات غیر شفاف جلوگیری شود، زیرا که داد و ستد کالایی مانند سکه در کف خیایان می‌تواند باعث ایجاد التهاب در بازار شود و یک فضا سفته‌بازانه را پدید آورد.

    برچسب ها