عصر خودرو

گزارشی از انزوای اوراق بهادار؛

اسکناس همچنان می تازد

عصر بازار- بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، ۸۰ درصد از منابع تامین مالی کشورمان همچنان از طریق مبادلات پولی و بازارهای وابسته به پول تامین می شود.

اسکناس همچنان می تازد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»به نقل از عصراعتبار،  سال 1375 بود که برای اولین بار اوراق مشارکت در ایران منتشر و در میان مردم توزیع و فروخته شد ( پروژه نواب با نرخ سود علی الحساب 20 درصد).

    از امروز تا به پایان سال گذشته حدود 73 تریلیون تومان اوراق مشارکت منتشر شده که معادل 56 تریلیون تومان آن به فروش رفته است. با تاکید بر آمارها بیشترین اوراق فروخته شده در سال 89 معادل 7 تریلیون تومان مربوط به طرح در دست اجرای بانک مسکن درباره مسکن مهر بود.
    هرچند که در سال گذشته حدود 3.3 تریلیون تومان اوراق مشارکت توسط دولت و شهرداری ها منتشر شد که کمتر از نیمی از آن به  فروش رسید  اما حدود 46 درصد از این اوراق مربوط به دولت و مابقی مربوط به شهرداری ها بوده است. همچنین اوراق غیر دولتی منتشر شده در این سال 1.7 تریلیون تومان بوده که بیش از 780 میلیارد تومان ان اوراق اجاره است.
    بودجه سال 93 مجوز انتشار 25 تریلیون تومان اوراق مشارکت و سه تریلیون تومان اسناد خزانه را داده بود و بودجه امسال مجوز انتشار حدود 30 تریلیون تومان اوراق را صادر کرده اما نتوانست در تامین مالی بودجه و شرکت های دولتی و خصوصی عرض اندام کند. البته در سال 89 تا به اکنون عرضه اوراق اسلامی موسوم به صکوک در ایران آغاز شد که جایگاهی مطلوب را در نظام تامین مالی کشور به دست نیآورد؛ اما به سبد مالی تنوع تازه بخشید.  امروزه معادل 3 تریلیون تومان از این اوراق منتشر شده که 87 درصد آن به اوراق اجاره ارتباط دارد.
    سال 91 برای اولین بار 30 میلیارد تومان اوراق مرابحه شرکت بوتان با نرخ سود 20 درصدی عرضه و تا به اکنون نظام پولی و مالی کشومان توانست حدود 221 میلیارد تومان وراق مرابحه منتشر کند. البته اوراق استصناع نیز برای اولین بار سال گذشته معادل 163 میلیارد تومان  منتشر شد اما مشخص نیست که چه میزان از این اوراق به فروش رفته و چه حجمی از ان نیز در دست شرکت ها و مردم قرار دارد؟
    هرچند که اوراق بهادار اسنادی هستند که دولت یا شرکت ها برای تامین مالی پروژه های خود آنها را منتشر کرده و می فروشند ولی در ایران نتوانسته اند جایگاه مطلوبی را به منظور سرمایه گذاری بلند مدت به دست آورند؛ زیرا در کشور ما نیاز بنگاه های اقتصادی و دولت از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود و این  اوراق به عنوان مولفه ها و گزینه های نهایی به شمار می روند.
    به عنوان مثال در سال92 از 290 تریلیون تومان منابع مالی اخذ شده توسط شرکت ها، 240 تریلیون تومان به تسهیلات بانک ها اختصاص داشت. سهام شرکت ها نیز با 21 تریلیون تومان از طریق بورس و ارواق بهادار توانستند تامین مالی کنند.
    البته بودجه عمرانی هلدینگ ها و بخش های دولیت نیز در رتبه سوه شیوه های تاکمین مالی به شمار می روند و اوراق  قرضه  در رتبه آخر قرار گرفته است. در این حالت و با نگاهی گذار به آمار مالی  منتشر شده از شرکت های کشورای توسعه یافته و صنعتی در خواهیم یافت  که اوراق بهادار  حدود 50 درصد از کل منابع این شرکت ها را تامین می کند و وام بانکی تنها 30 درصد و سهام 15 درصد از تامین منابع را بر عهده گرفه اند.
    بنابراین به خوبی و شفاف  می توان دریافت که شیوه های تامین مالی در ایران به صورت سنتی، یکسو و با نگرشی محدود و کوتاه مدت بوده که با ادامه این روند نمی تواند افزایش رشد شاخص اقتصادی و نرخ تولید را به زودی شاهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها