عصر خودرو

وزیر انرژی روسیه:

موضع ایران در قبال طرح فریز نفتی «سازنده» بود

عصر بازار- وزیر انرژی روسیه در مورد موضع ایران در قبال طرح فریز نفتی گفت: موضع ایران در رابطه با نتیجه گفت و گوهای دوحه «سازنده» بود، هرچند که این کشور هیچ اظهار نظری در این خصوص که آیا به این پیمان خواهد پیوست یا نه نکرده است.

موضع ایران در قبال طرح فریز نفتی «سازنده» بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، کشورهای مهم تولید کننده نفت، که به دنبال توقف سرازیر شدن نفت بیشتر به بازار هستند، توافق کرده اند تا آغاز ماه مارس گفت و گوها درباره توقف تولید را تکمیل کنند.

    الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در گفت و گو با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «ما توافق کرده ایم که تمام مشورت ها باید تا اول ماه مارس تکمیل شود.»

    نوواک افزود، کشورهایی که علنا از این توافق حمایت می کنند، حدود سه چهارم کل نفت جهان را صادر می کنند، بنابراین این «یک سیگنال مثبت» برای بازار خواهد بود.

    عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر روز سه شنبه در دوحه توافق کردند که تولید خود را در سطح ماه ژانویه متوقف کنند به شرطی که دیگر دولت های تولید کننده به آنها بپیوندند.

    ایران نیز از این طرح حمایت کرده اما تاکید نموده است میزان تولید نفت ایران در این توافق باید همان رقم تولید نفت این کشور پیش از وضع تحریم ها باشد.

    ایران پیش از تحریم ها بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کرد که به دلیل تحریم ها این رقم به 1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ویژه عربستان با استفاده از این فرصت توانست سهم ایران از بازار نفت را تصاحب کند.

    نوواک افزود،‌موضع ایران در رابطه با نتیجه گفت و گوهای دوحه «سازنده» بود، هرچند که این کشور هیچ اظهار نظری در این خصوص که آیا به این پیمان خواهد پیوست یا نه نکرده است.

    وزیر نفت ایران گفت: «آن طور که در خبرها آمده است و هنوز از نتایج قطعی آن اطلاعی ندارم، در این نشست درباره تثبیت سقف تولید صحبت شده است که این موضوع جای بحث و بررسی دارد و باید دید آنها چه منظوری دارند».

    به گفته زنگنه، آن چه مهم است این که «نخست، بازار نفت هم اکنون با مازاد عرضه روبه‌روست و دوم این که ایران از سهم خود صرف نظر نمی‌کند».

    نوواک همچنین در پاسخ به سوالی درباره مکزیک و نروژ گفت، مشورت ها با کشورهایی که عضو اوپک نیستند نیز امکان پذیر است.

    خبرگزاری اینترفکس هم دیروز به نقل از ولادیمیر وورونکوف، نماینده روسیه در نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین نوشت، اگر وضعیت بازار بدتر شود، گفت و گوها با اوپک برای کاهش تولید نیز دور از ذهن نیست.

    هرچند پیمان دوحه اولین اقدام هماهنگ دو تولید کننده بزرگ نفت جهان برای مقابله با افت شدید قیمت ها در بیش از یک دهه اخیر به شمار می رود، عربستان و روسیه هر دو در ماه گذشته تولید خود را به نزدیکی بالاترین رقم ها رساندند.

    علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت، طرح فریز تولید آغاز فرآیندی است که می تواند منجر به گام هایی دیگر در ماه های آینده شود.

    نوواک در ادامه درباره رایزنی ها در دوحه گفت: «ما به موضع مشترکی رسیدیم... ما گزینه های مختلف از جمله بی عملی و کاهش تولید را مورد بحث قرار دادیم.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها