عصر خودرو

شرط ایران برای بویینگ

آغاز اقدامات اولیه بوئینگ برای ورود به صنعت هوایی ایران

عصر بازار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون عکس‌العمل رسمی از طرف بوئینگ مشاهده نشده اما پیام‌هایی از طرف آنها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران از طرف وزارت امور خارجه دریافت کرده‌ایم.

آغاز اقدامات اولیه بوئینگ برای ورود به صنعت هوایی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری از دریافت‌ پیام‌هایی از طرف شرکت بوئینگ از کانال وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: قرارداد ایرباس با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران٬ شرکت بوئینگ را برای مذاکره با ایران به تکاپو انداخت.

    بر اساس این گزارش ،اصغر فخریه کاشان  درباره اقدامات شرکت هواپیماسازی بوئینگ بعد از گرفتن مجوز دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی گفت: تا کنون عکس‌العمل رسمی از طرف بوئینگ مشاهده نشده اما پیام‌هایی از طرف آنها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران از طرف وزارت امور خارجه دریافت کرده‌ایم.

    وی افزود: شرکت بوئینگ باید به طور رسمی برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کند٬ در این صورت ما نیز آمادگی برای مذاکره با این شرکت را خواهیم داشت، ضمن اینکه پیش‌تر هم این آمادگی از سوی کشورمان وجود داشت و تازگی ندارد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری گفت: شرکت هواپیماساز بوئینگ به دنبال بازار ایران است و قطعا اگر این شرکت تمایل به حضور در بازار ایران نداشت نسبت به دریافت مجوز از دولت آمریکا اقدام نمی‌کرد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری، در پاسخ به این سوال که قرارداد ایرباس با شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی چقدر در تمایل بوئینگ برای مذاکره با ایران موثر بود گفت: قطعا این قرارداد شرکت بوئینگ را به تکاپو انداخت و در انگیزه این شرکت برای مذاکره با کشورمان تاثیر داشت چراکه دو شرکت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ در جهان با یکدیگر رقیب هستند و تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازار بین‌المللی را در اختیار خود بگیرند.

    فخریه کاشان درباره نحوه همکاری ایران با بوئینگ در صورت دریافت پیام‌های رسمی از این شرکت گفت: قطعا مذاکرات با بوئینگ نیز همچون ایرباس برای تامین هواپیما به روش اجاره به شرط تملیک خواهد بود که نحوه تامین فاینانس آن از طرف شرکت فروشنده یا بانک‌های خارجی انجام می‌شود که البته جزئیات آن باید در مذاکرات مشخص شود.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وال استریت دو روز پیش در گزارشی نوشت: «شرکت هواپیماسازی بویینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی مجوز دریافت کرده است.»

    مجوز به بوئینگ برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی راه را برای نخستین فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در دهه 1970 هموار می‌کند. بوئینگ پیش از انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تامین کننده هواپیماهای مسافربری برای کشور بود و هواپیماهای ساخت این شرکت آمریکایی در بیش از دو دهه گذشته همچنان در خطوط هوایی ایران پرواز می‌کنند.

    سخنگوی بویینگ اعلام کرد: «این مجوز به ما اجازه می‌دهد با شرکتهای هواپیمایی ایرانی مورد تایید برای بررسی نیازهای ناوگان‌شان مذاکره کنیم.»

    بویینگ که آخرین بار با مجوز دولت دستورالعملهای تعمیر و نگهداری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت بدنبال مجوز دولت خواهد بود. سخنگوی بویینگ در این باره گفت: ما درک می‌کنیم که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه می‌دهیم.

    جنرال الکتریک هم اعلام کرده برای دریافت مجوز فروش موتورها و قطعات یدکی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی اجازه درخواست کرده اما به گفته سخنگوی این شرکت، هنوز موافقت دولت را دریافت نکرده است.

    بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شرکتهای هواپیمایی ایرانی به دلیل اینکه چند دهه در تحریم بسر برده اند یکی از فرسوده‌ترین ناوگانهای دنیا را دارند و نتوانسته اند از برتری موقعیت جغرافیایی و بازار داخلی 80 میلیون مصرف کننده سود ببرند. در حالیکه کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس مانند قطر، امارات و همچنین ترکیه از موقعیت و هواپیماهای جدید برای توسعه سریع هواپیمایی تجاری استفاده کرده اند.

    شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقامات ایرانی برای فروش 127 هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. همچنین شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اوایل ماه جاری اعلام کرد ایران ایر حداکثر 40 فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها