عصر خودرو

وزیر راه در دیدار با هیات عمانی مطرح کرد

آمادگی برای تشکیل ایرلاین مشترک با عمان

تشکیل شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر امور خارجه عمان گفت: ایران در سه حوزه تشکیل شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما٬ تشکیل ایرلاین مشترک و واگذاری بخشی از اراضی شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) آماده همکاری با عمان است.

آمادگی برای تشکیل ایرلاین مشترک با عمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا٬ عباس آخوندی در دیدار با هیأت سیاسی- اقتصادی عمان به سرپرستی یوسف بن علوی وزیر امورخارجه این کشور و همچنین حضور علی السنیدی وزیر تجارت و صنعت و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی عمان و ایران گفت: ایران آمادگی دارد تا پیشنهادات سرمایه‌گذاری و همکاری دوجانبه را در پروژه‌های ارائه شده در کمیسیون اقتصادی با مسقط عملیاتی کند.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر چابهار رو به‌روی بندر عمان قرار دارد و ما طرح‌های توسعه‌ای مختلفی در این بندر در دست اجرا داریم ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار 2.5 میلیون تن در سال است که با اجرای برنامه توسعه چابهار ظرف 6 تا 9 ماه آینده ظرفیت این بندر به 8.5 میلیون تن می‌رسد ضمن آنکه دو فاز توسعه دیگر نیز در چابهار داریم که هندی‌ها و چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در آنها با ایران وارد مذاکره شدند.

    وی با اظهار علاقه چینی‌ها برای همکاری با ایران در احیای راه ابریشم اظهار کرد: خط ریلی چابهار ایرانشهر زاهدان زابل بیرجند خواف هرات در دست احداث است که از این طریق ایران به افغانستان٬ تاجیکستان٬ قرقیزستان و نهایتا شهر کاشور چین از طریق راه‌ آهن متصل می‌شود. چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در این خط آهن علاقه زیادی دارند. بنابراین عمان می‌تواند هم در توسعه خود بندر و هم احداث این خط آهن و هم توسعه پس‌کرانه‌های چابهار سرمایه‌گذاری کند. البته الآن این مسیر جاده بسیار مناسبی دارد و تبادلات از طریق جاده در حال انجام است.

    آخوندی با تأکید بر اینکه هر نوع اطلاعاتی که شرکت‌های عمانی درباره پروژه‌های عمرانی ایران بخواهند به آنها ارائه می‌دهیم به توضیح یک پروژه دیگر بندری ایران پرداخت و افزود: پروژه دیگر ایجاد بندر بزرگ جاسک است. حد فاصل بنادر چابهار و جاسک را محور توسعه مکران نام‌گذاری کرده‌ایم و پذیرای هر نوع سرمایه‌گذاری در این محور چه در بخش ساخت بندر٬ فعالیت‌های بندری٬ خدمات لجستیک٬ پسکرانه‌های بندری و ساخت راه‌آهن هستیم.

    وی به آمادگی همکاری ایران و عمان در حوزه حمل و نقل هوایی اشاره و خاطرنشان کرد: ما در سه حوزه تشکیل شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما٬ تشکیل ایرلاین مشترک و واگذاری بخشی از اراضی شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) آماده همکاری هستیم.

    وی ادامه داد: ایران در حال تشکیل شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما با همکاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است که در حال حاضر با چند شرکت مذاکره کردیم و به زودی این شرکت را تأسیس خواهیم کرد. در این شرکت 150 هواپیما تهیه شده و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایرلاین‌های ایرانی قرار می‌گیرد. مقر این شرکت می‌تواند در ایران یا هر کشور دیگری باشد.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران آمادگی دارد تا با همکاری عمان ایرلاین مشترک تأسیس کند که اولویت وزارت راه و شهرسازی، تشکیل این ایرلاین مشترک از سوی بخش خصوصی ایران است.

    آخوندی با اشاره به وجود منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به وسعت 14هزار هکتار در 30 کیلومتری تهران تأکید کرد: ما می‌توانیم در این منطقه استراتژیک به عمان یک پلت فرم برای فعالیت‌های لجستیکی بدهیم تا بتواند از مسقط به تهران و از تهران به هر جای دنیا هم در حوزه بار و هم در بخش مسافر فعالیت داشته باشد.

    وی با تأکید بر لزوم ایجاد کمیته مشترک با حضور نمایندگان دو کشور برای بررسی و دستیابی به نتیجه درباره پیشنهادات این جلسه گفت: ایران آمادگی دارد تا در حوزه‌های ریلی و دریایی هر گونه همکاری مشترک را با عمان داشته باشد به‌خصوص که نخستین کشتیرانی مسافری میان چابهار-مسقط دو هفته گذشته راه‌اندازی شد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمادگی ایران برای ایجاد کریدور چهارجانبه عمان ایران ترکمنستان قزاقستان اظهار کرد: اخیرا کریدور ایران آذربایجان گرجستان فعال شده که عمان می‌تواند به این کریدور بپیوندد.

    براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، در این نشست، اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سیدمحسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.

    در پایان این نشست محمدجواد عطرچیان به ارائه گزارشی از نتایج جلسه کارشناسی توسعه روابط ایران و عمان در بخش حمل و نقل پرداخت و گفت: جلسه هماهنگی کمیته کارشناسی در فوریه 2015 در تهران برگزار شد و تصمیم آن بود که نخستین اجلاس کارشناسی در 2016 برگزار شود.

    مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: ازبکستان اعلام آمادگی کرد تا اجلاس کارشناسی کریدور عمان- ایران- آسیای میانه در آوریل 2016 در تاشکند برگزار شود. مواردی که در این اجلاس مورد بحث قرار می‌گیرد ترانزیت٬ گمرک٬ حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل ریلی است.

    وی اظهار کرد: پس از اجلاس کارشناسی اجلاس وزرای راه کشورهای عضور این کریدور در تهران یا مسقط در سال 2016 برگزار خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها