عصر خودرو

رشد اقتصادی کرواسی به رغم بحران ناشی از کرونا

عصر بازار- دولت کرواسی که در صدر آن «آندره پلینکویچ» قرار دارد، برخی موفقیت های اقتصادی از جمله کاهش نرخ بیکاری به ۶.۶ درصد، کاهش بدهی عمومی و رشد اقتصادی چهار دهم درصدی را در پرونده اش دارد و این موارد موجب شده است که این کشور از لحاظ اقتصادی امسال نیز مانند سال گذشته میلادی، در رتبه شصتم رقابت جهانی IMD سوئیس (موسسه توسعه مدیریت) قرار بگیرد.

رشد اقتصادی کرواسی به رغم بحران ناشی از کرونا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، دولت کنونی کرواسی که به پایان دوره 4 ساله اش نزدیک است، در همین حال  با دو بحران جدی روبرو گردید؛ یکی در ابتدا دوره اش یعنی «ورشکستگی شرکت آگروکور» که تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور بود و دیگری بحران ناشی از بیماری واگیر کووید – 19 در پایان فعالیت دولت.

    دولت پلینکویچ با واکنش سریع و تصویب قانون ویژه موفق شد که بحران شرکت «آگروکور»را که در حال ورشکستگی بود، از سقوط نجات بدهد، اما بحران ویروس کرونا موجب گردید که همه اقدامات مثبت اقتصادی دولت کنونی کرواسی را مانند سایر دولت های اروپا تحت الشعاع قرار داد.

    کرواسی در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد و « زوران میلانویچ» رییس جمهوری این کشور تاریخ انتخابات را برای 5 جولای (یکشنبه 15 تیر) اعلام کرده است.

    این کشور اگر بیماری اپیدمی ویروس کرونا را در  جلوی خود نمی داشت، ممکن بود که تاکنون برای ورود به منطقه شینگن، چراغ سبز را از بروکسل دریافت کند.

    کرواسی به لحاظ اقتصادی پیشرفت هایی را داشته و قرار گرفتن این کشور در رتبه 60 رقابت جهانی IMD سوئیس (موسسه توسعه مدیریت) نشان می دهد که دولت زاگرب امسال نیز با وجود بحران ویروس کرونا توانست وضع اقتصادی خود را مانند سال گذشته در این رقابت ها حفظ کند.

    مقیاس های این رده بندی شامل 255 معیار است که 163 مورد از آنها به شاخص های آماری و 92 مورد به نظرات تجار اختصاص دارد. این نظرسنجی در ماه های فوریه، مارس و آوریل انجام شده و براساس آمارهای سال 2019 است.

    موفقیت های اقتصادی کرواسی همچنین موجب شد که این کشور را در مسیر عضویت در منطقه اقتصادی یورو قرار دهد.

    ارزیابی های بانک مرکزی اروپا حاکی از این دارد که بانک های بزرگ تجاری در کرواسی الزامات کفایت سرمایه را برآورده و آزمایش های شوک مالی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و این امر موجب شد که این کشور در مسیر پیوستن به منطقه اقتصادی یورو قرار بگیرد.

    گزارش اتاق بازرگانی کرواسی نیز حاکی از این مطلب دارد که این کشور واقع در بالکان غربی عضو اتحادیه اروپا، یک قدم به مکانیسم ارز واحد اروپا و پیوستن به منطقه یورو نزدیک‌تر شده است. مقامات زاگرب بر اساس موفقیت‌های اقتصادی انجام شده، برای سال 2023 میلادی به عنوان زمان الحاق رسمی کرواسی به منطقه یورو برنامه‌ریزی کرده‌اند.

    کرواسی رسماً در چهارم ژوئیه سال 2019 خواستار عضویت در منطقه اقتصادی یورو شد.

    بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی کرواسی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کرواسی در سال 2019 میلادی، یک میلیارد و 240 میلیون یورو بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018 با افزایش 19 درصدی مواجه است. این بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی کرواسی از سال 2014 به بعد است.

    رشد اقتصادی کرواسی در سه ماهه نخست سال 2020 میلادی، چهار دهم درصد  بوده و این کشور با وجود شرایط بیماری همه گیر ویروس کووید-19 و وقوع زلزله در زاگرب در میان هشت کشور عضو اتحادیه اروپا با رشد اقتصادی مثبت قرار دارد.

    بر اساس آمار منتشره در برخی رسانه‌های خبری زاگرب، تولید ناخالص داخلی کرواسی در دوره (ژانویه تا پایان مارس 2020) نسبت به سه ماهه قبلی آن با کاهش 1.2 درصدی مواجه شد. اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با روند مثبت 0.4 درصدی همراه است.

    کرواسی در سال 2009 به ناتو و در سال 2013 به اتحادیه اروپا پیوست.

    برچسب ها