عصر خودرو

سقوط آزاد سرمایه گذاری خارجی در جهان

عصر بازار- دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل از کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در سطح جهان خبر داد.

سقوط آزاد سرمایه گذاری خارجی در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آنکتاد با اشاره به شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده در زمینه سرمایه گذاری خارجی در سطح جهان پیش بینی کرده است برای نخستین بار از سال 2005 میزان سرمایه گذاری خارجی در جهان به زیر یک تریلیون دلار کاهش پیدا کند. این رقم در سال 2019 1.54 تریلیون دلار اندازه گیری شده است.

    به گفته دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل، چشم انداز یک رکود عمیق و فراگیر باعث ترغیب شرکت های چندملیتی به تجدید نظر در انجام پروژه های بین المللی خود خواهد شد و انتظار نمی رود زودتر از سال 2022 روند سرمایه گذاری ها به شرایط قبل از بحران بازگردد.
    بیشترین کاهش سرمایه گذایر خارجی در سال جاری نسبت به سال قبل در امریکای لاتین خواهد بود که طبق پیش بینی ها حدودا نصف خواهد شد. سرمایه گذاری های خارجی امسال در کشورهای آسیایی 30 تا 45 درصد و در کشورهای آفریقایی بین 25 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت. البته کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیز از این قاعده مستثنی نیستند و پیش بینی شده است حجم سرمایه گذایر خارجی در آن ها نیز بین 25 تا 40 درصد کاهش پیدا کند.
    موخیسا کیتویی، دبیر کل دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل در همین رابطه گفت: وقوع همه گیری کرونا منجر به توقف تولید و اخلال در زنجیره تامین بخش های مختلف اقتصادی خواهد شد. این امکان وجود دارد که برخی از کسب و کارها وادار به تعطیلی کامل شوند و در بخش تقاضای مصرفی نیز شاهد یک شوک خواهیم بود.
    کیتویی در رابطه با پیش بینی دقیق میزان کاهش سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: چشم انداز سرمایه گذاری خارجی خیلی بستگی به این خواهد داشت که شرایط فعلی تا کجا ادامه خواهد یافت و سیاست گذاری های اقتصادی تا چه حدی متاثر از کرونا خواهند بود.

    برچسب ها