عصر خودرو

باحضور رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها وموسسات اعتباری در بانک انصار

از مدل مفهومی ریل گذاری بانکها برای نقش آفرینی در عرصه اقتصادمقاومتی رونمایی شد

عصر بازار- در نشست مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی و خصوصی کشور با حضور رییس‌کل‌بانک‌مرکزی و مدیران عامل بانکها وموسسات اعتباری، دکترولی‌الله‌سیف، ازمدل مفهومی ریل‌گذاری بانکها برای نقش آفرینی در عرصه اقتصادمقاومتی که با اهتمام و مشارکت شبکه بانکی کشور طراحی گردیده است، رونمایی کرد.

از مدل مفهومی ریل گذاری بانکها برای نقش آفرینی در عرصه اقتصادمقاومتی رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دراین همایش، رییس‌کل‌بانک‌مرکزی ابتدا از حرکت هماهنگ بانکها وموسسات اعتباری در راستای پیاده‌سازی اقتصادمقاومتی و پیشگامی بانک انصار، تقدیر کرده و این حرکت را نقطه عطفی در تلاش های شبکه بانکی برای نیل به اهداف این اقتصاد در دوران پساتحریم خواند.

    دکتر سیف پس از آن، با اشاره به سیاستهای ابلاغی اقتصادمقاومتی و تأکید بر لزوم حفظ ثبات اقتصادی، تاب آوری دربرابر شوک ها وتکانه های شدید و ادای سهم مثبت بانکها در بهبود نظام اقتصادی و توسعه صادرات، به بیان نقش نظارتی بانک مرکزی در شبکه بانکی پرداخت و کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات، تک رقمی شدن نرخ تورم و افزایش سهم سرمایه درگردش را اقداماتی دانست که جز با همراهی و مشارکت و هماهنگی بانکها انجام پذیر نیست.

    دکترسیف در پایان ضمن تأکید بر لزوم رعایت مقررات بال3‌، شفافیت عملیاتی بانک‌ها، استانداردهای IFRS، تقویت کنترل ریسک ها و کنترل های داخلی در راستای نهادینه‌سازی استانداردهای بین‌المللی و ورود دوباره بانکها به عرصه بانکداری بین الملل به اهمیت مشارکت در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی  اشاره کرد و از فعالان اقتصادی و شبکه بانکی خواست که با شور و اشتیاق در این انتخابات شرکت کنند.

    در ابتدای نشست دکترهمتی رییس شورای هماهنگی بانکهای دولتی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت طراحی مدل مفهومی ریل گذاری بانکها برای ایفای نقش در اقتصادمقاومتی به موضوع کاهش نرخ سود سپرده ها وتسهیلات اشاره و از عزم راسخ بانکها در جهت اجرای توافق فیمابین خبر داد.

    در ادامه دکتر پرویزیان رییس کانون بانکها وموسسات اعتباری خصوصی ضمن ارایه گزارش از اقدامات بعمل آمده در طراحی مدل مذکور با اشاره به ضرورت تصویب قانون برنامه ششم تا پایان سال جاری، از بانکهای خصوصی و دولتی در جهت اعمال نرخ سود توافق شده درخواست همراهی وهمکاری نمود.

    پیش ازسخنان رییس کل بانک مرکزی، دکترابراهیمی به تشریح پیاده سازی مدل مفهومی بانکداری دراقتصاد مقاومتی پرداخت. ایشان ابتدا به سطوح عملیاتی سیستم بانکی دراین حوزه شامل بانک مرکزی وشبکه بانکی ازحیث اثرگذاری اشاره و بر نقش موثربانک مرکزی در ثبات اقتصاد کلان وایجاد ثبات در شاخص های پولی، ارزی ومالی از طریق مدیریت سیاستهای پولی، سیاست های ارزی، سیاست های اعتباری، حوزه نظارت، پایداری داخلی و پایداری بودجه ای تأکید کرد. مدیرعامل بانک انصار سپس با اشاره به نقش عملیاتی شبکه بانکی، مدل طراحی شده را مشتمل بر چگونگی اقدام بانکها، استخراج مضامین سیاستهای 24گانه که در بانکها تفسیرعملیاتی دارند و مصادیق اقدام بانکها در هریک از مضامین استخراج شده، ابرازامیدواری کردند، بانکها بتوانند بیش از گذشته و اشراف اطلاعاتی و عملیاتی بر تسهیلات پرداختی خود، مسیر انطباق با سیاستهای اقتصادمقاومتی را هموار سازند.

    ایشان در ادامه به پایداری داخلی بانکها بعنوان موضوعی که مهم تر از اقدام پشتیبانی مقاومتی است، اشاره کرده و استانداردهای کمیته بال، شاخص های استحکام مالی، میزان پایبندی به بانکداری اسلامی و نظامهای نظارت و کنترل همچنین چندشاخص در حوزه ارزی را به عنوان مولفه های استحکام درونی بانکها مورد اشاره قرار داد و دستیابی بانکها به این شاخص ها را زمینه ساز پشتیبانی آن ها از سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست.

    شایان ذکر است که شرکت‌های توسن و فناپ که متولی استقرار بیشترین تعداد نرم افزارهای جامع بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی هستند، در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصادمقاومتی، آمادگی خود را جهت اعمال کدینگ مضامین و مولفه های سیاست های 24گانه اقتصادمقاومتی در سیستم های بانکی و ارایه رایگان به بانکها را اعلام کرده اند. همچنین، این اقدامات که با هدایت بانک مرکزی صورت گرفته است، از نشانه های عزم جدی شبکه بانکی جهت پشتیبانی از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در پیاده سازی اقتصادمقاومتی حکایت دارد که درسالگرد ابلاغ این سیاستهای به آن اهتمام ورزیده شده است.

    در پایان این نشست، دکتر قضاوی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی ودارایی درخصوص لزوم رواج کارت اعتباری براساس استانداردهای بین المللی تاکید نموده و اقدام بانکها را جهت ایجاد زمینه خرید اعتباری کالا که متضمن توسعه آن در همه صنوف باشد را یکی از مصادیق اقتصادمقاومتی برشمرد. وی گفت: این اقدام هم به مردم قدرت خرید می دهد و هم تولید کنندگان را در جهت کمک به فروش محصولات پشتیبانی کرده و کسب وکار اصناف را نیز توسعه می بخشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها