عصر خودرو

به‌رغم مازاد عرضه و ضعف تقاضا، پیش‌بینی می‌شود

چشم‌انداز روشن نیکل

عصر بازار- آنچه در بازارهای کالایی به‌ویژه فلزات پایه در حال رخ دادن است، افت و خیزهای مکرر قیمت‌ها است که در ماه‌های اخیر دامنگیر سرمایه‌گذاران شده و از میزان جاذبه و رونق این بازارها کاسته است. در این میان، نیکل نیز همچون سایر همگروه‌های خود مدت‌ها است با مشکل مازاد عرضه از یکسو و افت تقاضا از سوی دیگر روبه‌رو است که تاثیر سایر فاکتورهای کاهنده را دوچندان کرده است.

چشم‌انداز روشن نیکل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، برهم خوردن توازن بین حجم عرضه و میزان تقاضا طی ماه‌های اخیر موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان درصدد کاهش تولیدات خود برآیند. نگاهی به روند یک‌ماهه گذشته نیکل در بازارهای جهانی از افت و خیزهایی با شیب نسبتا تند خبر می‌دهد. در این میان، قیمت نیکل در 20 ژانویه سال جاری در حدود 8 هزار و 505 دلار ثبت شده که در ادامه مسیر با اندک رشدی تا بالای مرز 8 هزار و 700 دلار بالا رفته و به نوسان در همین محدوده ادامه داده تا در نهایت در دهه ابتدایی ماه جاری میلادی دچار ریزش شدید تا زیر سطح 8 هزار دلاری شده است. با ادامه بازار، بهای نیکل در همان محدوده 7 هزار و 700 دلار در نوسان بوده اما در نهایت در ادامه ماه جاری با رشدی سریع اندکی از افت‌های خود را جبران کرده و بار دیگر به بالای مرز 8 هزار و 200 دلار رشد کرده است.

    براساس گزارش بانک مریل لینچ آمریکا، وجود عرضه بیش از حد و نیز تقاضای ضعیف به احتمال زیاد در بازه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت کماکان دامنگیر بازار نیکل خواهد بود و بعید به‌نظر می‌رسد این دو مشکل اساسی به این زودی دست از سر این بازار بردارند؛ اما در بازه بلندمدت می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای آن متصور شد. به عقیده تحلیلگران این بانک، مهم‌ترین‌ دلیل برای چنین بازار کاهشی، پیش‌بینی‌های کاهشی و نیز وجود رکود بالا درخصوص صنعت فولاد ضدزنگ است. حجم بالای محصول دپو شده در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن از یکسو و کاهش میزان جذابیت نیکل برای خریداران و کاسته شدن از تمایل و تقاضا برای این محصول به‌ویژه از سوی چین معضلاتی هستند که تا کنون راهکاری برای فائق آمدن بر آنها پیدا نشده است. پر واضح است که وضعیت بحرانی اقتصادی چین نیز بار سنگین بیشتری را بر دوش بازارهای کالایی، مخصوصا فلزات پایه گذاشته و در حقیقت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که نوسان آن در بلندمدت باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان اندکی دقیق‌تر درخصوص چشم‌انداز بازارها اظهارنظر کرد. طبق گزارش مریل لینچ، میزان تولید چدن نیکل (NPI) از سوی چین در حال حاضر زیر سطح 250 هزار تن قرار دارد که معادل 10 درصد از عرضه جهانی است. در این میان، بسیاری از تولیدکنندگان برای بازگرداندن توازن بازار و نیز ممانعت از ضرر و زیان‌های سنگین‌تر، اقدام به متوقف ساختن روند تولیدات خود کرده‌اند.

    براساس آمارهای رسمی موجود، تقاضای موجود از سوی بسیاری از بخش‌های اصلی برای فولاد ضد زنگ در چین طی یک سال گذشته در روند کاهشی قرار داشته که با بروز افت شدید در میزان صادرات فولاد ضد زنگ تشدید شده است. در همین حال، فعالان بازارهای جهانی نیکل و فولاد ضد زنگ با افت‌های مداوم و هیجانی قیمت‌هایی مواجه بوده‌اند که موجی از نگرانی را در میان آنها ایجاد کرده است. براساس اعلام تحلیلگران بانک مریل لینچ، پیش‌بینی می‌‌شود تقاضا برای این دو محصول طی سال جاری میلادی با افزایش همراه باشد، اگرچه بروز یک رشد سریع و چشمگیر بعید به‌نظر می‌رسد. براساس این گزارش؛ در حالی‌که برخی معدن‌داران در حال حاضر درصدد توقف روند عملیات‌های حفاری خود هستند، این‌طور به نظر می‌رسد که این گروه از فعالان بازار، اعتقاد و اعتماد کافی به بازگشت توازن بازار ندارند. به این ترتیب، در حال حاضر سرمایه‌گذاران در بازار نیکل بسیار محتاطانه گام برداشته و منتظر رخدادهای آتی در روند اقتصاد جهانی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها